Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jul 17, 2019 11:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad hände här?
InläggPostat: sön apr 28, 2019 5:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm
Inlägg: 501
Hej

Jag gjorde en topp tils en 2jz, och sen hände de här under bromsing. :thumbdown:

Har den spikat och sen lyft toppen och sen gick trycket ur i vatten kanalen?

Enligt kunden, så kunne man se lite spik på cyl 4, lite mer på cyl 5 och sen på cyl 6 var de håll rakt ur i vatten kanalen.

700whp 2bar på bf98 och pte6870 turbo.

bild på cylinder 6.

Bild

Efter havariet var ju toppen banan och samtliga ventiler inte tätt längre pga värmen som blir, och han som bromsar sejer at havariet kommer från utätta ventiler, men det går jag inte med på för dåm mirade jag själv som jag har gjort på 100talls toppar och dåm hadde Max vacum på min vacum testare.
Bilder på toppen innan bromsing.
Bild
Bildy
Bild

Ny bygd motor, smidd all ting, arp studs och mls, planat block och topp, billet mains osv...
Ferrea 1mm+ ventiler, dubbla fjäder BC 264 kammar osv

Toppen blev fixade medan bilen stod i dynon, Svetsad, planad, fixade ventilerna, detta blev inte gjort av mig nu då, dåm bytade tils coopering packning och annu värre studs, typ arp 625 skulle jag tro, sen bytades bränsel pumporna och de fylldes E100 och laddade 2.5bar och de blev 900whp och 1050wnm, så blien funkar, men jag vil veta vad som hände på bensin mappet...

jag ska inte nämna nävn eller hänga ut nånn för gjort är gjort, jag vil bara analysera och forstå vad som faktiskt hände.

Mvh

_________________
MG Performance


Senast redigerad av MGP tis jun 04, 2019 10:54 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad hände här?
InläggPostat: mån apr 29, 2019 9:58 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9844
Ort: Sävar
När jag läste detta "700whp 2bar på bf98 och pte6870 turbo" så tänker jag att det är på gränsen för vad bf98 klarar. Det är bäst att köra <0.80 lambda och undvika att ladda så mycket i botten och använda laddtryck-styrning istället.. jag har kört en liknande 2JZ i min dyno med samma effekt och det fanns inte utrymme för misstag. Det går inte köra för magert, ens en kort stund. Körde den som mappade med knack-lyssning?

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad hände här?
InläggPostat: mån apr 29, 2019 10:57 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1062
Ort: Flisa, norge
Det har spikat sönder. inget med otäta ventiler att göra hursomhälst


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad hände här?
InläggPostat: mån apr 29, 2019 11:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm
Inlägg: 501
mattias skrev:
När jag läste detta "700whp 2bar på bf98 och pte6870 turbo" så tänker jag att det är på gränsen för vad bf98 klarar. Det är bäst att köra <0.80 lambda och undvika att ladda så mycket i botten och använda laddtryck-styrning istället.. jag har kört en liknande 2JZ i min dyno med samma effekt och det fanns inte utrymme för misstag. Det går inte köra för magert, ens en kort stund. Körde den som mappade med knack-lyssning?


jag var inte där tyvär, motorn styrs med maxxecu RACE och de skal vara oppkoblat två banks sensorer på motorn som styrs via maxxecu, men om dom var aktiv vet jag ei, sen vet jag inte om mapparn hadde spik lurorna på.

ja jag VET den har spikat, men inta hela vägen, jag är rädd den spikade på moment toppen då turbon bygde trykk mycket snabbt, jag vet inte om dom kjörde laddtrycks styrning för at holda igjen trycket heller.

och får man spik på dessa tryck och effekter med bf98 så är de helt slut bare om man har spik en liten stund.

men som sagt jag gillar at analysera och dela med fler, så man kan lära mer.

mvh

_________________
MG Performance


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad hände här?
InläggPostat: mån apr 29, 2019 11:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm
Inlägg: 501
DreRacing@ skrev:
Det har spikat sönder. inget med otäta ventiler att göra hursomhälst


holder med 100% :thumbright:

_________________
MG Performance


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad hände här?
InläggPostat: mån apr 29, 2019 12:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1607
Ort: Skånska Landsbygden
Det är ingen hemlighet längre att MaxxEcus knackreglering ej fungerar. Den är jättebra att läsa knack och logga med, men den kan ej reglera när knack inträffar.
Detta håller på att fixas med av Maxx crew men så är det iaf.
Det har garanterat knackat sönder!!

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad hände här?
InläggPostat: mån apr 29, 2019 1:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Inlägg: 235
Ort: Ängelholm
Patrik har du mer information om det? Kanske nån loggfil där det är problem eller något annat konkret?

_________________
Jimmie Arhammer
0704893188
Volvo 245 650whp 750wnm
TEAM BONNMECK


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad hände här?
InläggPostat: mån apr 29, 2019 1:35 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör maj 19, 2012 6:45 pm
Inlägg: 16
Ort: Vrigstad
Pacman skrev:
Det är ingen hemlighet längre att MaxxEcus knackreglering ej fungerar. Den är jättebra att läsa knack och logga med, men den kan ej reglera när knack inträffar.
Detta håller på att fixas med av Maxx crew men så är det iaf.
Det har garanterat knackat sönder!!


Jag vet inte om jag tycker det är korrekt att anklaga MaxxECU för att en motorn har spikat sönder, när ni inte ens vet om systemet varit aktiverat, rätt inkopplat, eller ens rätt injusterat.
Gissningar och påhopp kan ni göra i er egna sandlåda.

Loggfil med tillhörande mapp (ziplog mailad till info@maxxecu.com) där systemet inte gör som det ska, enligt någon, så kikar vi på det direkt.
Mappade senast en bil förra veckan med dubbla knack på en audimotor med BP95, och systemet fungerade alldeles utmärkt efter att man gjort alla nödvändiga injusteringar.

_________________
http://www.maxxtuning.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad hände här?
InläggPostat: mån apr 29, 2019 1:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm
Inlägg: 501
Maxxtuning skrev:
Pacman skrev:
Det är ingen hemlighet längre att MaxxEcus knackreglering ej fungerar. Den är jättebra att läsa knack och logga med, men den kan ej reglera när knack inträffar.
Detta håller på att fixas med av Maxx crew men så är det iaf.
Det har garanterat knackat sönder!!


Jag vet inte om jag tycker det är korrekt att anklaga MaxxECU för att en motorn har spikat sönder, när ni inte ens vet om systemet varit aktiverat, rätt inkopplat, eller ens rätt injusterat.
Gissningar och påhopp kan ni göra i er egna sandlåda.

Loggfil med tillhörande mapp (ziplog mailad till info@maxxecu.com) där systemet inte gör som det ska, enligt någon, så kikar vi på det direkt.
Mappade senast en bil förra veckan med dubbla knack på en audimotor med BP95, och systemet fungerade alldeles utmärkt efter att man gjort alla nödvändiga injusteringar.


Jag anklagar absolut inte maxxecu'n för at det knackade sönder, och de tror jag heller inte Packman gjör,.

ansvaret sitte ju hos mapparn som gassar, trykker på datorn och lysnar, uavsett sprut :thumbright:

_________________
MG Performance


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad hände här?
InläggPostat: mån apr 29, 2019 2:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1607
Ort: Skånska Landsbygden
Jag har inte anklagat någon för något mer än att den som mappat inte haft koll på knack.
I övrigt har jag bara informerat om något som inte är en lögn, eller hur Natanael. Det är ju inte ens säkert att vederbörande uppdaterat firmware till senaste versionen eller liknande. Det kan man verkligen inte lasta er för, snarare tvärtom. Jag skrev ju även att ni gör allt ni kan för att lösa problemet vilket du nu bekräftar då att ni gjort. Bra så!

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad hände här?
InläggPostat: tis apr 30, 2019 2:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 231
Hva er kompresjon på denne motoren ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad hände här?
InläggPostat: tis apr 30, 2019 6:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm
Inlägg: 501
8.5:1 :thumbright:

_________________
MG Performance


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad hände här?
InläggPostat: ons maj 01, 2019 11:43 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6133
Ort: Lund
Maxxtuning skrev:
Pacman skrev:
Det är ingen hemlighet längre att MaxxEcus knackreglering ej fungerar. Den är jättebra att läsa knack och logga med, men den kan ej reglera när knack inträffar.
Detta håller på att fixas med av Maxx crew men så är det iaf.
Det har garanterat knackat sönder!!


Jag vet inte om jag tycker det är korrekt att anklaga MaxxECU för att en motorn har spikat sönder, när ni inte ens vet om systemet varit aktiverat, rätt inkopplat, eller ens rätt injusterat.
Gissningar och påhopp kan ni göra i er egna sandlåda.

Loggfil med tillhörande mapp (ziplog mailad till info@maxxecu.com) där systemet inte gör som det ska, enligt någon, så kikar vi på det direkt.
Mappade senast en bil förra veckan med dubbla knack på en audimotor med BP95, och systemet fungerade alldeles utmärkt efter att man gjort alla nödvändiga injusteringar.



När fick ni knackstyrningen till att fungera?
Det Maxxecut vi kört loggar knack men sänker inte.
Bjarne har kontaktat dig om detta.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad hände här?
InläggPostat: lör maj 04, 2019 9:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1325
Ort: BjörnL Uddevalla
Jag hoppar också in här, har kört maxxecu med knack reglering aktiverat flera gånger och tycker det gjorde precis det jag ville..

Sedan måste man ha koll på vad man gör på bensin så är det bara. Körde en supra med samma kammar här om dagen på bensin utan problem. Men jag höll ett vakande öga på alla parametrar jag kan för å upptäcka onormal förbränning. Vi hamnade på 1.8bar och 600nåt på hjulen och där var kunden nöjd. Kan inte säga att den var direkt spikkänslig..

På bilden ovan ser det ut som toppen har lyft och man ändå fortsatt gasa, för det tar en stund innan materialet blir så varmt att det blåser bort sådär. Man borde hört spik, och kört ändå. Det som kan lyfta toppen jag kommer på är pre-ignition på bensin.. undrar hur kolvarna klarade sig. Men kan ju vara så enkelt som att man glömt dra dom bakre toppbultarna, vet ju hur snurrig man kan vara ibland (hela tiden)

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad hände här?
InläggPostat: sön maj 05, 2019 11:16 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6133
Ort: Lund
Så du har sett att sprutet har backat tändningen i loggen?
För det kan vi nämligen inte se.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010