Avgashus twin vs singel

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Steve »

whilliam, kan inte du lägga upp en tråd i "Presentera dig själv"-delen av forumet där du kan berätta vars du har fått dina kunskaper ifrån och hur du har utövat dom?
Med lite bakgrundshistorik så skulle kanske fler lyssna på dig
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av whilliam »

jompazx skrev:
whilliam skrev: Den senaste månaden har du tagit upp flera grejer som är direkt felaktiga, jag började skriva i tråden om lotus engine simulation, därför att du skrev något som inte stämmer. Detta blir tokigt eftersom du har gjort massor av inlägg och folk som läser har förtroende för dig.

En sån som mig, "nybörjare" är det ingen som litar på? Detta gör att jag kan skriva fel utan att det gör särskilt stor skada, men du, varför talar du inte om vad det är som är fel påstått av mig? Var har jag skrivit fel? Min kunskap är på oerhört låg nivå och skulle vi pratat topplock så skulle du ha massor att lära mig eftersom där har inte Martin samma kunskap. Men ju längre jag har läst vad du skriver så har mitt förtroende för dig sjunkit och jag litar mer på Martin.

Pulser finns i flera konstellationer och jag skrev flöde för att inte förväxla det med den puls som du skriver så varmt om, vad jag menar med flöde är det flöde som blir av att gasmassan förflyttas och detta förstår nog nästan vem som helst (inklusive du) ändå ska du hålla på att tjafsa om saken.

I fall du inte vet vad som händer när vinklarna i en mergekollektor ändras så borde du ta reda på det, jag kan lova att det öppnar upp din möjlighet att förstå dig på saken.
Kan inte du berätta om din uppfattning om mergekollektorers vinklar?
Kan jag väl. Tänk på att jag inte är expert på detta alls, måste fråga Martin om vad han vet ifall du vill ha svar förankrat hos en "guru" :|

Har hamnat in på detta eftersom Erland inte är benägen att diskutera andra saker än det han kallar finit amplitud våg.
Både han, jag och Martin är ense om hur den vågen breder ut sig i kollektorn (den går åt alla håll och den kommer "först" eftersom den är snabb)

Anledningen till att diskutera kollektorn är att om det endast handlar om den vågen så spelar utförandet inte så stor roll.
Sådant som jag hört hos dem som fabricerar kollektorer så är det viktigt hur tändföljden kommer in i dem samt även vinkeln på anslutningen, det som sägs är att vinkeln påverkar vid vilket varvtal den blir mest effektiv.

Detta tycker jag bevisar sådant som jag försöker få fram angående flödet, som du säkert vet så ändras kraften på en ejektorverkan beroende på just vinkeln, men pulsen påverkas inte av detta och då visar det att man måste räkna med andra krafter än bara den pulsen Erland tar upp.

Hoppas du inte tänker lika "fyrkantigt" kring ordet "flöde" som Erland vill påskina att han gör, självklart är alltid ett flöde från en motor pulserande och går inte jättebra att jämföra med tryckluftsflöde.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Kadett4wd »

så är det viktigt hur tändföljden kommer in i dem samt även vinkeln på anslutningen, det som sägs är att vinkeln påverkar vid vilket varvtal den blir mest effektiv
Tändföljden vill jag påstå är sekundärt mot vinkeln.
Viktigast mao är vinkeln av de två för att få till ett bra grenrör som 'hjälper' tömma cylindrarna.
Sen tändföljden, vilket håll ska det snurra åt?
med-urs, mot-urs?
Ska man kika uppifrån eller underifrån?

Det är en lurig fråga =)

Man kan iaf ha långt brantare vinkel än vad många bygger.

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av whilliam »

Kommer att bli presentation så småningom, är egentligen inte ute efter att "bli lyssnad på" vill mest öva för att vara en rejäl motvikt till andra "turboföretag", att kunna ge sakliga svar till alla tänkbara frågor som dyker upp.
dundersmurfen skrev:Ja exakt så. Å de var inte lite rök heller. Tror ena fick 2 nya tillåmed, den turbon köpte jag först å skulle haft på min skyline men den gav jag bort å sålde turbon till en t6. Precis när gtw kom var det jag köpte den å dom keramiska lagren skulle vara så bra. Dom mumlade nåt om att dessa skulle ha mer olja än gamla bb å hade grövre restriktor å skickade med minsann
Vill alltså inte ha såna här uttalanden (likt dundersmurfens) från kunder, utan vill att var och en ska känna sig trygg med den information de fått och också alltid söka sig tillbaka om de inte är nöjda. Tror att så kommer att ske ifall man alltid är överdrivet saklig och "professionell"

På ett sånt här forum tycker jag det är bra med lite nytt som "sätter sig upp" mot gammalt invant sätt att resonera, självklart blir man hackad på, det köper jag, men tycker det är synd att det är svårt att hålla enkla diskussioner på ett logiskt plan, är ju bortskämd med att dagligen bolla frågor med Martin och han har nästan alltid superlogiska förklaringar, såna förklaringar kan man bara få av folk som vet vad de pratar om.

Kadett4wd skrev:
så är det viktigt hur tändföljden kommer in i dem samt även vinkeln på anslutningen, det som sägs är att vinkeln påverkar vid vilket varvtal den blir mest effektiv
Tändföljden vill jag påstå är sekundärt mot vinkeln.
Viktigast mao är vinkeln av de två för att få till ett bra grenrör som 'hjälper' tömma cylindrarna.
Sen tändföljden, vilket håll ska det snurra åt?
med-urs, mot-urs?
Ska man kika uppifrån eller underifrån?

Det är en lurig fråga =)

Man kan iaf ha långt brantare vinkel än vad många bygger.
Jag har aldrig satt mig in i hur det funkar i en kollektor, sådant måste du kunna mycket bättre. Grunderna har jag klart för mig, exempelvis att den framrusande gasmassan (den som Erland inte gillar att man kallar flöde) "drar ur"/extraherar från den andra cylindern (eller de andra om fler än 2 primärer) Detta fungerar även vid turbobruk, den avstämning som Erland har fastnat på fungerar sämre och på vissa varvtal inte alls, tycker det är synd att han inte diskuterar logiskt kring detta,tror det skulle ha gynnat oss alla.

Det finns avgashus som är designade för moturs rotation, när man tittar in i turbon, detta är ett sätt att bredda registret och det blir då ännu bredare om man startar rotationen i grenröret.
På en sugmotor kan det knappast spela roll vilket håll man väljer?

Kan också tänka mig att Erland har en poäng när han skriver att diametern ut och storleken på kollektorn ändras vid olika vinklar, började diskutera detta för att få in honom på olika form av puls eller puls /"flöde" utan att visa upp en massa schackpjäser :wink:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Kadett4wd »

En sugmotors config i kollektorn som jag lärt mig, det är att man vill ha nästkommande cylinder som ska tömmas bredvid en pipa som nyss har tömts, mao tändföljd, rotaration är sekundärt.
har man dem kors och tvärs, mao nästkommande cylinder mitt emot den som nyss tömts så mister man lite vrid, men effekten är försumbar på höga varvtal.

Turbomotor, där är det ju en del att 'se en dynamik' hur 'gasskruven' ut ur kollektorn ska på enklast möjliga vis skruva sig genom turbinen för att sänka mottryck.
Det blir således tvärtom mot det vanliga på en turbo som snurrar åt andra hållet, exempelvis nyare evo´s.

Med lite finurlighet kan man även skapa en något skruvad kollektor enkelt förklarat.
lite som en vedklyvsskruv för att visualisera.
Ett helvete att tillverka dock med rördelar, men det börjar komma gjutna kollektorer som anammat tekniken något.

Bilfabrikanter själva har ju varit ganska aktiva med utecklingen här:
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av whilliam »

Någonstans mellan 2500 -4500 rpm försvinner möjligheten till att utnyttja avgasflödet till en kollektor, pulserna börjar komma så snabbt i följd så att de inte längre kan hjälpa varandra med att "dra" från närliggande cylinder. Uppe på höga varv är det alltså bara ljudpulserna kvar att utnyttja.

Den "skruv" på avgaserna som ska in i turbon är faktiskt inte till för att tömma bättre, den är tvärtom till för att hindra tömning vid uppspolning så att turbon börjar ladda tidigare. Detta är mycket vanligt, sitter på nästan alla Mitsubishi och IHI turbos.

Nyare Evo har ju twin entry, så där kan man inte utnyttja "skruven" Evo 1-3 har singel och snurrar åt "normalt" håll, de har ett avgashus som skapar intern "skruv"

Att någon utnyttjar rotation för att tömma bättre har jag aldrig hört eller sett.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Kadett4wd »

om du kikar på vad du var inne på förut med svängda blad på inducern i turbinen och sedan syftar med röntgenblick in i avgashuset så kan du se hur en snurr på gaserna skulle kunna följa turbinen bättre, men!
det beror på hur turbinhuset låter gaserna träffa inducern också.

Samtidigt vill jag nog påstå att man kan inte bestämma varvtal så enkelt där den effekten försvinner, det har att göra med massvis med variabler, en viktig är ju gashastighet ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av whilliam »

På sid 1 i denna tråd länkade Big Al till bilden nedan. Den starkaste effekt av den "skruv" som jag är inne på, och jag tror du tänker på samma egentligen, syns på den gula delen, vilken visualiserar ett IHI hus. Tidigare i annan tråd har vi varit inne på turbinhjulets bortkastande verkan "hjulångareffekten".

Om du nu tänker dig hur hjulet kastar bort gasen så bildar ju hjulets påverkan en "skruv" som snurrar moturs, denna kommer att försvåra tömning och gör så att gasen tvingas runt till slutet av turbinhuset där den kunnat få upp hastigheten (genom att huset "nyper åt")

När flödet blir tillräckligt stort så kommer hjulet inte att "orka" kasta bort lika mycket och tömningen kan då bli mera direkt åt rätt håll, resultatet av detta blir breddat register.

Det är så här jag menar att man skall göra ett BRA singelhus till en 5-cylindrig motor i början av denna tråd.

Skulle man vilja ha en rotation som hjälper till att tömma så skulle huset ha gjorts spegelvänt men det har jag aldrig sett eller hört om.

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Kadett4wd »

Bild

Eftersom ni aldrig hört talas om det kanske jag fördjupat mig i fel dike =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Erland Cox »

Whilliam!
Hur kan vi vara överens om att tryckvågen breder ut sig i alla riktningar när du samtidigt påstår att den tömmande cylindern
påverkar de andra med en extraktorverkan?

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av whilliam »

Jag ställer motfråga i stället för att försöka förklara för femtielfte gången. Verkar som att Kadett4wd hänger med i resonemanget bättre, tyder detta på att han är mer kunnig än dig?
Består dina avgaser endast av en ljudpuls eller har även du en gasmassa som rusar fram i röret? Om du har båda, kommer dessa samtidigt på dina motorer?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av whilliam »

@Kadett4wd:
Ska vi vara överens om att hjulet gör ett arbete med de komponenter som inte är snabba nog att driva det, så kommer pilen att gå åt andra hållet. Ett roterande hjul (med sån hastighet som gäller i turbos) kan ju knappast suga åt sig någonting utan det har en enorm förmåga att kasta bort molekyler (på liknande sätt som ett kompressorhjul gör).
När dessa kastas ut i periferin så bildas det en skruv i huset (om detta är utformat för att ta emot på sådant sätt)

Skulle man göra huset så att det ser ut som den halvan av ett twinhus som sitter närmast turbokroppen (längst bort från downpipe) då skulle skruven gå medsols i stället.
Sådana hus har jag aldrig sett eller hört om.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av whilliam »

Glömde att det går att dra ytterligare parallell till kompressorn. Tittar man i ett gammalt kompressorhus så ser man tydligt hur luften roterat när det släpper från diffusorn.
Samma sak händer i avgashuset men naturligtvis mycket svagare effekt, rotationen kan aldrig bli lika stark som i kompressorhuset (av flera självklara orsaker) men det kan gå enklare att förstå funktionen om man kollar på gamla kompressorhus.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Kadett4wd »

Kan hända det är så.
Men effekten hjulet centrifugerar utåt är extremt liten har jag noterat.
Trycket i grenröret överkommer det rejält.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar