Med tanke på att det kan skilja 9 hk mellan två olika grenrör med samma diameter och rörlängder, är min uppfattning att man tappar mer effekt på att ha ett rör som sticker in i kollektorn än man tjänar på alla andra argument. Dock har jag inte testat, så det är fritt fram att överbevisa mig.
Beträffande torrsump så används det på bilar med eftermarknadsblock i supercar 2 wd. I 2400 där de flesta har B230, har endast ett fåtal torrsump.
Vacupan kit
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Vacupan kit
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Vacupan kit
Per, vacupan har använts i dragrace i 50år och det funkar, men det funkar bara på öppna grenrör (inga avgassystem) och för att sätta siffror på det så rör det sig om ca10hp på en 700hp sugmotor därför är det nog inte bekant för folk utanför dragracing. Idag är det vanligt att använda remdriven vacuumpump som funkar bättre men kostar betydligt mer, sen är varken pump eller vacupan tillåtet i vissa klasser
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Vacupan kit
Det funkar i bilar med avgassystem med, men ger troligen ingen direkt effekt. Däremot sätter det fason på motorer som sölar olja på höga varv. Dvs de läcker inte ut oljan utan behåller den i motorn för att vevhusövertrycket neutraliseras
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Skickat från min H8324 via Tapatalk