Justera kamaxlar Volvo 16v

Diskussioner för erfaret folk
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Justera kamaxlar Volvo 16v

Inlägg av Kim Norgren »

Hej!

Tänkte kontrollera inställningsmåttet på mina kammar och har ett par frågor till er med mycket erfarenhet och kunskap kring bl.a. detta!

1. Hur genomför ni den proceduren när man som jag har hydrauliska lyftare?
Räcker det att jag varmkör motorn ordentligt för att säkerställa att lyftarna är ordentligt fyllda med olja så dom "flexar" minimalt och sedan mäta, eller finns det några andra knep för att det ska bli så exakt som möjligt?

2. Mina kamaxlar är slipade med Enems L9 profil och jag har blivit rekommenderad att ställa dom 1,6mm in och 1,2mm ut i TDC, vad säger ni om dessa inställningsmått? Tänkte att någon här har säkert erfarenheter kring den här profilen och dess inställningsmått :)

Det gäller ett Volvo rödblock med 72mm turbo som förmodligen kommer att köras med ca 2,5bars laddtryck för att nå den effekt jag behöver (motorn används till dragrace/streetrace).

Tack på förhand!

Vänlig hälsning
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Justera kamaxlar Volvo 16v

Inlägg av dundersmurfen »

Det låter som bra inställningar att utgå ifrån. Men du tänker lite för långt, det är ovansidan tryckaren man mäter på. Så tryckaren ska ha rört sig angivna måtten. När motorn sedan går så kommer tryckaren spänna upp sig till 0 spel och ventilen följer. Mu medans du mäter in så behöver du inte ha tryckaren full/ nollspel
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Justera kamaxlar Volvo 16v

Inlägg av whilliam »

dundersmurfen skrev:Nu medans du mäter in så behöver du inte ha tryckaren full/ nollspel
Nja? Man behöver ju åtminstone se till att den verkligen ligger emot på bascirkeln, har man tur så gör den det men om inte så blir ju värdena fel.

Tror 1.6mm på insug är för mycket och att du kommer att få högre effekt med lite senare ställd kam (troligen 0.8-1.2mm) men allt bestäms ju av hur kamprofilen är.
Du kan ju alltid få värdena (av kamsliparen) för fullt öppet i stället och ställa efter gradtalet där, då är det enklare att ställa om du tänker på ej fyllda ventiltryckare (då behöver du en gradskiva på vevaxeln)

De värden du angett funkar utmärkt att starta motorn på och sedan "finlira" i bänk för att hitta exakt rätt.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Justera kamaxlar Volvo 16v

Inlägg av dundersmurfen »

Haha såklart svårt att få med alla detaljer i text, tryckaren måste ju ligga emot kammen om man ska ställa tdc lyftet. Tror det är bra å starta där och sedan om man vet att det finns marginaler för justering så kan man fixa till de i bänk
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Justera kamaxlar Volvo 16v

Inlägg av Kim Norgren »

Tack för era svar!

Tänkte inte alls på att hydrauldelen egentligen mest påverkar lyftet på själva ventilen :doh: Får kika om bascirkeln ligger emot lyftaren först och främst alltså (så att det är noll spel).

Men då kör jag förmodligen med måtten jag angivit tidigare i tråden, det enda som förvirrar mig lite är att Enems hemsida visar andra mått för deras L9 kamaxlar

Bild

Nu är tyvärr inte mina kamaxlar köpta av Enem utan slipade av någon annan firma som kopierat deras profil så det kanske är därför det skiljer lite, eller vad tror ni?
Måtten jag har kommer från den person som sålt kamaxlarna, sen vart den i sin tur fått måtten ifrån törs jag inte svara på då det inte är samma person både slipat och sålt dessa. Det behöver alltså inte nödvändigtvis vara exakt siffror från den som slipat kamaxlarna, det var därför jag ville kolla vad andra trodde om måtten :)
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Justera kamaxlar Volvo 16v

Inlägg av johan johansson »

Tja. Jag hade L9 i pv.n har jag för mig och dom var nog instälda på 2,2 in och 1,8ut om inte jag mins helt fel.

På mina mekan kammar var dom öppna typ 4mm in och 3mm ut
volvo pv 53 16v
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Justera kamaxlar Volvo 16v

Inlägg av Baxman »

Hur gikk det?
Vi har testet L9 kammene med forskjellig kamtiming i B204, B214 og B234, alle med dårlig resultat. Andre har bekreftet det samme. :(
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Justera kamaxlar Volvo 16v

Inlägg av Kim Norgren »

johan johansson skrev:Tja. Jag hade L9 i pv.n har jag för mig och dom var nog instälda på 2,2 in och 1,8ut om inte jag mins helt fel.

På mina mekan kammar var dom öppna typ 4mm in och 3mm ut

Tjenare Johan, tack för svaret! Körde tillslut med 2,1mm in och 1,7mm ut som Enem rekommenderade och det verkar ha blivit hyfsat bra då det fungerade bra i dynon igår. Ändrade inte kammarna något där då mina 1700cc spridare ändå begränsade min effekt då dom ”bottnade”…


Baxman skrev:Hur gikk det?
Vi har testet L9 kammene med forskjellig kamtiming i B204, B214 og B234, alle med dårlig resultat. Andre har bekreftet det samme. :(
Tråkigt att det fungerat dåligt för er. Det gick bra ändå för som jag skrev till Johan så valde jag tillslut att gå efter Enem´s rekommenderade inställningsmått för L9 kamaxlar (2,1/1,7) och motorn gick jämnare på tomgång och fungerade bra i dynon så jag är nöjd, åtminstone för tillfället :twisted:
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Skriv svar