Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör maj 25, 2019 2:41 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre mar 01, 2019 9:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 675
Hej!

Jag har någonstans hört att en del kör med två ovandelar av vevlagren. Alltså den lagerhalvan som har ett spår i sig. Detta för att få bättre oljeflöde och smörjning 360gr runt vevtappen.

Är det någon här som kör så eller vet någon som kör så? Har det funkat bra eller bättre än orginal och hur har oljetrycket påverkats?

Mvh/ M

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 01, 2019 9:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 200
Magistern skrev:
Hej!

Jag har någonstans hört att en del kör med två ovandelar av vevlagren. Alltså den lagerhalvan som har ett spår i sig. Detta för att få bättre oljeflöde och smörjning 360gr runt vevtappen.

Är det någon här som kör så eller vet någon som kör så? Har det funkat bra eller bättre än orginal och hur har oljetrycket påverkats?

Mvh/ M
Det är för att vev staken ska få olja hela varvet. O ja det funkar, kommer va folk som säger motsatsen. Men Jernberg mfl hade så i sina div1 motorer (idag supercar).
Vi har kört så i grp h Volvo med, det funkar!

Skickat från min H8324 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 01, 2019 10:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9389
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Man minskar bärigheten något i ramlagren på detta vis, men säkerställer smörjning i vevlagren.
Sen kan man sedan börja fundera på vilka lager som oftast ger sig först ;)

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 01, 2019 10:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 675
Tack för svar.

På min maskin är det framförallt vevlager som brukar kunna få stryk. Jag hade tänkt varva mer i år. 8500rpm, dock utan denna modd. I år är det även en 80mm turbo så jag borde kunna komma upp i 4siffrigt. Frågan är då hur motorn kommer gilla orginal lagerspel...

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 02, 2019 7:10 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20779
Ort: Tomterna/sävar
då vevlagren ser dåliga ut så beror det nästan alltid på att oljepumpen sugit luft har jag kommit fram till den hårda vägen.


logga oljetrycket det är mitt tipps då ser man hur bra tråget fungerar. (gäller alla motor sporter)


på min 900+hk B230 8v motor så körde vi standard vevlager med standard spel men vi varvade bara 8200rpm i den. såg ut som nya efter en månads dyno körning.

i min comp B18 så har jag lite mer spel på de mittre ramlagren då den varvas mot 9000rpm. jag höjde oljetrycket till 6 bar också i år för att få lite mer olje flöde igenom vevlagren.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 02, 2019 1:28 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Inlägg: 675
Tack för svar!

Vad tror du är rimligt maxvarv som den är idag? Jag menar är 8500rpm rimligt?

Mvh

_________________
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 03, 2019 12:03 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20779
Ort: Tomterna/sävar
då man går över 8200 med en sån motor så börjar det lita på grejorna klart mera och man får toretions svägningar och slitage här och där. med lättare grejor (kolvar, svänghjul mm) och en ATI dämpare fram kan man så klart varma mer. även då man har en turbin istället för svänghjul så ser jag att det går att varva mer då det tar ut vridmoments pikar och dämpar vevaxeln.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 12:03 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1297
Ort: BjörnL Uddevalla
Det intressanta tycker jag vore att mäta om man kunde tjäna nåt på mindre friktion. Bärigheten tror jag inte blir ett problem

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 08, 2019 8:05 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 75
I mycket enkelt princip kan man kompensera större lageryta med tunnare olja för att minska friktion.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010