Sida 1 av 1

Balansering Ls motor vevaxlar

Postat: sön feb 17, 2019 8:47 pm
av alfi
Kan ha gjort bort mig kraftigt....

Köpte en corvette c6 med motorhaveri 6L motor

Köpte en beg vevaxel fån en 5.3 samma gjutnr och ser till synes lika ut.

Har nu startat eländet och jag har kraftiga vibrationer runt 1700varv :doh:


Kan inget om balansering men är det den ökade tyngden från större kolvarna som ställer till det?

Främre remskivan har ballanseringshål borrade, men det finns inga stift eller krysskil hur tänkte GM här?

Även svänghjulet verkar ha ballanseeingshål utan att vara stiftat mot vevaxeln.


Är det bara att skruva isär och lämna på ballanseeing?

Re: Balansering Ls motor vevaxlar

Postat: mån feb 18, 2019 1:39 pm
av David V
LS v8:or ska inte ha någon extern balansering, så hur du sätter svänghjul och remskiva ska inte påverka. De ska vara nollbalanserade.

/David

Re: Balansering Ls motor vevaxlar

Postat: mån feb 18, 2019 1:54 pm
av Jens Gustavsson
det kan va olika balans faktorer på motorerna.

om du mäter kolvens vikt och vevstakens nedre och övre del så ser du om det ligger innom ca 0-6 gram = ok mellan de två motorerna. mera så är det nog stor risk att de har olika balanseringar.

mvh jens

Re: Balansering Ls motor vevaxlar

Postat: mån feb 18, 2019 2:14 pm
av alfi
David V skrev:LS v8:or ska inte ha någon extern balansering, så hur du sätter svänghjul och remskiva ska inte påverka. De ska vara nollbalanserade.

/David
Tydligen inte ls2 med manuell växellåda om man Gogglar. Sitter tydligen vikter på svänghjulet och svängningsdämparen

Re: Balansering Ls motor vevaxlar

Postat: mån feb 18, 2019 2:17 pm
av alfi
Jens Gustavsson skrev:det kan va olika balans faktorer på motorerna.

om du mäter kolvens vikt och vevstakens nedre och övre del så ser du om det ligger innom ca 0-6 gram = ok mellan de två motorerna. mera så är det nog stor risk att de har olika balanseringar.

mvh jens


Är det totalvikt på stake och kolv vi pratar om?

Har ju flyttat vevaxlar och kolvar runt i mina gammla bmw 6or utan att balansera utan bekymmer.

Men det ör alltså ökade vikten från stake och kolv som ställer till det ?

Re: Balansering Ls motor vevaxlar

Postat: mån feb 18, 2019 3:28 pm
av Jens Gustavsson
Hej en rak sexa så spelar det mindre roll än en v8 där man balanserar på ett annat mer komplicerat sätt med BOB weghts.

vill man veta mer rekomenderar jag lite googel om v8 balansering . plocka bara en utan att sett den https://www.youtube.com/watch?v=LvgVI2PTKzI

mvh jens

Re: Balansering Ls motor vevaxlar

Postat: mån feb 18, 2019 8:26 pm
av DreRacing@
OT: min polare satt i hop en lq4. var en utrolig obalans i bilen. kollade överallt. hittade til slut en 172g!! vikt som satt på svänghjulet! detta var då ett custom svänghjul för 2 skivig koppling. men man kan ju faan undra vad dom tänkt här. tog bort vikten, allt iornings.

Re: Balansering Ls motor vevaxlar

Postat: mån feb 18, 2019 9:28 pm
av alfi
Skumt det där, är någon typ av vikt på svänghjulet på ls2 med manuell växellåda .
Tröttsamt att komma åt svänghjulet bara på en corvette.

Re: Balansering Ls motor vevaxlar

Postat: mån feb 18, 2019 10:52 pm
av DreRacing@
https://speedmaster79.com/chevy-ls1-ls2 ... -flywheel/

här ser man bild med vikten. om nogon kan förklara mig vad den gör där?
nogon typ av ls som behöver den men inte lq4? (suburban motor)

Re: Balansering Ls motor vevaxlar

Postat: tor feb 21, 2019 9:30 pm
av SevenEight
Ja men det är ju för att bilen ska kännas mer manlig och vibrera sönder lite oftare. Så får man stå där med sin tuggtobak på verkstan och säga "shiiiat that there is one rough idling m-f, but with every stroke of tha almighty 'murican motor I feel closer to jeeeezuuuuuzz... Halleluujah!"... Kanske...Kunde inte hålla mig. Sorry för ot.

Re: Balansering Ls motor vevaxlar

Postat: mån feb 25, 2019 3:38 pm
av UFO
När vi är på ämnet (obalans i en LSx) så undrar jag om någon vet var man kan balansera en svängningsdämpare? Monterade på ett externt triggerhjul på en eftermarknadsdämpare (kör nira I3) och fick lite irriterande vibrationer. Borde nog ha räknat med det med tanke på hur fullständigt värdelös kvaliteten var på dämparen - det enda som var rakt är själva remhjulet i förhållande till vevtappen, resten ser ut som en potatisåker i gjutjärn och jag börjar misstänka att vi tog bort lite för mycket material på fel ställe.