Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån apr 22, 2019 3:35 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Avgashus twin vs singel
InläggPostat: tis feb 12, 2019 7:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Kadett4wd skrev:
whilliam skrev:
Nej, det skrev du inte men ordet "verkan" i 'extractorverkan' betyder, på vanlig svenska, att ett arbete utförs. När ett arbete utförs "kostar" det rimligen energi. Var kommer den ifrån?


Du glömmer en väsentlig detalj.
OM det sker en ejectorverkan KAN det bidra till ökad VE pga motorn KAN andas än bättre vid just overlap som du skryter om ni mätt med varvtalsupplöst tryckmätning, vilket jag betvivlar starkt då jag läser vad du skriver.
Motorn trivs bättre och kompenserar, troligen överkompenserar för ev förlust i pulsstyrkan du pratar om, och då får än större amplitud på pulsen.

Glöm inte att ALLT sker i stort sett samtidigt.
Vad som händer i grenröret har en påverkan på vad som händer i insuget, allt har en harmoni.


Jag är inte oense med dig öht. angående denna sak.
Men handlar det inte om en tillfällig dynamisk tryckskillnad mellan inlopp och utlopp på motorn? Att skapa den måste isf. kosta energi, energin tas lämpligen från Blow down, jag tror vi kan vara överens om att tar man energi därifrån så blir det mindre energi kvar till att driva turbon?

Vi ändrar ju hastighet och tryckförhållande på gasmassan innan den når fram till det (förhoppningsvis) välgjorda avgashuset.
Detta påverkar också turbons situation samt att omvandlingar ger energiförluster (det är därför det rekommenderas rör med oföränderlig genomströmningsarea, eller svagt nedåt konade för att kompensera för temp. förlust)

Jag tycker alltså det är smartare att designa turbon "rätt" så att den får och tar till vara största möjliga del av energin och därmed kan den skapa ett statiskt högre tryck på inloppet. Tänk också på att en tryckökning gör mycket större nytta för gasmasseförflyttning än vad en trycksänkning gör.

Man KAN göra/resonera som du skriver men jag tycker inte det är optimalt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgashus twin vs singel
InläggPostat: tis feb 12, 2019 8:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag tycker det är optimalt att låta turbon ta hand om resterna en bra designad motor ger.
Det är ju ändå vad turbon är avsedd att göra från början :)

Och.. min lyckade c20xe hade fullt laddtryck vid 2800rpm med singelentry med en gt3582r och tialhus
Den hade oerhörd respons också.

Så på nåt vis funkade den.....

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgashus twin vs singel
InläggPostat: tis feb 12, 2019 9:32 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6093
Ort: Lund
"Jag tycker det är tur att du inte gör så mycket fysiska experiment :hihi:
Hur kan du fantisera ihop sådana här saker?
Ur en vettigt trimmad maskin kommer det ungefär 40 hästrafter av energi ur avgasporten, hur mycket kommer det ur luftmunstycken på kompressoranläggningar?"

Min kompressor är på 7,5 hästar men den lagrar energi i en tank som man kan ta energi ur när man behöver.
Sen har effekten på kompressorns motor ingen betydelse utan det som har betydelse är tryckskillnader och hastigheter.
Vad ger 40 hästkrafter i energi för gashastighet?

"Varför ska man försöka lyfta vatten? Har du tänkt på att det är en icke kompressibel fluid och kommer inte alls att uppträda, inte ens på liknande sätt som en gas? Dessutom har den en enorm massa jämfört med gas eller luft. Ska man jämföra så får man åtminstone ha samma media i bägge piporna och gärna samma mängd energi som det rör sig om i motorn."

Har du nånsin sett en barometer? En sån man mäter atmosfärstryck med? Den innehåller en vätska som man låter trycket lyfta.
Vätskans densitet är känd och ger trycket genom formeln Roh X G X H.
Genom att med ejektorverkan lyfta en vattenpelare så kan man se hur mycket tryck ejektorverkan ger.


Erland Cox skrev:
Jag kollade i Blair och en Ducati hade 0,4 Mach i primärrören som mest och tempen var under 500 grader.


"Nu var det inte primärrören som nämndes när jag skrev om ljudhastighet utan området mellan säte och ventilstyrning. Är det normalt att det konar upp efter styrningen och ut mot flänsen på topparna? Jag har inte studerat så många toppar och jämfört med dig är man en "fis" i rymden på den punkten. Det är inte ens jag som står för det uttalandet och är det helt fel så blir det till att ge Martin bassning :wink:

Hur mycket effekt hade Ducatin? Och rörde det sig om en snabb mätmetod så att det syntes transienter?"


Det var inte svar på den frågan utan endast för att räkna ut hur mycket tryck ejektorverkan skulle kunna ge i bästa fall vid verklig strömningshastighet.
Oavsett så har luftströmmen ut ur blåsmunstycket högre hastighet än vad man kan uppnå i en förbränningsmotors avgasgrenrör.
Det var det enda viktiga vid detta experimentet.


Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgashus twin vs singel
InläggPostat: tis feb 12, 2019 10:12 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1271
Ort: BjörnL Uddevalla
Hej och tack så jättemycket att ni skriver i tråden. Men tycker det har börjat missa poängen med tråden lite. Jag vill förstå grunder för egna projekt och för att kunna ge tips till kunder. Hittills har jag snöat in på twin för tycker det funkar så bra på 8v som jag tycker det faktiskt spelar roll vad man monterar på. Motorn är känslig för mottryck och inte bara bara att få fin effekt ihop med brett register. Dom som har moderna effektiva motorer behöver inte tänka så mycket utan kan banka på en turbo som klarar maxeffekten dom vill ha och så blir det bra. Det är ingen utmaning och inge kul.

Bonnalösningar på 8v volvo däremot är intressant. Billigt och man kan få klura lite och välja kammar osv för å få både register och effekt.

Det har ju visat sig funka riktigt bra med orginal 940 turborör och en singelturbo, men jag som twin believer tycker det är synd att missa pulssplitten. Har i många år suktat efter att komma över en minst 60mm vgt turbo för å få bästa kompromissen och komma undan med lättskruvat orginal grenrör.

Den där peugeot vat25 turbon, kan det vara grejen som breddar registret så man åka simplaste möjliga med typ en gt35 som egentligen är för laggig för min smak. Nu spårar jag själv ur lite här. Men andan med tråden är ändå bästa kompromiss för bästa register. Säg att man filar upp lite nossel å gör så snäckan inte sluter sig när den gått ett varv och gör en ställbar nozzel för att få upp farten på gaserna under spolup genom att sätta en flärp som blir ställbar nossel lite som en vnt. Skulle det vara värt ett försök?

Det där att en supervass maskin panga igång en stor turbo så himla lätt har jag inte märkt av. Som exempel den t5 jag körde i bänken i somras där Christer NLR gjort maskinen å så den drog igång bw 69mm ganska lika som en vanlig vvt 5a vilka jag kört många. Men sedan när den kom igång var det en helt annan sak såklart. Nu skulle den maskinen få brett register ändå om den varvades som det var tänkt. Var tänkt till dragrace från början som jag förstod det..

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgashus twin vs singel
InläggPostat: tis feb 12, 2019 10:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1598
Ort: Skelleftehamn
16v VVT och 8v maskiner är ljusår ifrån varandra just när det kommer till hur kammarna hjälper till.
Med t.ex 8v så är du låst till en viss nockvinkel och overlap. Hur mycket man än labbar med kammar så kommer 8v maskinen aldrig att ge lika brett register, toppeffekt kan däremot bli det samma.

Ställbar nozzel skulle fungera, var själv nära på ett sådant bygge om det inte var fysiskt omöjligt på det avgashuset jag tänkte bygga på ... men det var 12år sedan :roll:
Kika hellre på att strypa åt insugssidan lite under spool då det är enklare och bättre lösning för en "bonne"

Angående backpuls eller extraktorverkan, är det någon som ens provat köra vacupan i grenröret på en turbobil? Jag är väldigt skeptiskt till att det fungerar i praktiken, trots jag håller med om de båda teorierna. Jag har mina idéer om varför men kan dra dem efter jag fått någon data efter praktiskt test.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgashus twin vs singel
InläggPostat: ons feb 13, 2019 12:25 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6093
Ort: Lund
Vacupan lär inte fungera i grenröret eftersom det är trycksatt.
Men efter turbon i downpipen borde man kunna köra det.
Men utan undertrycksreflektioner lär man inte få till särskilt mycket undertryck.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgashus twin vs singel
InläggPostat: ons feb 13, 2019 7:28 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
dundersmurfen skrev:
Hittills har jag snöat in på twin för tycker det funkar så bra på 8v som jag tycker det faktiskt spelar roll vad man monterar på. Motorn är känslig för mottryck och inte bara bara att få fin effekt ihop med brett register. Dom som har moderna effektiva motorer behöver inte tänka så mycket utan kan banka på en turbo som klarar maxeffekten dom vill ha och så blir det bra. Det är ingen utmaning och inge kul.


Okey, du vill ha så bra spool som möjligt och det var därför du satte igång diskussionen. På sådana motorer skall du definitivt åka med twin! Man kan säga att så fort körbarheten under c:a 4500 rpm är intressant så är man "korkad" om man åker singel, att man ändå gör det beror på enkelheten att montera på original grenrör. Det bör också vägas in hur mycket effekt vi ska ha och jag tycker gränsen går ungefär vid dubbla effekten mot cylindervolymen x100 (på en 2.3 liters alltså ungefär 460Hp) man kan sträcka detta uppåt med ungefär 15% om man har E-85

Anledning till detta är att upp till de effekterna brukar singel helt o fult räcka till i körbarhet.

Att du tycker man kan "banka på" lite vad som helst på en del motorer är inte riktigt sant, kanske värt för dig att fördjupa dig i kompressormappar och inducerstorlekar på turbona? Inducerns storlek är väldigt viktig för spool, egentligen är det andra saker på kompressorn som också påverkar men inducern är viktigast.

Kolla på diagrammet, den svarta linjen träffar nästan mitt i bästa verkningsgradsön under spool och då spoolar turbon snabbt. Vad jag vill få dig att tänka på är att avgasidan utvinner energi och den har du funderat på att förbättra, men energin skall ju driva kompressorn och har den dålig verkningsgrad, just där spool ligger, så blir det usel spool :thumbdown:

När man har större inducer så hamnar man mer som de färgade linjerna och då förstår du att verkningsgraden och spool blir dålig. Sammanfattningsvis så är det alltså viktigt att välja rätt dimensionerad turbo. Gärna en specialbyggd.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgashus twin vs singel
InläggPostat: ons feb 13, 2019 9:17 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Erland Cox skrev:
"Varför ska man försöka lyfta vatten? Har du tänkt på att det är en icke kompressibel fluid och kommer inte alls att uppträda, inte ens på liknande sätt som en gas? Dessutom har den en enorm massa jämfört med gas eller luft. Ska man jämföra så får man åtminstone ha samma media i bägge piporna och gärna samma mängd energi som det rör sig om i motorn."

Har du nånsin sett en barometer? En sån man mäter atmosfärstryck med? Den innehåller en vätska som man låter trycket lyfta.
Vätskans densitet är känd och ger trycket genom formeln Roh X G X H.
Genom att med ejektorverkan lyfta en vattenpelare så kan man se hur mycket tryck ejektorverkan ger.


Jag förstår hur du menar, jag förstår också att du vet vad jag menar men ändå tar du upp saker med barometer o grejer. Det är HELT ointressant att diskutera statiska fenomen i ett område som har med 90% dynamiska förhållanden att göra, man kan göra det för att försöka skapa förståelse i nån sorts tankeexperiment eller diskussion med någon som inte fattar, men eftersom den som "backar upp" mina tankar har över 40års erfarenhet av att trimma motorer och det måste du också ha, så känns det lite fel att sänka nivån på tankegångarna.

Hmmm... Kollektor, när pulsen reflekteras, anser du då att den har samma "styrka" i alla riktningar, för att förtydliga: reflekteras ungefär lika mycket energi upp i samtliga primärer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgashus twin vs singel
InläggPostat: ons feb 13, 2019 9:36 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Kadett4wd skrev:
Jag tycker det är optimalt att låta turbon ta hand om resterna en bra designad motor ger.
Det är ju ändå vad turbon är avsedd att göra från början :)

Och.. min lyckade c20xe hade fullt laddtryck vid 2800rpm med singelentry med en gt3582r och tialhus
Den hade oerhörd respons också.

Så på nåt vis funkade den.....


Alltså, sådant vi diskuterar här gör ju inga jätteskillnader i praktiken. Man kan bygga nästan hur som helst och ändå fungerar grejerna :x

Jag tror att eftersom du var så nöjd med Kadetten, så stämde många saker överens (exempelvis, klättrade säkert motorn in nertill på precis rätt ställe i mappen, där verkningsgraden var som högst) Hade man fått se en bänkning och plottat den i flödesmappen så hade det varit minst lika intressant som att göra det med den motor som Erland använder som exempel.

Fast när man filurar på ett forum så kan det ändå vara vettigt att försöka "sikta" mot det absolut bästa sättet att resonera.
Vi tar exemplet med hur Martin säger att W/G ska placeras (antingen så tidigt som möjligt, innan grenrör eller så sent som möjligt, vid turbinhjulet, utan att störa detta)
Jag har tyckt mig se att du är väldigt "anti" mot det förstnämnda?

Att det inte fungerar bra i praktiken betyder inte att teorin bakom är fel, anledningen är att det inte går att lösa helt på rätt sätt, på grund av praktiska saker. Just sådant är väldigt vanligt och man måste ha en massa kompromisslösningar.
Nuförtiden finns det tester med "tidig W/G" gjorda på bland annat freevalvemotorer och motorer med designad avgaskanal och kam. Resultatet blir helt och fullt åt det håll som Martin förespråkat och då kan man köra med ett "sugmotor" extraktorrör på en av ventilerna = negativt tryck i förbränningsrum vid överlapp.

Praktiska problem "saboterar" alltså de teoretiska resonemang som förs här och man får nöja sig med en kompromiss. (om man inte är gjord av hur mycket pengar som helst, så man kan ta fram de perfekta lösningarna)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgashus twin vs singel
InläggPostat: ons feb 13, 2019 9:38 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1271
Ort: BjörnL Uddevalla
Whilliam: jag förenklade för mycket där med moderna motorer, vet och har sett flera exempel på typ bmw m50 eller andra effektiva motorer där man hamnat riktigt fel i kompressormappen å fått problems.. men det jag menade var att dom är förlåtande ändå. Tänk en t5 orginal med en 16t den drar hårt över mycket brett register även fast avgastrycket säkert är 5gånger laddtrycket på maxvarv, det gör inte en 8v. Då brukar man åka med stångd wg på slutet för å behålla laddtrycket det som går men blir ändå en bred och vridstark maskin..

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgashus twin vs singel
InläggPostat: ons feb 13, 2019 6:17 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6093
Ort: Lund
whilliam skrev:
Erland Cox skrev:
"Varför ska man försöka lyfta vatten? Har du tänkt på att det är en icke kompressibel fluid och kommer inte alls att uppträda, inte ens på liknande sätt som en gas? Dessutom har den en enorm massa jämfört med gas eller luft. Ska man jämföra så får man åtminstone ha samma media i bägge piporna och gärna samma mängd energi som det rör sig om i motorn."

Har du nånsin sett en barometer? En sån man mäter atmosfärstryck med? Den innehåller en vätska som man låter trycket lyfta.
Vätskans densitet är känd och ger trycket genom formeln Roh X G X H.
Genom att med ejektorverkan lyfta en vattenpelare så kan man se hur mycket tryck ejektorverkan ger.


Jag förstår hur du menar, jag förstår också att du vet vad jag menar men ändå tar du upp saker med barometer o grejer. Det är HELT ointressant att diskutera statiska fenomen i ett område som har med 90% dynamiska förhållanden att göra, man kan göra det för att försöka skapa förståelse i nån sorts tankeexperiment eller diskussion med någon som inte fattar, men eftersom den som "backar upp" mina tankar har över 40års erfarenhet av att trimma motorer och det måste du också ha, så känns det lite fel att sänka nivån på tankegångarna.

Hmmm... Kollektor, när pulsen reflekteras, anser du då att den har samma "styrka" i alla riktningar, för att förtydliga: reflekteras ungefär lika mycket energi upp i samtliga primärer.



Du skrev att avgasflödet drev extraktorverkan och det är lika dynamiskt som tryckluften.
Om du menar att flödet fluktuerar så pratar vi inte om flöde längre utan om pulser och det är dom och deras reflektioner som driver extraktorverkan.
Vågrörelse går åt alla håll, det ser du när du slänger en sten i vatten.
Eftersom vågen är innesluten i ett rör så får den en riktning men i varje kollektor så kommer den att verka i alla riktningar
och fortsätta i alla rör utom i röret som den kom från.
I röret som tryckvågen kom från och reflekterades mot kolletorn så kommer det att gå en undertrycksvåg tillbaka i motsatt riktning
Medan tryckvågen kommer att fortsätta ut i alla de andra rören för att i sin tur reflekteras på olika sätt beroende vad den stöter på.
Den kommer att reflekteras lika mycket ut i de övriga rören men kommer att tappa amplitud eftersom arean är större.
Samma amplitud i varje rör men lägre amplitud än den hade i primärröret som den kom från.
På samma sätt går amplituden upp när arean minskar i tryckvågens väg.
Det är anledningen till att spikningar knäcker ringland.

Tryckvågen reflekteras motsatt mot större area och likadant mot mindre area.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgashus twin vs singel
InläggPostat: tor feb 14, 2019 6:48 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Erland Cox skrev:
Du skrev att avgasflödet drev extraktorverkan och det är lika dynamiskt som tryckluften.


Kadett4wd skrev:
Tror det beror på att han är väldigt svart/vit och inte har egenskap att tänka dynamiskt, det går då inte att förklara, då det blir enormt svårt att skriva exempelvis varför en sak händer då det händer sjuttioelva saker samtidigt.
Det återspeglas väldigt i hur läsförstelsen verkar ske.
Väldigt kategoriskt och fyrkantigt.

Skriver du ALS men råkade mena 'slowburn' och hela texten tyder på det senare så kommer inte poletten trilla ned.
Det är fastlåst vid ordet ALS, och därmed börjar kölhalningen för din förklaring funkar inte med ALS.


I en tråd för länge sedan skrev Erland (och jag hoppas han har samma inställning idag, så att jag inte får "skit" för att jag drar upp gammalt)

Erland Cox skrev:
Hur är det med läsförståelsen barn?
"Vid samma lyft är skillnaden i mantelarea mellan 48 och 46 mm endast 6,28 X lyftet i mm."
Inte 44 och 46 mm fast skillnaden i area är samma men inte area förhållandet.
Hur är det sen med matematiken? Vad blir 144,44 - 138,16 ? Den som klarar det får ett diplom.
Tips, skillnaden i diameter är 2mm X 3.14.


När jag skriver avgasflöde i ett sammanhang som rör grenrör så begriper även barn att det inte handlar om konstantflöde :wink:

Den store duktige "världsmästaren" på det mesta här i världen, verkar dock inte förstå detta?
Jag är övertygad om att du förstår men vill hålla på o "tjafsa" (jag börjar bli övertygad att om man googlar på "motvalls kärring" så kommer det bilder på dig :hihi: )

Jag har uppmanat till att använda just läsförståelse och en förlåtande attityd när man läser, jag är inte någon mästare på att uttrycka mig i skrift och då blir det en bättre kommunikation ifall läsaren anstränger sig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgashus twin vs singel
InläggPostat: tor feb 14, 2019 8:19 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Erland Cox skrev:
Vågrörelse går åt alla håll, det ser du när du slänger en sten i vatten.
Eftersom vågen är innesluten i ett rör så får den en riktning men i varje kollektor så kommer den att verka i alla riktningar
och fortsätta i alla rör utom i röret som den kom från.


Detta är bra :thumbright: Du och jag är ense om hur det förhåller sig med den saken!
För att komma vidare så ska vi koncentrera oss på anledningar till att "anslutningsvinkeln" i en mergekollektor är så avgörande för hur resultatet blir.

Hur resonerar du kring detta, varför har en sådan skillnad på vinkeln där så stor inverkan på varvtalet som den "stämmer av" på?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgashus twin vs singel
InläggPostat: tor feb 14, 2019 9:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Vad lungt och skönt det vore om en del höll sina ord =)


Erland Cox skrev:

Därför svarar jag bara lite i trådar nuförtiden och jag ger mig inte in i diskussioner mer.

Erland


Postat: tor mar 24, 2016 10:02 pm i en annan tråd.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgashus twin vs singel
InläggPostat: tor feb 14, 2019 11:39 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 217
Ort: Torslanda
Kadett4wd skrev:
Vad lungt och skönt det vore om en del höll sina ord =)


Erland Cox skrev:

Därför svarar jag bara lite i trådar nuförtiden och jag ger mig inte in i diskussioner mer.

Erland


Postat: tor mar 24, 2016 10:02 pm i en annan tråd.


Detdär va la onödigt, Erland är ju en av dom som håller liv detta forumet. Han är en enorm resurs speciellt för sånna som mig inte kan så mycket, även om jag inte vet vem av alla er som har rätt så kommer Erland med bok/artikel rekommendationer/källor etc så andra som bara läser kanske senare kan bilda sig en egen uppfattning.och är väldigt transparent och lägger mycket info på sin websida. Vill du ha lugn och ro kan du dra dig ur diskussionen. så kan vi som vill höra vad Erland har och säga läsa det.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010