Sida 1 av 1

Vevstakslängd slaglängdsförhållande.

Postat: ons mar 13, 2019 1:55 am
av Erland Cox

Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.

Postat: ons mar 13, 2019 9:05 am
av OttoB
Kolvhastighet och position anses ofta som en Excel-exercise.

I verkligheten det är lite annorlunda. Motor varvtal är inte konstant, och TDC är nånstans annan plats än 360 Deg. Vi gjorde en artikel av det.

Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.

Postat: ons mar 13, 2019 12:22 pm
av Erland Cox
Men om TDC inte hamnar vid 360 grader så är väl antingen kolvbulten eller vevaxeln förskjuten mot cylindern?

Erland

Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.

Postat: ons mar 13, 2019 1:11 pm
av Tore Bjerke
Du får høgre vridmoment på medium varvtal med kortere vevstake. På en turbomotor er det merkbar forskjell. Oscillerende krefter ( tap ) øker med varvtal i 2. potens. Du har ca 6% større tap med slag /vevstake 1,5 enn 2.0. Med samme kamaksel vil innsug ha 3-4 grader større durasjon med slag / vevstake forhold 2.0 vs 1,5

Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.

Postat: ons mar 13, 2019 1:37 pm
av Erland Cox
Vibrationerna med 180 graders V8 vev gjorde tydligen så att de motorerna behövde lång stake.
Men 90 graders V8 verkar inte påverkas mycket.

Erland

Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.

Postat: ons mar 13, 2019 11:17 pm
av Erland Cox

Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.

Postat: fre mar 15, 2019 10:04 pm
av OttoB
On that report there was a hypothesis that if less exhaust gases are left in combustion chamber, higher the efficiency will be. On SI engines EGR (internal or external) increases efficiency, because it reduces pumping losses.