Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör maj 25, 2019 3:00 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön feb 17, 2019 8:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 14, 2006 8:28 pm
Inlägg: 291
Ort: Oskarshamn
Kan ha gjort bort mig kraftigt....

Köpte en corvette c6 med motorhaveri 6L motor

Köpte en beg vevaxel fån en 5.3 samma gjutnr och ser till synes lika ut.

Har nu startat eländet och jag har kraftiga vibrationer runt 1700varv :doh:


Kan inget om balansering men är det den ökade tyngden från större kolvarna som ställer till det?

Främre remskivan har ballanseringshål borrade, men det finns inga stift eller krysskil hur tänkte GM här?

Även svänghjulet verkar ha ballanseeingshål utan att vara stiftat mot vevaxeln.


Är det bara att skruva isär och lämna på ballanseeing?

_________________
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 18, 2019 1:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 264
Ort: Stigtomta
LS v8:or ska inte ha någon extern balansering, så hur du sätter svänghjul och remskiva ska inte påverka. De ska vara nollbalanserade.

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 18, 2019 1:54 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20779
Ort: Tomterna/sävar
det kan va olika balans faktorer på motorerna.

om du mäter kolvens vikt och vevstakens nedre och övre del så ser du om det ligger innom ca 0-6 gram = ok mellan de två motorerna. mera så är det nog stor risk att de har olika balanseringar.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 18, 2019 2:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 14, 2006 8:28 pm
Inlägg: 291
Ort: Oskarshamn
David V skrev:
LS v8:or ska inte ha någon extern balansering, så hur du sätter svänghjul och remskiva ska inte påverka. De ska vara nollbalanserade.

/David


Tydligen inte ls2 med manuell växellåda om man Gogglar. Sitter tydligen vikter på svänghjulet och svängningsdämparen

_________________
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 18, 2019 2:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 14, 2006 8:28 pm
Inlägg: 291
Ort: Oskarshamn
Jens Gustavsson skrev:
det kan va olika balans faktorer på motorerna.

om du mäter kolvens vikt och vevstakens nedre och övre del så ser du om det ligger innom ca 0-6 gram = ok mellan de två motorerna. mera så är det nog stor risk att de har olika balanseringar.

mvh jens




Är det totalvikt på stake och kolv vi pratar om?

Har ju flyttat vevaxlar och kolvar runt i mina gammla bmw 6or utan att balansera utan bekymmer.

Men det ör alltså ökade vikten från stake och kolv som ställer till det ?

_________________
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 18, 2019 3:28 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20779
Ort: Tomterna/sävar
Hej en rak sexa så spelar det mindre roll än en v8 där man balanserar på ett annat mer komplicerat sätt med BOB weghts.

vill man veta mer rekomenderar jag lite googel om v8 balansering . plocka bara en utan att sett den https://www.youtube.com/watch?v=LvgVI2PTKzI

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 18, 2019 8:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1058
Ort: Flisa, norge
OT: min polare satt i hop en lq4. var en utrolig obalans i bilen. kollade överallt. hittade til slut en 172g!! vikt som satt på svänghjulet! detta var då ett custom svänghjul för 2 skivig koppling. men man kan ju faan undra vad dom tänkt här. tog bort vikten, allt iornings.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 18, 2019 9:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 14, 2006 8:28 pm
Inlägg: 291
Ort: Oskarshamn
Skumt det där, är någon typ av vikt på svänghjulet på ls2 med manuell växellåda .
Tröttsamt att komma åt svänghjulet bara på en corvette.

_________________
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 18, 2019 10:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1058
Ort: Flisa, norge
https://speedmaster79.com/chevy-ls1-ls2 ... -flywheel/

här ser man bild med vikten. om nogon kan förklara mig vad den gör där?
nogon typ av ls som behöver den men inte lq4? (suburban motor)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 21, 2019 9:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Inlägg: 236
Ort: Sävar förstås
Ja men det är ju för att bilen ska kännas mer manlig och vibrera sönder lite oftare. Så får man stå där med sin tuggtobak på verkstan och säga "shiiiat that there is one rough idling m-f, but with every stroke of tha almighty 'murican motor I feel closer to jeeeezuuuuuzz... Halleluujah!"... Kanske...Kunde inte hålla mig. Sorry för ot.

_________________
Henrik Eriksson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 25, 2019 3:38 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör sep 08, 2007 8:10 pm
Inlägg: 44
Ort: Stockholm
När vi är på ämnet (obalans i en LSx) så undrar jag om någon vet var man kan balansera en svängningsdämpare? Monterade på ett externt triggerhjul på en eftermarknadsdämpare (kör nira I3) och fick lite irriterande vibrationer. Borde nog ha räknat med det med tanke på hur fullständigt värdelös kvaliteten var på dämparen - det enda som var rakt är själva remhjulet i förhållande till vevtappen, resten ser ut som en potatisåker i gjutjärn och jag börjar misstänka att vi tog bort lite för mycket material på fel ställe.

_________________
Robert Eriksson, en sån däringa "NollÅtta"

'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010