Sida 11 av 11

Re: Avgashus twin vs singel

Postat: tor mar 07, 2019 2:57 am
av Erland Cox
dundersmurfen skrev:Jag återkommer med resultat av variabel kam b230 8v framöver i min tråd. Jag räknar inte med några mirakel direkt tyvärr. Så är det ju nackdel att man inte kan styra avgas. Den får liksom bara gilla läget, men vi har ställt så många kammar på 8v så jag vet ungefär vad jag kan vänta mig. Det går att välja om man vill ha vridet tidigt i registret eller senare, såpass att jag tyckte det var värt att köpa ett fint servo som jag kan styra med vems och få kontinuerligt variabelt läge om kamremmen inte hoppar av eller nåt när min kontraption snurrar 9000rpm ;)

Du har en otrolig energi för att testa saker!

Erland

Re: Avgashus twin vs singel

Postat: tor mar 07, 2019 8:05 am
av whilliam
Erland Cox skrev: Det jag menar är att ljudvågor som när vi pratar är en sinusvåg. Lika mycket över som under 1 bar.
Men Finit amplitudvågorna i grenrören är undertrycksvågor om allt är rätt när insug öppnar och definitivt en övertrycksvåg när avgasventilen öppnar.

Jag vet inte om jag spretar iväg. Jag har ju med beräkningar punkterat dina kinetisk energi teorier.

Några frågor?

Erland
Gav jag dig inte rådet att erkänna att du hade fel eller skrivit fel? Nu har du fortsatt i stället, att skriva saker som är helt uppåt väggarna kännetecknar någon som inte har förstått förloppet, åtminstone inte till fullo och då är man heller inte lämplig för att försöka lära andra?

sinusvågor är alla vågor som rör sig i ett kompressibelt media, även om du skickar in en fyrkantvåg så blir den en sinus (liknande) våg efter ett tag.
Du hänvisar till Blair och andra källor men när jag länkar till en beskrivning som är lättförståelig så verkar du inte vilja kolla på den? Blair har säkert förstått hur det funkar men du har inte förstått honom, det är läge att plocka fram schackpjäser om man vill vara lika sarkastisk som du klarar av att vara. :hihi:

ALLA de vågor vi pratar om är ljudvågor och du har naturligtvis fel när du påstår att vid tal så är det lika mellan positiv och negativ våg! Det är en liten övervikt på den positiva sidan, detta eftersom att vi skapar ljud genom att blåsa/trycka ur oss luft.

En trumpet har inte heller lika mycket positivt som negativt.
En gitarr, däremot den har det.
En orgel har det inte.
En högtalare har det.

Om du står bakom en jetmotor har du övervägande positiva vågor och står du framför så är det övervägande negativt.
Det beror helt enkelt på hur vågen eller pulsen skapas hur mycket av sinusvågen som är positiv eller negativ.

Erland, av detta har vi lärt oss att ska vi prata turbo i framtiden så ska du bara "lyssna o lära" när du t.o.m. har fel på ett område som ligger dig så här varmt om hjärtat, så blir det lätt för oss alla att förstå på vilken nivå du har förståelse för saker som du säger dig vara ointresserad av.

Jag är fortfarande imponerad av dina kunskaper kring topplocksportning, så du får inte tro att jag ser ner på dig på något sätt.

Re: Avgashus twin vs singel

Postat: tor mar 07, 2019 12:19 pm
av Hasse Bus
Erland Cox skrev:
dundersmurfen skrev:Jag återkommer med resultat av variabel kam b230 8v framöver i min tråd. Jag räknar inte med några mirakel direkt tyvärr. Så är det ju nackdel att man inte kan styra avgas. Den får liksom bara gilla läget, men vi har ställt så många kammar på 8v så jag vet ungefär vad jag kan vänta mig. Det går att välja om man vill ha vridet tidigt i registret eller senare, såpass att jag tyckte det var värt att köpa ett fint servo som jag kan styra med vems och få kontinuerligt variabelt läge om kamremmen inte hoppar av eller nåt när min kontraption snurrar 9000rpm ;)

Du har en otrolig energi för att testa saker!

Erland
2st som tillför mycket för det här forumet, kämpa på. :thumbright:

Re: Avgashus twin vs singel

Postat: tor mar 07, 2019 6:06 pm
av Erland Cox
Whilliam, du söm är en sån turboexpert kan väl förklara vad ett kompressordiagram visar för något.

Erland

Re: Avgashus twin vs singel

Postat: tor mar 07, 2019 7:51 pm
av dundersmurfen
Hehe, det har gått nån troll i forumet där alla inkl Erland säger att han inte kan något om turbo. Det är bara löjligt han kan förmodligen mer än någon annan på forumet och bara för det sitter en turbo på motorn skulle han bli handikappad.

Jag vet att det finns väldigt många duktiga här och menar inte racka ner på någon men just Erland och turbo har det gått troll i och han späder på det själv genom att hela tiden säga det själv. Tror nog det mer är att ingen ger motsvarande avancerade svar på turbo teori som när Erland förklarar något med motorteori

Re: Avgashus twin vs singel

Postat: tor mar 07, 2019 8:40 pm
av whilliam
Erland Cox skrev:Whilliam, du söm är en sån turboexpert kan väl förklara vad ett kompressordiagram visar för något.

Erland
Drar igång lotus engine simulation tråden igen och fortsätter på den Volvomotor där du fick 500Hp vid 1Bar

Re: Avgashus twin vs singel

Postat: lör mar 09, 2019 11:33 am
av Fyrken
Bra Erland att du orkar stå emot all idoti man kan läsa om i diverse trådar. Eloge till dig! :thumbright:

Re: Avgashus twin vs singel

Postat: lör mar 09, 2019 11:54 am
av Kadett4wd
Haha,, det är nog enklare än du tror.
Om det vore jobbigt så sket man ju i det, eller hur?
Så han får nog kickar av det tror jag.

Re: Avgashus twin vs singel

Postat: lör mar 09, 2019 12:10 pm
av Erland Cox
Förhoppningsvis lär sig nån något de har nytta av
Och jag håller igång minnet, jag får ju tänka efter.

Erland