Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön maj 26, 2019 2:33 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons mar 13, 2019 1:55 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6117
Ort: Lund
http://www.epi-eng.com/piston_engine_te ... basics.htm

https://www.f1technical.net/forum/viewt ... 2e17715712

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... ZVRuarrs4q

http://www.camotruck.net/rollins/piston.html

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2019 9:05 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 75
Kolvhastighet och position anses ofta som en Excel-exercise.

I verkligheten det är lite annorlunda. Motor varvtal är inte konstant, och TDC är nånstans annan plats än 360 Deg. Vi gjorde en artikel av det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2019 12:22 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6117
Ort: Lund
Men om TDC inte hamnar vid 360 grader så är väl antingen kolvbulten eller vevaxeln förskjuten mot cylindern?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2019 1:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 229
Du får høgre vridmoment på medium varvtal med kortere vevstake. På en turbomotor er det merkbar forskjell. Oscillerende krefter ( tap ) øker med varvtal i 2. potens. Du har ca 6% større tap med slag /vevstake 1,5 enn 2.0. Med samme kamaksel vil innsug ha 3-4 grader større durasjon med slag / vevstake forhold 2.0 vs 1,5


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2019 1:37 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6117
Ort: Lund
Vibrationerna med 180 graders V8 vev gjorde tydligen så att de motorerna behövde lång stake.
Men 90 graders V8 verkar inte påverkas mycket.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2019 11:17 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6117
Ort: Lund
https://pdfs.semanticscholar.org/36d2/7 ... 6f1be9.pdf

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 15, 2019 10:04 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 75
On that report there was a hypothesis that if less exhaust gases are left in combustion chamber, higher the efficiency will be. On SI engines EGR (internal or external) increases efficiency, because it reduces pumping losses.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010