Vacupan kit

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vacupan kit

Inlägg av Erland Cox »

Det gäller bara att sätta den på rätt ställe och det hade inte folka killen gjort.
Nånstans där man får en pulsreflektion som i början av en kollektor.
Han skulle satt den precis i början av den lilla ljuddämparen istället för efter.

Erland
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Vacupan kit

Inlägg av Per Ohlsson »

Varför sitter inte sånt här standardmonterat på alla bilar om det är så bra?
Det är ju inte någon ny uppfinning, för det har förekommit i litteratur som är 40 år gammal.
Där du har seglat, där har jag rott!
Leiffi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm

Re: Vacupan kit

Inlägg av Leiffi »

For emissions.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vacupan kit

Inlägg av whilliam »

Per Ohlsson skrev:Varför sitter inte sånt här standardmonterat på alla bilar om det är så bra?
Det är ju inte någon ny uppfinning, för det har förekommit i litteratur som är 40 år gammal.
Det har suttit system, puls air som har liknande funktion till avgas återledningssystem. Det sitter enklare PCV ventiler i avgasrenade bilar.

Just att släppa vevhusgaser i avgasröret är ju nästan som att släppa dem i fria luften och jag tror det är vad Leiffi syftar på.

Tror också att du menar tävlingsbilar när du skriver "alla bilar" och då är det ju jättebra på sugisar, men inte lika bra som torrsumpspump.
På turbobilar gör det inte alls samma nytta eftersom trycket i vevhuset är rejält mycket lägre än ovanför kolven i alla lägen, ja, kanske inte om vevhusventen är igenkorkad :?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vacupan kit

Inlägg av whilliam »

Kan tillägga att på bilar som har höga hastigheter, så kan det löna sig bäst att ha den allra längst bak. Då får man även nytta av fartvinden,
gäller bilar med kraftig ljuddämpning, vilka inte kan få lika "hårda" undertryck i grenrör eller, på turbobilar, bakom turbon
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Vacupan kit

Inlägg av Per Ohlsson »

Whilliam!

Puls air känner jag till. Det satt bla. på Volvo 240 av vissa årsmodeller och de var rejäla effektmonster....
Nog bränner väl katalysatorn rent eventuella ångor som kan följa med in i röret?
Jag syftade på alla standardbilar då jag skrev alla bilar. Dock kan även tävlingsbilar räknas in i det hela. När en kund (förare) lägger 100 000 kr på att få motorn uppdaterad, vilket i bästa fall kan ge 10-15 hk (om vi nu pratar Supercar 2 wd) så förvånas jag över att ingen använt detta system som funnits så länge. Resonemanget får det att låta som att detta ger en hiskelig effekt...
I min ungdom läste jag om den nu bortgångne trimmaren Timo. Han monterade korkar i hålen mellan lyftarna på B20 för att få bättre smörjning och därigenom lägre friktion. Det känns som att detta ger ungefär samma effektvinst?
Där du har seglat, där har jag rott!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vacupan kit

Inlägg av Erland Cox »

En rätt monterad torrsump ger detta undertryck.
Det finns mycket annat man kan göra om man bygger en motor från grunden som att ha ett vevhus per cylinder.
Då återvinner man alltid trycket. Minskar man sen trycket så minskar man luftmotståndet i vevhuset.

Erland
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Vacupan kit

Inlägg av JLundin »

Efter att Timo släppt idén om att sätta vinkorkar i hålen mellan lyftarna så fick en massa renoveringsfirmor betydligt mer att göra, orsaken till detta var att korkarna som folk "limmat" dit släppte och "korkade igen" oljepumpen. Tidningen Bilsport som artikeln publicerats i blev nerringd av en massa ilskna typer som inte var imponerade av rådet som Timo gett. :lol: Så allt "nytt" som publiceras i kolorerade motortidningar ska man ha en viss skepsis emot. Berättade för Timo om vad Bilsport råkat ut för, han bara skrattade och menade på att det gällde att rengöra ordentligt innan man limmade dit korkarna, låg något i detta resonemang.. :lol:
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Vacupan kit

Inlägg av blackadder »

Blev det någon skillnad? Eller var det bara i teorin?



Skickat från min SNE-LX1 via Tapatalk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vacupan kit

Inlägg av Erland Cox »

Korkarna skulle tvinga oljan genom lyftarna över kammen så att den höll bättre.
Det gjorde nog nån nytta, han hade många bra idéer Timo.

Erland
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Vacupan kit

Inlägg av Matti johansson »

Per Ohlsson skrev:Whilliam!

Puls air känner jag till. Det satt bla. på Volvo 240 av vissa årsmodeller och de var rejäla effektmonster....
Nog bränner väl katalysatorn rent eventuella ångor som kan följa med in i röret?
Jag syftade på alla standardbilar då jag skrev alla bilar. Dock kan även tävlingsbilar räknas in i det hela. När en kund (förare) lägger 100 000 kr på att få motorn uppdaterad, vilket i bästa fall kan ge 10-15 hk (om vi nu pratar Supercar 2 wd) så förvånas jag över att ingen använt detta system som funnits så länge. Resonemanget får det att låta som att detta ger en hiskelig effekt...
I min ungdom läste jag om den nu bortgångne trimmaren Timo. Han monterade korkar i hålen mellan lyftarna på B20 för att få bättre smörjning och därigenom lägre friktion. Det känns som att detta ger ungefär samma effektvinst?
Orsaken är att i regelverken i Sverige ska vi ha sluten vevhusventilation. Denna lösning innebär "öppen" vevhusvent.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Vacupan kit

Inlägg av Per Ohlsson »

Så kan det vara, men faktum kvarstår att det inte används inom t ex rallycross som inte har krav på sluten vevhusventilation. Däremot försöker man hitta alla tillgängliga hästar...
Där du har seglat, där har jag rott!
Leiffi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm

Re: Vacupan kit

Inlägg av Leiffi »

Rallycross måste ha catchcan.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Vacupan kit

Inlägg av Per Ohlsson »

Leiffi!

Nog vet väl folk som håller på med rallycross vad som reglementet föreskriver, men det utesluter ju inte att det går att dra avluftningen från burken till avgasröret om man kan tjäna 50 hk!
Idag är det fritt att leda avluftningen ut i det fria.
Där du har seglat, där har jag rott!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vacupan kit

Inlägg av whilliam »

Det kan mycket väl vara så att en sån här liten "finess" missats, den är ju så billig och det brukar orsaka att många fnyser åt det. Torrsumpspump är effektivare än ett sånt här system och torrsump har väl många i rallycrossen ändå?

Visserligen är det inget som hindrar att man har båda, för att dra ännu mer vakuum. Det går att seriekoppla med torrsumpens atmosfärutlopp.

Många tror att man vinner mycket för att luften blir "tunn" i vevhuset men detta stämmer inte, den vinsten är nästan försumbar.
Största vinsten kommer av att man hindrar vevhusgaser från att leta sig upp i förbränningsrummet och där skapa stor risk för spikning, det hjälper alltså till att hålla kolvringarna mot sitt säte i kolven och borde göra störst nytta när man har "tunga" kolvringar.

Några 50Hp kan man nog aldrig tjäna, de effektstinna bilarna har ju turbo och där skapas det på automatisk väg en tryckskillnad som håller kolvringarna på plats.
Skriv svar