Avgashus twin vs singel

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Kadett4wd »

Så är det.
Men åsikten är fri.
Och jag ventilerar den gärna.
Hur sen folk tycker pm mig är också fritt att ventilera.

Jag funkar så att om nån är dryg och väldigt osympatisk så läser jag inte mycket av vad den skriver.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Erland Cox »

Det blir väldigt svårt att diskutera med såna som dig och Whilliam Patrik.
Ni går ut som om ni vore professorer på motorer men kan inte skilja på enkla saker som flöden och tryckpulser.
Det gör det väldigt irriterande att försöka förklara nåt för er för ni vet ju alltid bäst själva.
Jag har inget som helst behov att ha rätt utan ett minst lika stort om inte större intresse av att ta reda på hur saker och ting fungerar.
Så vi skulle kanske kunna börja om från noll och använda varje persons på forumets unika kunskap.
Det jag kan har jag lärt mig av andra och jag var definitivt ingen stjärna i skolan.
Men jag läser mycket mer än jag skriver.
Inte så att jag tror på alt jag läser utan jag har en tro som bygger på den kunskapsbasen jag har.
Om nån med vettiga argument får mig att tvivla på saker jag tror så ändrar jag mig.
Jag lär mig hela tiden och glömmer massor med för den delen.
Jag kan starta en tråd om flöden och pulser i grenrör och börja med hur finit amplitud ljudvågor uppför sig.
Det som gör att du Patrik uppfattar mig som dryg beror på ett kunskapsglapp mellan oss och att du bara bestämt dig för att bevisa att jag har fel.
Jag funkar så här att om jag har fel så vill jag ha reda på det och lära mig att förstå.
Det måste ju vara bättre att veta att man har fel idag men rätt imorgon istället för att fortsätta ha fel bra för att man ska hålla på sitt.
Det handlar om prestige men den har jag släppt för länge sen.
Jag kan liva att jag inte är lika dryg som du tror men jag är bara människa.
Det är svårt att försöka lära ut saker när vissa bara säger att så är det inte fast det efter 40 sidor visar sig att dom inte har en aning.
Men det var igår och nu är idag, ska vi börja om?

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av whilliam »

Jag kan inte hålla med i vad du skriver här Erland, vad jag förstår är dina kunskaper kring turbos på en väldigt låg nivå?
Det blir väldigt lätt att tro så när du beskriver hur du svetsar i gamla T03:or och försöker få liv i K-jetronic.
Ännu värre är att du försöker ta åt dig äran för vissa drag-bilar som presterat bra fastän du inte gjort mycket annat än att porta toppen,
Faktum är att de som ska ta till sig störst ära för exempelvis Adeens bil är Turboservice som byggt turbon.

Magnus Motorsport står för en massa snabba Mitsu EVO bilar och de kunde överhuvudtaget inte använda Garretts aggregat (de var piskade att åka Schwitzer för att klara höga P/R)
Tror du på fullaste allvar att Garretts aggregat hade funkat för dem om du hade portat topparna?

I sådana här trådar, som handlar om turbo, då är det du som ska lyssna och lära. Din inställning om att det funkar likadant som på sugmotorer är totalt uppåt väggarna.

Jag kan också förstå att det går fin-fint för dig att diskutera med folk som inte hugger emot, utan bara står o nickar o säger amen.


Att ta en fråga i taget tycker jag är ett utmärkt sätt, nyss i tråden blev du o jag ense om hur puls breder ut sig i en kollektor, varför inte fortsätta där?

Vad hade du för inställning till att det skiljer på merge-kollektorer när man har olika "attackvinkel"?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Erland Cox »

Jag har ingen aning om hur vinklarna i en mergekollektor påverkar.
Jag kan bara gissa att ökad vinkel ger mindre kollektor och svagare reflektion.
Whilliam, en sån som dig går det inte att lära något, du tror redan att du vet allt.
Och trots det så kan du inte skilja på pulser och flöden.
Jag har inget emot frågor eller att svara på dom men det blir rätt tröttsamt att diskutera med en sån som dig.
Du bara glider undan, svarar inte på direkta frågor, ändrar dina påståenden efterhand för att täcka över att du inte förstår.
Hade det bara funnits såna som dig på forumet så hade jag inte skrivit en rad.
Det går inte att lära ut något till nån som inte vill lära sig.

Erland
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av dundersmurfen »

Hoppas att jag nån gång framöver får möjlighet att logga medeltrycket på båda sidor i ett twinhus. Det kan vara intressant, man borde ju se lite högre tryck på den sidan där gasen får svänga mest.

Hur gör man ett mätuttag som visar korrekt när det rusar förbi gas i hög fart. Är det bara att borra ett hål rakt in 90grader mot flödet och sätta mätuttaget så?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av nkro »

Det kan nog vara ett problem. I vanliga fall vill du ha en mätsträcka som sitter i en rak kanal.
Niklas
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Erland Cox »

dundersmurfen skrev:Hoppas att jag nån gång framöver får möjlighet att logga medeltrycket på båda sidor i ett twinhus. Det kan vara intressant, man borde ju se lite högre tryck på den sidan där gasen får svänga mest.

Hur gör man ett mätuttag som visar korrekt när det rusar förbi gas i hög fart. Är det bara att borra ett hål rakt in 90grader mot flödet och sätta mätuttaget så?

Varför vill du veta det? Tror du att det är så stor skillnad?
Det borde finnas information om det i nåt SAE papper.

Erland
jonny h
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån apr 04, 2011 12:46 pm
Ort: Älvsbyn

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av jonny h »

Hej , jag gjorde ett litet besök hos mats Öhman som köpt en av mattias Ekströms rallycrossbilar och kan säga till William att där sitter Garrett turbo i den!. Den har har bra register den drar från 1800 till 8300 rpm. han har ju även en ford fiesta supercar och till den kostar en turbo 105! och ännu dyrare till Audin!!
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Cedric »

dundersmurfen skrev:Hoppas att jag nån gång framöver får möjlighet att logga medeltrycket på båda sidor i ett twinhus. Det kan vara intressant, man borde ju se lite högre tryck på den sidan där gasen får svänga mest.

Hur gör man ett mätuttag som visar korrekt när det rusar förbi gas i hög fart. Är det bara att borra ett hål rakt in 90grader mot flödet och sätta mätuttaget så?
Jag har kollat på drösvis med twinscrollmappar som är mappade med respektive scroll individuellt, är turbon någorlunda bra gjord så är det väldigt liten skillnad i sväljförmåga och verkningsgrad i respektive scroll. Men på vissa laddare kan det nån gång ibland skilja lite i sväljförmåga beroende på att någonting blivit lite kompromissat när man gjorde konstruktionen. Verkningsgraden skiljer sällan mycket, böjen till trots. Har man bara WG i ena scrollen som dom flesta stora dieselladdare så kan man också få lite assymetri om man gör ett riktigt dåligt designjobb (när WG är stängt såklart)

Sen måste man också vara medveten om att eftermarknadsturbos ofta är ett museum av gamla grejer. Dom modernaste och mest påkostade designerna är i OEM världen, alternativt race turbos som är DYRA. EFR och några andra laddare undantaget som höjt ribban, men generellt är det mycket gammalt där ute. Men det är mer en allmän punkt kanske än kopplat till det här ämnet.
Porsche 924 turbo
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev:Jag har ingen aning om hur vinklarna i en mergekollektor påverkar.
Jag kan bara gissa att ökad vinkel ger mindre kollektor och svagare reflektion.
Whilliam, en sån som dig går det inte att lära något, du tror redan att du vet allt.
Och trots det så kan du inte skilja på pulser och flöden.
Jag har inget emot frågor eller att svara på dom men det blir rätt tröttsamt att diskutera med en sån som dig.
Du bara glider undan, svarar inte på direkta frågor, ändrar dina påståenden efterhand för att täcka över att du inte förstår.
Hade det bara funnits såna som dig på forumet så hade jag inte skrivit en rad.
Det går inte att lära ut något till nån som inte vill lära sig.

Erland
Den senaste månaden har du tagit upp flera grejer som är direkt felaktiga, jag började skriva i tråden om lotus engine simulation, därför att du skrev något som inte stämmer. Detta blir tokigt eftersom du har gjort massor av inlägg och folk som läser har förtroende för dig.

En sån som mig, "nybörjare" är det ingen som litar på? Detta gör att jag kan skriva fel utan att det gör särskilt stor skada, men du, varför talar du inte om vad det är som är fel påstått av mig? Var har jag skrivit fel? Min kunskap är på oerhört låg nivå och skulle vi pratat topplock så skulle du ha massor att lära mig eftersom där har inte Martin samma kunskap. Men ju längre jag har läst vad du skriver så har mitt förtroende för dig sjunkit och jag litar mer på Martin.

Pulser finns i flera konstellationer och jag skrev flöde för att inte förväxla det med den puls som du skriver så varmt om, vad jag menar med flöde är det flöde som blir av att gasmassan förflyttas och detta förstår nog nästan vem som helst (inklusive du) ändå ska du hålla på att tjafsa om saken.

I fall du inte vet vad som händer när vinklarna i en mergekollektor ändras så borde du ta reda på det, jag kan lova att det öppnar upp din möjlighet att förstå dig på saken.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av whilliam »

jonny h skrev:Hej , jag gjorde ett litet besök hos mats Öhman som köpt en av mattias Ekströms rallycrossbilar och kan säga till William att där sitter Garrett turbo i den!. Den har har bra register den drar från 1800 till 8300 rpm. han har ju även en ford fiesta supercar och till den kostar en turbo 105! och ännu dyrare till Audin!!
Garrett har ett "secret weapon" detta heter TR30R och är en handbyggd turbo som tillverkas speciellt för sitt ändamål, de är dyra och borde vara det bästa man kan tänka sig.

Övriga Garrett, exempelvis GTX-serien är betydligt sämre än Schwitzers kompressordesign och de klarar därför inte höga P/R (laddtryck) med lika bra verkningsgrad. Generellt ligger Garrett kring 65% verkningsgrad vid 4.5 Bar och där ligger Schwitzer/KKK/Borg Warner på över 70%, vissa aggregat.

När en restriktor är bottnad så har man ungefär halverat trycket, atmosfärtrycket sjunker alltså till c:a 0.5 Bar och att då ladda 2Bar kräver alltså att turbon höjer från dessa 0.5 till 3Bar absolut och detta motsvarar P/R 6, var de flesta turbos har "svimmat"
Läs gärna om "choked flow" på exempelvis Wikipedia, för att förstå varför det blir sådant tryckfall genom restriktorn. OM man kör med i stort sett "inget tryckfall" så funkar såklart vilken turbo som helst, men då blir effekten också lägre än om man maxar restriktorn.

Det gäller alltså att bygga på ett kompressorhjul som har bra verkningsgrad på så höga P/R som möjligt, varsågod att Googla så ser du att det är inte så lätt att hitta något :thumbdown:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av whilliam »

Cedric skrev: Sen måste man också vara medveten om att eftermarknadsturbos ofta är ett museum av gamla grejer. Dom modernaste och mest påkostade designerna är i OEM världen, alternativt race turbos som är DYRA. EFR och några andra laddare undantaget som höjt ribban, men generellt är det mycket gammalt där ute. Men det är mer en allmän punkt kanske än kopplat till det här ämnet.
Du talar varmt om EFR, jag är inte lika imponerad av dem som du verkar vara. Har du testat någon?

De tidigaste verkar ha tunnare blad på turbin och "sprängdes" i parti och minut, många bilder som förut syntes på nätet har försvunnit och de nyare verkar ha "tjockare" blad (för att få upp hållfastheten)

Vet du något om denna eventuella "tjockleksskillnad"?

Håller med dig om att många eftermarknadsturbos baseras på äldre standardgrejer.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av jompazx »

whilliam skrev: Den senaste månaden har du tagit upp flera grejer som är direkt felaktiga, jag började skriva i tråden om lotus engine simulation, därför att du skrev något som inte stämmer. Detta blir tokigt eftersom du har gjort massor av inlägg och folk som läser har förtroende för dig.

En sån som mig, "nybörjare" är det ingen som litar på? Detta gör att jag kan skriva fel utan att det gör särskilt stor skada, men du, varför talar du inte om vad det är som är fel påstått av mig? Var har jag skrivit fel? Min kunskap är på oerhört låg nivå och skulle vi pratat topplock så skulle du ha massor att lära mig eftersom där har inte Martin samma kunskap. Men ju längre jag har läst vad du skriver så har mitt förtroende för dig sjunkit och jag litar mer på Martin.

Pulser finns i flera konstellationer och jag skrev flöde för att inte förväxla det med den puls som du skriver så varmt om, vad jag menar med flöde är det flöde som blir av att gasmassan förflyttas och detta förstår nog nästan vem som helst (inklusive du) ändå ska du hålla på att tjafsa om saken.

I fall du inte vet vad som händer när vinklarna i en mergekollektor ändras så borde du ta reda på det, jag kan lova att det öppnar upp din möjlighet att förstå dig på saken.
Kan inte du berätta om din uppfattning om mergekollektorers vinklar?
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar