Vacupan kit

Diskussioner för erfaret folk
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Vacupan kit

Inlägg av Per Ohlsson »

Med tanke på att det kan skilja 9 hk mellan två olika grenrör med samma diameter och rörlängder, är min uppfattning att man tappar mer effekt på att ha ett rör som sticker in i kollektorn än man tjänar på alla andra argument. Dock har jag inte testat, så det är fritt fram att överbevisa mig.
Beträffande torrsump så används det på bilar med eftermarknadsblock i supercar 2 wd. I 2400 där de flesta har B230, har endast ett fåtal torrsump.
Där du har seglat, där har jag rott!
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Vacupan kit

Inlägg av Martin H »

Per, vacupan har använts i dragrace i 50år och det funkar, men det funkar bara på öppna grenrör (inga avgassystem) och för att sätta siffror på det så rör det sig om ca10hp på en 700hp sugmotor därför är det nog inte bekant för folk utanför dragracing. Idag är det vanligt att använda remdriven vacuumpump som funkar bättre men kostar betydligt mer, sen är varken pump eller vacupan tillåtet i vissa klasser
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Vacupan kit

Inlägg av Matti johansson »

Det funkar i bilar med avgassystem med, men ger troligen ingen direkt effekt. Däremot sätter det fason på motorer som sölar olja på höga varv. Dvs de läcker inte ut oljan utan behåller den i motorn för att vevhusövertrycket neutraliseras

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Skriv svar