Sida 1 av 1

Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor???

Postat: fre mar 01, 2019 9:22 pm
av Magistern
Hej!

Jag har någonstans hört att en del kör med två ovandelar av vevlagren. Alltså den lagerhalvan som har ett spår i sig. Detta för att få bättre oljeflöde och smörjning 360gr runt vevtappen.

Är det någon här som kör så eller vet någon som kör så? Har det funkat bra eller bättre än orginal och hur har oljetrycket påverkats?

Mvh/ M

Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor

Postat: fre mar 01, 2019 9:36 pm
av Matti johansson
Magistern skrev:Hej!

Jag har någonstans hört att en del kör med två ovandelar av vevlagren. Alltså den lagerhalvan som har ett spår i sig. Detta för att få bättre oljeflöde och smörjning 360gr runt vevtappen.

Är det någon här som kör så eller vet någon som kör så? Har det funkat bra eller bättre än orginal och hur har oljetrycket påverkats?

Mvh/ M
Det är för att vev staken ska få olja hela varvet. O ja det funkar, kommer va folk som säger motsatsen. Men Jernberg mfl hade så i sina div1 motorer (idag supercar).
Vi har kört så i grp h Volvo med, det funkar!

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor

Postat: fre mar 01, 2019 10:29 pm
av Kadett4wd
Man minskar bärigheten något i ramlagren på detta vis, men säkerställer smörjning i vevlagren.
Sen kan man sedan börja fundera på vilka lager som oftast ger sig först ;)

Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor

Postat: fre mar 01, 2019 10:47 pm
av Magistern
Tack för svar.

På min maskin är det framförallt vevlager som brukar kunna få stryk. Jag hade tänkt varva mer i år. 8500rpm, dock utan denna modd. I år är det även en 80mm turbo så jag borde kunna komma upp i 4siffrigt. Frågan är då hur motorn kommer gilla orginal lagerspel...

Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor

Postat: lör mar 02, 2019 7:10 am
av Jens Gustavsson
då vevlagren ser dåliga ut så beror det nästan alltid på att oljepumpen sugit luft har jag kommit fram till den hårda vägen.


logga oljetrycket det är mitt tipps då ser man hur bra tråget fungerar. (gäller alla motor sporter)


på min 900+hk B230 8v motor så körde vi standard vevlager med standard spel men vi varvade bara 8200rpm i den. såg ut som nya efter en månads dyno körning.

i min comp B18 så har jag lite mer spel på de mittre ramlagren då den varvas mot 9000rpm. jag höjde oljetrycket till 6 bar också i år för att få lite mer olje flöde igenom vevlagren.

mvh jens

Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor

Postat: lör mar 02, 2019 1:28 pm
av Magistern
Tack för svar!

Vad tror du är rimligt maxvarv som den är idag? Jag menar är 8500rpm rimligt?

Mvh

Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor

Postat: sön mar 03, 2019 12:03 pm
av Jens Gustavsson
då man går över 8200 med en sån motor så börjar det lita på grejorna klart mera och man får toretions svägningar och slitage här och där. med lättare grejor (kolvar, svänghjul mm) och en ATI dämpare fram kan man så klart varma mer. även då man har en turbin istället för svänghjul så ser jag att det går att varva mer då det tar ut vridmoments pikar och dämpar vevaxeln.

mvh jens

Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor

Postat: tor mar 07, 2019 12:03 am
av dundersmurfen
Det intressanta tycker jag vore att mäta om man kunde tjäna nåt på mindre friktion. Bärigheten tror jag inte blir ett problem

Re: Bättre oljeflöde i B230 med två ovandelar av lagerhalvor

Postat: fre mar 08, 2019 8:05 pm
av OttoB
I mycket enkelt princip kan man kompensera större lageryta med tunnare olja för att minska friktion.