Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 15, 2019 1:46 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: fre mar 08, 2019 8:46 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
Tore Bjerke skrev:
Takk for svar Erland. Hvor ligger effektområde da ?


Då drar den bra från 2500 varv till 8000.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 08, 2019 9:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 240
Du trenger ikke effekt under 4 - 5000 hvis du kan dra 8000 +. Alt beroende på gearkasse.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 08, 2019 11:21 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
Det trodde jag med men det har visat sig att ju färre gånger du växlar desto snabbare går det.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 09, 2019 9:42 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 240
Helt klart best å gear så lite som mulig, men 2500-3000 er veldig lavt. Hvis du går et gear lettere så blir det 3500-4000. Da har du over 20% større moment på drivaksel. På en annen side : Hvis det ikke er vesentlig effekt å hente med mindre effektregister så er det selvfølgelig ikke noe poeng.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 09, 2019 8:39 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
Jag har 2 ban 240. Den ena är enkel, har 2365cc och M47.
Den andra har allt, andra bromsar justerbar bromskraft, tät M47000, 2500cc osv.
Dom har samma maxeffekt och maxvrid men den med 2,5 motor har 700 varv tätare mellan max vrid och max effekt.
Bägge har 4,88 i bakaxeln.
På en raka måste jag använda 3 växlar på den med kortare register medan den andra kan växlas en gång eller köras i 3:an hela varvet.
Den som inte behöver växla är 2 sekunder snabbare per varv med samma däck.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 09, 2019 8:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 240
Hvis moment og toppeffekt er samme så sier det seg selv at den med bredt register går bedre rundt banen. For å snu på det : Hvor mye mer effekt kan du få hvis du kan endre effektregister til 4 - 8000 + ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 09, 2019 9:48 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
Jag har provat det med, jag tappade 10 hästar under 4000 med ett annat grenrör och vann 6 hästar runt maxeffekt och uppåt.
1,5 sekunder långsammare per varv.
Det blir väldigt svårt att köra runt tvära kurvor med högt varv.
Mycket motorbroms om man släpper och mycket reaktion på gasen.
Om man kan ligga på en högre växel är det mycket lättare att hålla farten uppe och att få bra driv ut ur kurvan.
Sturup är ingen GP bana direkt, korta rakor och mycket kurvor.
Det man tjänar mest tid på förutom hög kurvhastighet är hög acceleration ut ur kurvor så att man snabbt får upp farten.
Mellanregistret är viktigare än toppeffekten men motorn måste orka varva ut.
Jag har 240 hästar vid 6800 varv men fortfarande 220 vid 8000.
6 hästar vinst på 240 är ju mycket mindre skillnad än 10 hästars tapp där man har 100 till 150 hästar.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 09, 2019 10:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 240
Nå har jeg aldri kjørt Starup men den ser veldig kroket ut. Flere svinger der det sikkert går veldig sakte. Da får du godt betalt for bredt register. Har kjørt Knutstorp med TZ 250 . Veldig artig bane. Langsom 180 grader på toppen før du begynner ned bakken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2019 2:58 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
Sturup är extrem men Knutstorp har också bara en riktig raka.
Jag har kört precis under 1,08 på Knutstorp 2017 men fick inte kört där med den snabba Volvon 2018.
På Sturup har jag kört 1,07,5 2018.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 12:12 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20837
Ort: Tomterna/sävar
Erland Cox skrev:
Ja men hur många hästar ger din svängmassekompensering extra?
På en B20 med godkända delar för app K.
Och ur designar du en custom kam till t.ex. en app K B20?
Hur styr du upp kurvan? Max vrid och max effekt är bara 2 punkter på en lång kurva.

Erland



svängmasse korrigeringen ger eller tar ingen effekt den gör bara att hk neutrala från hur motorn accelirerar utan att blanda in vilken svängmsassa men har i en motor eller i bromsbänken.

går att mäta effekt på olika sätt jag föredrar denna men det fins andra man kan använda om man vill?

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 12:46 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
Svängmassekompenseringen lägger till den effekt som du förlorar genom att accelerera motorns rörliga delar.
Prova med och utan nu när du bromsar.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 1:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9453
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Rätt inställd ska väl effekten bli lika mellan statisk och svep?

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 4:44 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20837
Ort: Tomterna/sävar
Erland Cox skrev:
Svängmassekompenseringen lägger till den effekt som du förlorar genom att accelerera motorns rörliga delar.
Prova med och utan nu när du bromsar.

Erland


inte intressant för mig iallafall. man kan räkna på det om man vill? formeln vet jag har varit uppe tidigare i nån tråd...

patrik jo så är det (på alla "fabriks byggda mätutrustningar" för motor bromsning).

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 4:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Varför varvar ni så lite?

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 4:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9453
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja jag ser ingen anledning att forska i det, även om det flaxar nån tiondel.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010