16v kolvar i b230 med 8v topp?

Diskussioner för erfaret folk
Volvens
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jan 26, 2019 7:46 pm

16v kolvar i b230 med 8v topp?

Inlägg av Volvens »

Min kompis påstår att 16v kolvar i b230 block med en 531 topp som är planad 2.5mm är perfekt till en turbomaskin. Fungerar det?
Mvh
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: 16v kolvar i b230 med 8v topp?

Inlägg av »

Perfekt beror på vilket kompförhållande ni är ute efter enda skillnaden på en 8v och en 16v kolv är väll ventilutagen och då är det en kolv från en sugmotor så i dom flesta fallen blir kompan alldeles för hög.
Volvens
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jan 26, 2019 7:46 pm

Re: 16v kolvar i b230 med 8v topp?

Inlägg av Volvens »

Kompen ska fungera till bensin turbomaskin. Det ska vara smidda 16v kolvar, tror dom är original, det är en liten grop och 4 ventilurtag.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: 16v kolvar i b230 med 8v topp?

Inlägg av jompazx »

Är inte säker på hur det blir i kombo med 8v toppen(vet inte volymen på 16v F-rummet), Men många svarar ned 16v kolvar nån millimeter med 16v toppen när man kör med turbo. du får kolla upp 16v komp och 16v volym i förbränningsrummet och jämnföra med din topps volym(om uppgifter om kolvens volym inte går att finna). med en 2.5mm planad topp känns det som att kompet blir ganska högt om inget är ändrat i Förbrännings rummet samt med sugmotorskolvar. extra mycket på bensin. original 16v kolvar är inte smidda. de enda smidda original kolvarna är ET kolvarna.
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar