Sida 3 av 4

Re: Vacupan kit

Postat: ons feb 13, 2019 5:59 pm
av Erland Cox
Det gäller bara att sätta den på rätt ställe och det hade inte folka killen gjort.
Nånstans där man får en pulsreflektion som i början av en kollektor.
Han skulle satt den precis i början av den lilla ljuddämparen istället för efter.

Erland

Re: Vacupan kit

Postat: tor feb 14, 2019 3:15 am
av Per Ohlsson
Varför sitter inte sånt här standardmonterat på alla bilar om det är så bra?
Det är ju inte någon ny uppfinning, för det har förekommit i litteratur som är 40 år gammal.

Re: Vacupan kit

Postat: tor feb 14, 2019 11:53 am
av Leiffi
For emissions.

Re: Vacupan kit

Postat: tor feb 14, 2019 4:29 pm
av whilliam
Per Ohlsson skrev:Varför sitter inte sånt här standardmonterat på alla bilar om det är så bra?
Det är ju inte någon ny uppfinning, för det har förekommit i litteratur som är 40 år gammal.
Det har suttit system, puls air som har liknande funktion till avgas återledningssystem. Det sitter enklare PCV ventiler i avgasrenade bilar.

Just att släppa vevhusgaser i avgasröret är ju nästan som att släppa dem i fria luften och jag tror det är vad Leiffi syftar på.

Tror också att du menar tävlingsbilar när du skriver "alla bilar" och då är det ju jättebra på sugisar, men inte lika bra som torrsumpspump.
På turbobilar gör det inte alls samma nytta eftersom trycket i vevhuset är rejält mycket lägre än ovanför kolven i alla lägen, ja, kanske inte om vevhusventen är igenkorkad :?

Re: Vacupan kit

Postat: tor feb 14, 2019 4:32 pm
av whilliam
Kan tillägga att på bilar som har höga hastigheter, så kan det löna sig bäst att ha den allra längst bak. Då får man även nytta av fartvinden,
gäller bilar med kraftig ljuddämpning, vilka inte kan få lika "hårda" undertryck i grenrör eller, på turbobilar, bakom turbon

Re: Vacupan kit

Postat: fre feb 15, 2019 11:41 am
av Per Ohlsson
Whilliam!

Puls air känner jag till. Det satt bla. på Volvo 240 av vissa årsmodeller och de var rejäla effektmonster....
Nog bränner väl katalysatorn rent eventuella ångor som kan följa med in i röret?
Jag syftade på alla standardbilar då jag skrev alla bilar. Dock kan även tävlingsbilar räknas in i det hela. När en kund (förare) lägger 100 000 kr på att få motorn uppdaterad, vilket i bästa fall kan ge 10-15 hk (om vi nu pratar Supercar 2 wd) så förvånas jag över att ingen använt detta system som funnits så länge. Resonemanget får det att låta som att detta ger en hiskelig effekt...
I min ungdom läste jag om den nu bortgångne trimmaren Timo. Han monterade korkar i hålen mellan lyftarna på B20 för att få bättre smörjning och därigenom lägre friktion. Det känns som att detta ger ungefär samma effektvinst?

Re: Vacupan kit

Postat: fre feb 15, 2019 2:05 pm
av Erland Cox
En rätt monterad torrsump ger detta undertryck.
Det finns mycket annat man kan göra om man bygger en motor från grunden som att ha ett vevhus per cylinder.
Då återvinner man alltid trycket. Minskar man sen trycket så minskar man luftmotståndet i vevhuset.

Erland

Re: Vacupan kit

Postat: fre feb 15, 2019 7:00 pm
av JLundin
Efter att Timo släppt idén om att sätta vinkorkar i hålen mellan lyftarna så fick en massa renoveringsfirmor betydligt mer att göra, orsaken till detta var att korkarna som folk "limmat" dit släppte och "korkade igen" oljepumpen. Tidningen Bilsport som artikeln publicerats i blev nerringd av en massa ilskna typer som inte var imponerade av rådet som Timo gett. :lol: Så allt "nytt" som publiceras i kolorerade motortidningar ska man ha en viss skepsis emot. Berättade för Timo om vad Bilsport råkat ut för, han bara skrattade och menade på att det gällde att rengöra ordentligt innan man limmade dit korkarna, låg något i detta resonemang.. :lol:

Re: Vacupan kit

Postat: fre feb 15, 2019 7:29 pm
av blackadder
Blev det någon skillnad? Eller var det bara i teorin?



Skickat från min SNE-LX1 via Tapatalk

Re: Vacupan kit

Postat: lör feb 16, 2019 12:54 am
av Erland Cox
Korkarna skulle tvinga oljan genom lyftarna över kammen så att den höll bättre.
Det gjorde nog nån nytta, han hade många bra idéer Timo.

Erland

Re: Vacupan kit

Postat: sön feb 17, 2019 11:50 am
av Matti johansson
Per Ohlsson skrev:Whilliam!

Puls air känner jag till. Det satt bla. på Volvo 240 av vissa årsmodeller och de var rejäla effektmonster....
Nog bränner väl katalysatorn rent eventuella ångor som kan följa med in i röret?
Jag syftade på alla standardbilar då jag skrev alla bilar. Dock kan även tävlingsbilar räknas in i det hela. När en kund (förare) lägger 100 000 kr på att få motorn uppdaterad, vilket i bästa fall kan ge 10-15 hk (om vi nu pratar Supercar 2 wd) så förvånas jag över att ingen använt detta system som funnits så länge. Resonemanget får det att låta som att detta ger en hiskelig effekt...
I min ungdom läste jag om den nu bortgångne trimmaren Timo. Han monterade korkar i hålen mellan lyftarna på B20 för att få bättre smörjning och därigenom lägre friktion. Det känns som att detta ger ungefär samma effektvinst?
Orsaken är att i regelverken i Sverige ska vi ha sluten vevhusventilation. Denna lösning innebär "öppen" vevhusvent.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Re: Vacupan kit

Postat: sön feb 17, 2019 5:09 pm
av Per Ohlsson
Så kan det vara, men faktum kvarstår att det inte används inom t ex rallycross som inte har krav på sluten vevhusventilation. Däremot försöker man hitta alla tillgängliga hästar...

Re: Vacupan kit

Postat: sön feb 17, 2019 5:53 pm
av Leiffi
Rallycross måste ha catchcan.

Re: Vacupan kit

Postat: sön feb 17, 2019 11:55 pm
av Per Ohlsson
Leiffi!

Nog vet väl folk som håller på med rallycross vad som reglementet föreskriver, men det utesluter ju inte att det går att dra avluftningen från burken till avgasröret om man kan tjäna 50 hk!
Idag är det fritt att leda avluftningen ut i det fria.

Re: Vacupan kit

Postat: mån feb 18, 2019 12:46 am
av whilliam
Det kan mycket väl vara så att en sån här liten "finess" missats, den är ju så billig och det brukar orsaka att många fnyser åt det. Torrsumpspump är effektivare än ett sånt här system och torrsump har väl många i rallycrossen ändå?

Visserligen är det inget som hindrar att man har båda, för att dra ännu mer vakuum. Det går att seriekoppla med torrsumpens atmosfärutlopp.

Många tror att man vinner mycket för att luften blir "tunn" i vevhuset men detta stämmer inte, den vinsten är nästan försumbar.
Största vinsten kommer av att man hindrar vevhusgaser från att leta sig upp i förbränningsrummet och där skapa stor risk för spikning, det hjälper alltså till att hålla kolvringarna mot sitt säte i kolven och borde göra störst nytta när man har "tunga" kolvringar.

Några 50Hp kan man nog aldrig tjäna, de effektstinna bilarna har ju turbo och där skapas det på automatisk väg en tryckskillnad som håller kolvringarna på plats.