http://www.epi-eng.com/piston_engine_te ... basics.htm
https://www.f1technical.net/forum/viewt ... 2e17715712
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... ZVRuarrs4q
http://www.camotruck.net/rollins/piston.html
Erland
Vevstakslängd slaglängdsförhållande.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.
Kolvhastighet och position anses ofta som en Excel-exercise.
I verkligheten det är lite annorlunda. Motor varvtal är inte konstant, och TDC är nånstans annan plats än 360 Deg. Vi gjorde en artikel av det.
I verkligheten det är lite annorlunda. Motor varvtal är inte konstant, och TDC är nånstans annan plats än 360 Deg. Vi gjorde en artikel av det.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.
Men om TDC inte hamnar vid 360 grader så är väl antingen kolvbulten eller vevaxeln förskjuten mot cylindern?
Erland
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.
Du får høgre vridmoment på medium varvtal med kortere vevstake. På en turbomotor er det merkbar forskjell. Oscillerende krefter ( tap ) øker med varvtal i 2. potens. Du har ca 6% større tap med slag /vevstake 1,5 enn 2.0. Med samme kamaksel vil innsug ha 3-4 grader større durasjon med slag / vevstake forhold 2.0 vs 1,5
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.
Vibrationerna med 180 graders V8 vev gjorde tydligen så att de motorerna behövde lång stake.
Men 90 graders V8 verkar inte påverkas mycket.
Erland
Men 90 graders V8 verkar inte påverkas mycket.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vevstakslängd slaglängdsförhållande.
On that report there was a hypothesis that if less exhaust gases are left in combustion chamber, higher the efficiency will be. On SI engines EGR (internal or external) increases efficiency, because it reduces pumping losses.