Sida 2 av 4

Re: Vacupan kit

Postat: tis feb 12, 2019 12:11 pm
av Per Ohlsson
psa!

All dokumentation följde med bilen då den såldes, så tyvärr har jag inget att lägga upp här. Däremot har jag kvar röret från Eskilstuna.
Kan säga att röret från Stockholm var bättre hela vägen. Kan lägga upp en bild på röret ikväll under min tråd om C30:n, så slipper vi kapa den här.

Re: Vacupan kit

Postat: tis feb 12, 2019 12:50 pm
av psa
Per Ohlsson skrev:psa!

All dokumentation följde med bilen då den såldes, så tyvärr har jag inget att lägga upp här. Däremot har jag kvar röret från Eskilstuna.
Kan säga att röret från Stockholm var bättre hela vägen. Kan lägga upp en bild på röret ikväll under min tråd om C30:n, så slipper vi kapa den här.
Kanon! :thumbright:

Re: Vacupan kit

Postat: tis feb 12, 2019 5:16 pm
av Erland Cox
"Undertrycket skapas av den reflekterande undertrycksvågen som skapas vid areaökning I kollektorn,
därför det är viktigt att montera munstycket vid primärpipans mynning I kollektorn?
/Christer"

Helt rätt! Hittade detta när jag sökte efter hur högt vakuum man kunde dra i Bill Jenkins The Chevrolet racing engine sidan 133:

But according to dyno tests performed by Bill Million, there is some definite power advant-age when the case vacuum goes above 55-60 inches (water).
In this particular test the vacuum was taken from a 3,5-inch balance pipe joining two extremely long 3,5-inch collectors/tailpipes.

Boken som pdf finns här: http://ceb.ac.in/knowledge-center/E-BOO ... enkins.pdf

Bill Million satte sina uttag i balansröret och inte i kollektorerna och ändå kunde han dra ett högt vakuum.
Det är därför reedventilen behövs, för att fånga vakuumet.
Läste på Speedtalk om en som hade vacupanuttagen längst bak i öppna kollektorer och han behövde inga reedventiler.
Den där sker en ständig reflektion från 4 cylindrar så undertrycksvågorna avlöser nog varandra.

Du får gärna lägga upp bilder på grenröret här. Jag antar att det är AP mot Timo rör du pratar om.
AP:s kollektorer måste ge en konstig reflektion eftersom röret först blir större sen mindre igen.
Det är bara kul om diskussioner vandrar vidare och utvecklas även till annat.
Och grenrör har ju med detta med ejektorverkan mot pulsreflektioner att göra.

Erland

Re: Vacupan kit

Postat: tis feb 12, 2019 5:20 pm
av Erland Cox
Jag skrev detta om ejektorverkan i twin entry turbotråden:

Ta och gör några enkla experiment med ejektorverkan.
En slang i en spann med vatten, tryckluft och ett blåsmunstycke är allt som behövs.
Eftersom rören går parallellt ut i kollektorn håll blåsmunstycket parallellt med slangen och blås.
Hur högt kan ni lyfta en vattenpelare?
Jag kollade i Blair och en Ducati hade 0,4 Mach i primärrören som mest och tempen var under 500 grader.
Säg 550 m/s X 0,4 0 220 m/sek. Blåsmunstycket har i varje fall inte lägre hastighet.
Blåser jag parallellt med slangen så får jag 1cm vattenpelare.
Trär jag på ett rör i storlek som en kollektor får jag 30-40 cm vattenpelare, det är 0,04 bar.

Erland

Re: Vacupan kit

Postat: tis feb 12, 2019 7:15 pm
av Leiffi
I had that vacupan system in my Cosworth Sierra after turbo in downpipe, in lambda bung, so 90 degrees to flow. Did not measure vacuum but oil consumption dropped so it worked enough for me.

Re: Vacupan kit

Postat: tis feb 12, 2019 10:29 pm
av dundersmurfen
Jag kan gärna testa hur mycket vacuum det blir, kommer en kompis med b230 sugis i nästa vecka.. blir ingen reedventil utan vi loggar medeltrycket under några pull. Ska höra med han om han kan förbereda å stoppa in en så moj i röret :)

Re: Vacupan kit

Postat: tis feb 12, 2019 10:48 pm
av Erland Cox
Det hade varit intressant. Men reedventilen och röret kan du ta från en gammal rödblockare.
Tror att den krävs för att fånga pulserna inne i avgassystemet särskilt om man har helt avgassystem.

Erland

Re: Vacupan kit

Postat: tis feb 12, 2019 11:22 pm
av Thunderbo1t
Är det lika som pulsairventilerna på B230E också, eller var det dom du tänkte på? Kanske går att koppla pulsairen till vevhusventen istället? :hihi:

Re: Vacupan kit

Postat: tis feb 12, 2019 11:29 pm
av Per Ohlsson
Bild

Bild

Så här ser föreningarna ut på röret från Eskilstuna. Du har helt rätt angående tillverkarna Erland.
Ursäkta att röret är skitigt. Det har legat på hyllan i 11 år.

Re: Vacupan kit

Postat: tis feb 12, 2019 11:51 pm
av Erland Cox
Thunderbo1t skrev:Är det lika som pulsairventilerna på B230E också, eller var det dom du tänkte på? Kanske går att koppla pulsairen till vevhusventen istället? :hihi:

Ja det är den jag menar. Den ska sitta så nära grenröret som möjligt.

Erland

Re: Vacupan kit

Postat: tis feb 12, 2019 11:54 pm
av Erland Cox
Dom är inte snygga AP rören.
Jag har handlat rör av Totto Nilsson och honom kan jag rekommendera.
Riktigt snygga jobb och inga problem att få custom tillverkat: 0708-160449.

Erland

Re: Vacupan kit

Postat: ons feb 13, 2019 8:39 am
av super7
Ett till ställe där man kan köpa riktigt fina grenrör är
https://martelius.com/

Re: Vacupan kit

Postat: ons feb 13, 2019 9:41 am
av dundersmurfen
Var vad sitter den där reedventilen? Hittar jag så kan jag testa det också..

Re: Vacupan kit

Postat: ons feb 13, 2019 12:05 pm
av Leiffi

Re: Vacupan kit

Postat: ons feb 13, 2019 1:28 pm
av psa
Tack Per Ohlsson. :)

Läser lite i en tråd på nätet om evac och någon nämner 8" och ibland mer i vakuum, det borde ju göra ganska gott för motorn.