Vacupan kit

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Vacupan kit

Inlägg av Erland Cox »

Tänkte att det kunde vara intressant med en diskussion om hur ett vacupan kit egentligen fungerar.
Delarna som sitter i kollektorn ser ut såhär:

Bild

Bild

Bild

Jag skulle vilja börja diskussionen på olika förklaringar på hur systemet fungerar.

Erland
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Vacupan kit

Inlägg av Thunderbo1t »

Svaret verkar så lätt att jag börjar tro att det är en kuggfråga? :scratch: :lol:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vacupan kit

Inlägg av Erland Cox »

Inte en kuggfråga men inte så enkelt som det verkar.
Det är mest att jag vill få folk att tänka efter och se vad de svarar.
Kommer en följdfråga efter första svaren om nu inte nån vet hur den fungerar.
David Vizard vet inte hur den funkar, det såg jag i hans senaste big block bok så en felaktig gissning är inget att skämmas för.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Vacupan kit

Inlägg av jompazx »

Kanske dum fråga,

Vad är detta för nått? är det sånär vevhusvent med sug eller hur är det?(har läst om nått sånt nån gånger och det ser ju ut som backventiler eller nått detdär)
mvh! Jonathan Hall
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vacupan kit

Inlägg av Erland Cox »

Samma ventiler som sitter på EGR:en på många bilar.

Erland
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Vacupan kit

Inlägg av Per Ohlsson »

Har inte läst Vizards Big block bok, men han hade med det där i en bok om hundkojor för 40 år sedan. Om han hade rätt då eller inte vet jag inte. Han är väl till åren så han kan kanske ha rört ihop saker?
Där du har seglat, där har jag rott!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vacupan kit

Inlägg av Erland Cox »

Eller så har han aldrig haft rätt om det.
Han skriver att man ska testa var den ska sitta på flödesbänken.
Högst undertryck. där ger mest sug på motorn.
Många till synes enkla förklaringar om saker stämmer inte.
Det gäller att behålla nyfikenheten och ifrågasätta det andra säger eller skriver.
Även om man har lärt sig att det alltid har varit så.
Rätt vad det är så har man lärt sig nåt annat som får en att ifrågasätta något som man tagit för givet.

Erland
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Vacupan kit

Inlägg av Per Ohlsson »

Har aldrig funderat så mycket på det där, men drar en parallell med spridare och halsring på en Weber.
Sedan vet jag inte om Vizard byggt någon motor som varit något? Han är väl författare/journalist som skrivit om det han testat mest bara.
Har någon vunnit något med hans motorer?
Där du har seglat, där har jag rott!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vacupan kit

Inlägg av Erland Cox »

Han skriver att hans motorer vunnit massor men var vet jag inte.
BTCC på 70 talet med en Chrysler, borde gå att kolla.
Spridaren i en förgasare ska ju bara dra upp bränslet max en cm och det krävs inte mycket tryckskillnad för det.
En vacupan ska kunna dra 4-5" kvicksilver, har för mig att densiteten är 13 gånger vattnets alltså 65" vatten som bäst.
0,16 bar ungefär. Inte lika mycket som en torrsump ger men nån effekt bör man kunna tjäna.
Tänkte testa det på min gamla test Volvo framöver.
OK, så hur drar man 0,16 bar vakuum med avgaserna och hur skapas vakuumet?
Förgasarens venturi kan uppenbarligen inte skapa det vakuumet för då hade den ju tömt flottören direkt.

Erland
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Vacupan kit

Inlägg av Thunderbo1t »

Funkar som en enkel färgspruta skulle jag spontant säga, gör väl bort mig de luxe nu :D
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vacupan kit

Inlägg av Erland Cox »

Man kan inte göra bort sig i tekniska diskussioner.
Alla lär sig nåt, det är win-win.
Du menar en sån som jag hade för 40 år sen när jag byggde modeller?
Jag letade lite på nätet och det finns ejektorpumpar som bygger på att man ökar hastigheten och sänker trycket genom en förträngning.
Frågan är vad det krävs för hastighet för att skapa ett undertryck på runt 0,15 bar.
Lyfta en vattenpelare 1,5 meter ungefär.
Jag gjorde ett ejektortest med tryckluftsmunstycket istucket i en slang och då kunde jag lyfta en vattenpelare 3 meter.
Men blåste jag bara förbi änden så lyfte jag inte vattnet mer är 50cm.
Tryckluften håller över 5 bar men jag tror ändå inte att man kommer upp i ljudhastigheten i munstycket.
Frågan är vad hastigheten är i kollektorn där vacupanmunstyckena sitter?

Erland
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Vacupan kit

Inlägg av fugazi »

Jag skulle nog vilja ha munstycket där konan efter kollektorn gått ihop ock är som minst, där bode hastigheten vara högst, likaså "suget".
Och vad vridet 180grader.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Vacupan kit

Inlägg av Per Ohlsson »

Erland!

Det jag syftade på med jämförelsen med en förgasare var snarast att klargöra var röret ska sitta i förhållande till kollektorn. Är inne på fugazis linje och anser att den borde sitta där hastigheten på luften är störst för att skapa största suget.
Kan inflika att jag gjorde grenrörstester på min förra rallycrossbil. Det var en Volvo 3 liter 16 valve. Hade två rör att jämföra med. Det ena var tillverkat i Eskilstuna och det andra bar tillverkat i Stockholm. Rören hade samma simensioner och rörlängder. Skillnaden var att röret från Eskilstuna hade "fickor", eller någon slags konor som förenade två rör till ett, medan röret från Stockholm hade lagt mer energi på att få ihop rören genom att slitsa ihop dessa. Skillnaden i bromsbänken var 9 hk till Stockholmsrörets favör. Antar att detta berodde på sämre kollektorverkan. Så lätt var det att förlora 9 hk och frågan är då om vinsten av vacuum i motorn är större än att ha ett rör som sticker in i kollektorn och skapar turbulens? Ska bli spännande att se dina tester framöver.
Senast redigerad av Per Ohlsson den tis feb 12, 2019 12:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Vacupan kit

Inlägg av psa »

Per Ohlsson skrev:Erland!

Det jag syftade på med jämförelsen med en förgasare var snarast att klargöra var röret ska sitta i förhållande till kollektorn. Är inne på fugazis linje och anser att den borde sitta där hastigheten på luften är störst för att skapa största suget.
Kan inflika att jag gjorde grenrörstester på min förra rallycrossbil. Det var en Volvo 3 liter 16 valve. Hade två rör att jämföra med. Det ena var tillverkat i Eskilstuna och det andra bar tillverkat i Stockholm. Rören hade samma simensioner och rörlängder. Skillnaden var att röret från Eskilstuna hade "fickor", eller någon slags konor som förgrenade två rör till ett, medan röret från Stockholm hade lagt mer energi på att få ihop rören genom att slitsa ihop dessa. Skillnaden i bromsbänken var 9 hk till Stockholmsrörets favör. Antar att detta berodde på sämre kollektorverkan. Så lätt var det att förlora 9 hk och frågan är då om vinsten av vacuum i motorn är större än att ha ett rör som sticker in i kollektorn och skapar turbulens? Ska bli spännande att se dina tester framöver.


Utan att försöka få tråden att spåra ur, har du några bromspapper i jämförelse mellan dom två rören? Mest nyfiken på hur det ser ut i jämförelse på lägre varvtal.
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: Vacupan kit

Inlägg av Christer »

Undertrycket skapas av den reflekterande undertrycksvågen som skapas vid areaökning I kollektorn,
därför det är viktigt att montera munstycket vid primärpipans mynning I kollektorn?
/Christer
Skriv svar