Sida 1 av 3

Vad hände här?

Postat: sön apr 28, 2019 5:16 pm
av MGP
Hej

Jag gjorde en topp tils en 2jz, och sen hände de här under bromsing. :thumbdown:

Har den spikat och sen lyft toppen och sen gick trycket ur i vatten kanalen?

Enligt kunden, så kunne man se lite spik på cyl 4, lite mer på cyl 5 och sen på cyl 6 var de håll rakt ur i vatten kanalen.

700whp 2bar på bf98 och pte6870 turbo.

bild på cylinder 6.

Bild

Efter havariet var ju toppen banan och samtliga ventiler inte tätt längre pga värmen som blir, och han som bromsar sejer at havariet kommer från utätta ventiler, men det går jag inte med på för dåm mirade jag själv som jag har gjort på 100talls toppar och dåm hadde Max vacum på min vacum testare.
Bilder på toppen innan bromsing.
Bild
Bildy
Bild

Ny bygd motor, smidd all ting, arp studs och mls, planat block och topp, billet mains osv...
Ferrea 1mm+ ventiler, dubbla fjäder BC 264 kammar osv

Toppen blev fixade medan bilen stod i dynon, Svetsad, planad, fixade ventilerna, detta blev inte gjort av mig nu då, dåm bytade tils coopering packning och annu värre studs, typ arp 625 skulle jag tro, sen bytades bränsel pumporna och de fylldes E100 och laddade 2.5bar och de blev 900whp och 1050wnm, så blien funkar, men jag vil veta vad som hände på bensin mappet...

jag ska inte nämna nävn eller hänga ut nånn för gjort är gjort, jag vil bara analysera och forstå vad som faktiskt hände.

Mvh

Re: Vad hände här?

Postat: mån apr 29, 2019 9:58 am
av mattias
När jag läste detta "700whp 2bar på bf98 och pte6870 turbo" så tänker jag att det är på gränsen för vad bf98 klarar. Det är bäst att köra <0.80 lambda och undvika att ladda så mycket i botten och använda laddtryck-styrning istället.. jag har kört en liknande 2JZ i min dyno med samma effekt och det fanns inte utrymme för misstag. Det går inte köra för magert, ens en kort stund. Körde den som mappade med knack-lyssning?

Re: Vad hände här?

Postat: mån apr 29, 2019 10:57 am
av DreRacing@
Det har spikat sönder. inget med otäta ventiler att göra hursomhälst

Re: Vad hände här?

Postat: mån apr 29, 2019 11:28 am
av MGP
mattias skrev:När jag läste detta "700whp 2bar på bf98 och pte6870 turbo" så tänker jag att det är på gränsen för vad bf98 klarar. Det är bäst att köra <0.80 lambda och undvika att ladda så mycket i botten och använda laddtryck-styrning istället.. jag har kört en liknande 2JZ i min dyno med samma effekt och det fanns inte utrymme för misstag. Det går inte köra för magert, ens en kort stund. Körde den som mappade med knack-lyssning?
jag var inte där tyvär, motorn styrs med maxxecu RACE och de skal vara oppkoblat två banks sensorer på motorn som styrs via maxxecu, men om dom var aktiv vet jag ei, sen vet jag inte om mapparn hadde spik lurorna på.

ja jag VET den har spikat, men inta hela vägen, jag är rädd den spikade på moment toppen då turbon bygde trykk mycket snabbt, jag vet inte om dom kjörde laddtrycks styrning för at holda igjen trycket heller.

och får man spik på dessa tryck och effekter med bf98 så är de helt slut bare om man har spik en liten stund.

men som sagt jag gillar at analysera och dela med fler, så man kan lära mer.

mvh

Re: Vad hände här?

Postat: mån apr 29, 2019 11:29 am
av MGP
DreRacing@ skrev:Det har spikat sönder. inget med otäta ventiler att göra hursomhälst
holder med 100% :thumbright:

Re: Vad hände här?

Postat: mån apr 29, 2019 12:53 pm
av Pacman
Det är ingen hemlighet längre att MaxxEcus knackreglering ej fungerar. Den är jättebra att läsa knack och logga med, men den kan ej reglera när knack inträffar.
Detta håller på att fixas med av Maxx crew men så är det iaf.
Det har garanterat knackat sönder!!

Re: Vad hände här?

Postat: mån apr 29, 2019 1:24 pm
av möller
Patrik har du mer information om det? Kanske nån loggfil där det är problem eller något annat konkret?

Re: Vad hände här?

Postat: mån apr 29, 2019 1:35 pm
av Maxxtuning
Pacman skrev:Det är ingen hemlighet längre att MaxxEcus knackreglering ej fungerar. Den är jättebra att läsa knack och logga med, men den kan ej reglera när knack inträffar.
Detta håller på att fixas med av Maxx crew men så är det iaf.
Det har garanterat knackat sönder!!
Jag vet inte om jag tycker det är korrekt att anklaga MaxxECU för att en motorn har spikat sönder, när ni inte ens vet om systemet varit aktiverat, rätt inkopplat, eller ens rätt injusterat.
Gissningar och påhopp kan ni göra i er egna sandlåda.

Loggfil med tillhörande mapp (ziplog mailad till info@maxxecu.com) där systemet inte gör som det ska, enligt någon, så kikar vi på det direkt.
Mappade senast en bil förra veckan med dubbla knack på en audimotor med BP95, och systemet fungerade alldeles utmärkt efter att man gjort alla nödvändiga injusteringar.

Re: Vad hände här?

Postat: mån apr 29, 2019 1:51 pm
av MGP
Maxxtuning skrev:
Pacman skrev:Det är ingen hemlighet längre att MaxxEcus knackreglering ej fungerar. Den är jättebra att läsa knack och logga med, men den kan ej reglera när knack inträffar.
Detta håller på att fixas med av Maxx crew men så är det iaf.
Det har garanterat knackat sönder!!
Jag vet inte om jag tycker det är korrekt att anklaga MaxxECU för att en motorn har spikat sönder, när ni inte ens vet om systemet varit aktiverat, rätt inkopplat, eller ens rätt injusterat.
Gissningar och påhopp kan ni göra i er egna sandlåda.

Loggfil med tillhörande mapp (ziplog mailad till info@maxxecu.com) där systemet inte gör som det ska, enligt någon, så kikar vi på det direkt.
Mappade senast en bil förra veckan med dubbla knack på en audimotor med BP95, och systemet fungerade alldeles utmärkt efter att man gjort alla nödvändiga injusteringar.
Jag anklagar absolut inte maxxecu'n för at det knackade sönder, och de tror jag heller inte Packman gjör,.

ansvaret sitte ju hos mapparn som gassar, trykker på datorn och lysnar, uavsett sprut :thumbright:

Re: Vad hände här?

Postat: mån apr 29, 2019 2:29 pm
av Pacman
Jag har inte anklagat någon för något mer än att den som mappat inte haft koll på knack.
I övrigt har jag bara informerat om något som inte är en lögn, eller hur Natanael. Det är ju inte ens säkert att vederbörande uppdaterat firmware till senaste versionen eller liknande. Det kan man verkligen inte lasta er för, snarare tvärtom. Jag skrev ju även att ni gör allt ni kan för att lösa problemet vilket du nu bekräftar då att ni gjort. Bra så!

Re: Vad hände här?

Postat: tis apr 30, 2019 2:37 pm
av Tore Bjerke
Hva er kompresjon på denne motoren ?

Re: Vad hände här?

Postat: tis apr 30, 2019 6:55 pm
av MGP
8.5:1 :thumbright:

Re: Vad hände här?

Postat: ons maj 01, 2019 11:43 am
av Erland Cox
Maxxtuning skrev:
Pacman skrev:Det är ingen hemlighet längre att MaxxEcus knackreglering ej fungerar. Den är jättebra att läsa knack och logga med, men den kan ej reglera när knack inträffar.
Detta håller på att fixas med av Maxx crew men så är det iaf.
Det har garanterat knackat sönder!!
Jag vet inte om jag tycker det är korrekt att anklaga MaxxECU för att en motorn har spikat sönder, när ni inte ens vet om systemet varit aktiverat, rätt inkopplat, eller ens rätt injusterat.
Gissningar och påhopp kan ni göra i er egna sandlåda.

Loggfil med tillhörande mapp (ziplog mailad till info@maxxecu.com) där systemet inte gör som det ska, enligt någon, så kikar vi på det direkt.
Mappade senast en bil förra veckan med dubbla knack på en audimotor med BP95, och systemet fungerade alldeles utmärkt efter att man gjort alla nödvändiga injusteringar.

När fick ni knackstyrningen till att fungera?
Det Maxxecut vi kört loggar knack men sänker inte.
Bjarne har kontaktat dig om detta.

Erland

Re: Vad hände här?

Postat: lör maj 04, 2019 9:57 pm
av dundersmurfen
Jag hoppar också in här, har kört maxxecu med knack reglering aktiverat flera gånger och tycker det gjorde precis det jag ville..

Sedan måste man ha koll på vad man gör på bensin så är det bara. Körde en supra med samma kammar här om dagen på bensin utan problem. Men jag höll ett vakande öga på alla parametrar jag kan för å upptäcka onormal förbränning. Vi hamnade på 1.8bar och 600nåt på hjulen och där var kunden nöjd. Kan inte säga att den var direkt spikkänslig..

På bilden ovan ser det ut som toppen har lyft och man ändå fortsatt gasa, för det tar en stund innan materialet blir så varmt att det blåser bort sådär. Man borde hört spik, och kört ändå. Det som kan lyfta toppen jag kommer på är pre-ignition på bensin.. undrar hur kolvarna klarade sig. Men kan ju vara så enkelt som att man glömt dra dom bakre toppbultarna, vet ju hur snurrig man kan vara ibland (hela tiden)

Re: Vad hände här?

Postat: sön maj 05, 2019 11:16 pm
av Erland Cox
Så du har sett att sprutet har backat tändningen i loggen?
För det kan vi nämligen inte se.

Erland