En lösning på bränsleproblemet?

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

En lösning på bränsleproblemet?

Inlägg av Erland Cox »

Titta på Carbon engineering, Jag vet inte hur man länkar på en dator utan mus.
De tar CO2 ur atmosfären och gör bränsle av det.

Erland
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: En lösning på bränsleproblemet?

Inlägg av JLundin »

Lär bli ett dyrt bränsle med tanke på den energi det går åt att tillverka det. Får lite SL vibbar då dom på 80-talet provade att köra två bussar på etanol, det slutade med att etanolförsörjningen tog slut och man tvingades importera franskt industrivin som man destillerade till en kostnad av 30Kr/liter etanol... :wink: Numer finns det etanol att tillgå, men det är fortfarande Ebberöds bank eftersom det åtgår dubbelt med energi att tillverka etanolen ifråga än den energi man erhåller från bränslet. Som så mycket annat så handlar det om politik, vad är man villig att satsa på och till vilka kostnader.

Dagens biogas är också något som hålls under armarna av politiker åtminstone enligt alla inblandade som jag talat med... :wink: Mitt tips är att det är Vätgas som gäller i framtiden, förutsatt att den går att producera på ett relativt billigt sätt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: En lösning på bränsleproblemet?

Inlägg av Erland Cox »

Tydligen så skulle utvinningen drivas med solenergi.
Det har varit en artikel i National geographic om det.
El krävs ju till elbilar med och här tar man tillbaka CO2:n från atmosfären för att sen bränna den.
Om man kan göra det så låter det som ett kretslopp förutom framställningen av solcellerna och transporterna.

Erland
Skriv svar