Sida 2 av 3

Re: Vad hände här?

Postat: mån maj 06, 2019 5:34 pm
av Jens Gustavsson
jag gillar inte att ni (skånigar) hoppar på max ecu på detta sätt på vårt forum! här så gör vi inte så! vi kör den andra metoden där man istället snällt frågar om hjälp då man inte förstår hur saker ska ställas in och kalibreras in och testas fram då får man bra hjälp tillbaka med en positiv anda.

jag kan som opartisk säga att det inte är lätt att ställa in ett knack reglerande EFI system. det tar säkert 4-10 timmar försiktig kalibrering och tester för att börja hitta rätt i alla inställningar och se att det gör allt rätt. det är en kalibrering till just den motorn inte nått som passar mellan vare sig liknade motorer och framförallt inte mellan helt olika motorer.

sen ska man köra 2 bar på vanlig mack soppa så snackar vi rysk-rollet = det smäller förr eller senare än hur bra man tunat motorn. ska man ladda mycket och ha hållbar motor så är det E85 eller metanol eller riktigt full race bensin typ VP CSP, C16 eller liknade som gäller.

kan också lägga till att jag som mappar alla möjliga system och inte säljer nått så är sanningen i dag att Max ecu är det bästa systemet nästan än vad man ska använda det till rent tekniskt sen är användbar vänligheten ändå väldigt god för de som är nybörjare sen bästa supporten man kan önska sig :thumbright:

jag bromsade och tuna fram en kombination av trattar, grenrör, kam inställning mm + mappade en volvo Rally 2.5L sug motor tidigare här i vinter med max ecu street som lira bra och jag jobbade med mycket fin lir som spridar sprut lägen, acc pumpar, olika bränsle tryck mm och allt va så lätt att jobba med tack vare fin program vara och fin logg där man får grym översikt över allt (typ ser flera mappar acc pump på ett bra sätt medans man är i loggen).

anledningen att man kör vems själv fortfarande i comp B18 vegan är mest att man är lat och snål och att det fungerar helt ok ännu.

vore intressant istället för att gnälla snacka lite om hur man kalibrerar ett knack sensor styrt insprut och hur man fin lira in det tycker jag. jag har lite egna erfarenheter och trix som jag och mattias har använt mins speciellt allt jobb vi la ned på mattias 945 för några år sen då den bromsades hos mig på 98 och 95 oktan som jag kan dra om det är intressant? det va med ett vems men jag tror det är ganska likt i grund och botten.

mvh jens

Re: Vad hände här?

Postat: mån maj 06, 2019 7:27 pm
av super7
Jens du får starta en tråd om spikning :thumbright:

Egentligen är det ju inte så avancerat... men när det kommer till att få ECU:n att förstå när det spikar börjar det bli
spännande. Filtrera bort frekvenser som är motorslammer, hitta rätt nivå att lyssna på , etc.
Det kan nog bli en intressant och lärorik tråd.


//Nisse

Re: Vad hände här?

Postat: mån maj 06, 2019 8:49 pm
av Erland Cox
Jag anser inte att fakta är gnäll Jens, gör du det?
Ar Maxx Ecu Jesus eller nåt man inte får fråga om saker?
Heligt och ofelbart?
En enkel fråga kräver bara ett enkelt svar så är det hela ur världen.
Det hjälper inte någon att låtsas som om det inte finns massor av buggar på nya motorstyrsystem som kommer ut.
Är man seriös så för man en öppen dialog om det och låtsas inte som om buggar inte existerar.
Att jag finns kvar i branschen efter många år beror på att jag inte tror att jag är ofelbar.

Erland

Re: Vad hände här?

Postat: mån maj 06, 2019 9:31 pm
av Erland Cox
Såg nu att du också kört Maxx Ecu Jens. Har du nån knack logg som visar hur det backar tändningen?
Om jag har fel visa mig då att jag har fel istället för att säga att jag inte får prata om det.

Erland

Re: Vad hände här?

Postat: mån maj 06, 2019 10:44 pm
av Erland Cox
Bäst är väl om man kan sätta en gräns för vad man anser är en knackning och sen backar styrningen olika mycket
beroende på hur mycket över den gränsen man är?
Alltså inte ett visst antal grader oberoende av hur mycket det knackar.
Sen ska återställningen ske på cykler och inte på tid så den går snabbare på högre varv.
Utan att man ska behöva räkna fram tiden så att det blir cykler.
Problemet vi haft är att när vi satt 1 grad per knackning i 3 steg till 3 grader så har den bara backat 0,1 grad istället för 1.
Sen tar styrningen inte hänsyn till hur mycket det knackar.
Loggen har ackumulerat 2359 graders backning men istället för en grad backar det bara en tiondels grad.

Erland

Re: Vad hände här?

Postat: tis maj 07, 2019 3:56 pm
av Baxman
Her i Norge har Jonusracing og RFS gode resultater med Maxxecu og E85 - E100.
Her helt lokalt i VestNorge har vi ikke E85 og vi må kjöre pumpebensin 98BF. Vi har gjentatte ganger sett at Maxxecu er SVÄRT ustabilt på tenningstidsunktet. Dette betyr tydeligvis ingenting når man kjörer E85, men på 98BF så må iallefall den lokale mappeduden å sette "filter" meget höyt för tenningstidspuktet står helt stabilt. Dette er sterkt i strid med hva Maxxecu og selgerene sier, men det er det som MÅ gjöres når det kjöres 98BF her lokalt iallefall.

8,5:1 i kompresjonsforhold og 2 BAR ladetrykk på 98BF med ustabilt tenningstidspunkt kan ikke holde over tid.

Ble det målt eksostemperatur inn på turbo?

Jeg kan dra en histore hvis önskelig.

Re: Vad hände här?

Postat: tis maj 07, 2019 5:30 pm
av Jens Gustavsson
inget fel med att diskutera med försäljaren man köpt sin efi system av om hur det fungerar mm. men har man ett problem så tycker jag inte man ska slänga upp det på ett forum (speciellt inte vårt sävar forum) bättre att ta det via mail och skicka mapparna och loggfiler och gå till botten med det på det viset.

mvh jens

Re: Vad hände här?

Postat: tis maj 07, 2019 8:13 pm
av Erland Cox
Jag slängde inte upp nåt på ett forum.
Nathaniel gav Patrik ett väldigt otrevligt svar, han är den enda som inte uppträtt korrekt i den här tråden.
Eftersom han aldrig svarat på våra frågor eller ens velat diskutera problemen så fick hans svar mig att skriva detta.
Så nån bra support har vi aldrig fått, bara förnekelse.

Erland

Re: Vad hände här?

Postat: ons maj 08, 2019 6:18 am
av MGP
Hur stor innvirkning på coilar (VAG coil) sprut, spridare etc här spänningen på et sånt sprut och motor, det har kommit fram nu at motorns dynamo inte funkade i banken, så bilen blev kjört på batteri spänning och en booster, så enligt loggen jag fikk se var det bara 12.01 volt, mot 13.5-14v man brukar ha.

Jag vet inte hur kjännslig et sprut är på för lite ström?

mvh

Re: Vad hände här?

Postat: ons maj 08, 2019 7:49 am
av Pacman
Beroende på hur bra man ställt in injector DC-correction så kan det påverka bränslet en del, och gnistan blir såklart svagare men det brukar ge misständningar, inte knack.

Re: Vad hände här?

Postat: ons maj 08, 2019 8:07 am
av Pacman
Jens Gustavsson skrev:jag gillar inte att ni (skånigar) hoppar på max ecu på detta sätt på vårt forum! här så gör vi inte så! vi kör den andra metoden där man istället snällt frågar om hjälp då man inte förstår hur saker ska ställas in och kalibreras in och testas fram då får man bra hjälp tillbaka med en positiv anda.

jag kan som opartisk säga att det inte är lätt att ställa in ett knack reglerande EFI system. det tar säkert 4-10 timmar försiktig kalibrering och tester för att börja hitta rätt i alla inställningar och se att det gör allt rätt. det är en kalibrering till just den motorn inte nått som passar mellan vare sig liknade motorer och framförallt inte mellan helt olika motorer.

sen ska man köra 2 bar på vanlig mack soppa så snackar vi rysk-rollet = det smäller förr eller senare än hur bra man tunat motorn. ska man ladda mycket och ha hållbar motor så är det E85 eller metanol eller riktigt full race bensin typ VP CSP, C16 eller liknade som gäller.

kan också lägga till att jag som mappar alla möjliga system och inte säljer nått så är sanningen i dag att Max ecu är det bästa systemet nästan än vad man ska använda det till rent tekniskt sen är användbar vänligheten ändå väldigt god för de som är nybörjare sen bästa supporten man kan önska sig :thumbright:

jag bromsade och tuna fram en kombination av trattar, grenrör, kam inställning mm + mappade en volvo Rally 2.5L sug motor tidigare här i vinter med max ecu street som lira bra och jag jobbade med mycket fin lir som spridar sprut lägen, acc pumpar, olika bränsle tryck mm och allt va så lätt att jobba med tack vare fin program vara och fin logg där man får grym översikt över allt (typ ser flera mappar acc pump på ett bra sätt medans man är i loggen).

anledningen att man kör vems själv fortfarande i comp B18 vegan är mest att man är lat och snål och att det fungerar helt ok ännu.

vore intressant istället för att gnälla snacka lite om hur man kalibrerar ett knack sensor styrt insprut och hur man fin lira in det tycker jag. jag har lite egna erfarenheter och trix som jag och mattias har använt mins speciellt allt jobb vi la ned på mattias 945 för några år sen då den bromsades hos mig på 98 och 95 oktan som jag kan dra om det är intressant? det va med ett vems men jag tror det är ganska likt i grund och botten.

mvh jens
Jens, har du mappat EcuMaster?
Nyare Link?
Nyare Haltech?
Jag vill verkligen inte låta otrevlig alls, det har aldrig varit min mening, men du får det att låta som att du provat alla sprut samtidigt som man läser mellan raderna att du nästan bara mappat Vems och att det är din enda referens jmf med MaxxEcu. Då kan jag förstå att MaxxEcu upplevs som fantastiskt bra. Det är inget kasst sprut. Det var mitt favoritsprut ett tag, men som litet svenskt företag med få anställda så tar allting tid och därför tar bugavhjälpning och avlusning tyvärr lång tid. Om man sen är resistiv mot feedback ifrån användarna så tar det ännu längre tid. Ibland känns det som att utveckling av nya funktioner och ny hårdvara är högre prioriterat än avlusning och att få befintlig hårdvara att fungera bra.
Därför bytte jag till EcuMaster.
Det är ett extremt användarinriktat företag som nyttjar sina användares feedback ofiltrerat rakt in i produktionen. Det har naturligtvis nackdelar med när ny hårdvara släpps och det strömmar ut ny mjukvara varje vecka, men hårdvaran blir extremt fort avlusad och stabil. Det är kanske därför som de vunnit marknadsandelar runtom i världen och konkurrerat ihjäl andra märken som t.ex Vipec som inte finns längre nu tack vare EcuMaster.

Nu ska denna tråden inte handla om MaxxEcu eller EcuMaster eller andra märken på sprut utan fokusera på en trasig 2JZ, men det är viktigt att förstå att en kedja aldrig är starkare än dess svagaste länk, och vår erfarenhet här nere i Skåne (eftersom du valde att prata geografi) är att MaxxEcu inte är det bästa sprutet på marknaden.

Re: Vad hände här?

Postat: ons maj 08, 2019 12:29 pm
av Maxxtuning
Om någon har loggfil där systemet inte gör som det ska så får ni gärna maila dessa så ska vi givetvis kolla på det, men jag har inte sett några loggfiler, eller beskrivningar vad som händer/inte händer med gällande inställningar, inte heller från någon Bjarne, så Erland, säg gärna till Bjarne att maila dessa och beskriva problemet.

Vi har svårt att lösa problem som kan uppstå om vi inte får underlag för att försöka lösa det, vi är tacksamma för all feedback för att göra systemet bättre.

info@maxxecu.com / 0382 420050


/Natanael

Re: Vad hände här?

Postat: ons maj 08, 2019 3:10 pm
av Daniel-635
MGP skrev:Hur stor innvirkning på coilar (VAG coil) sprut, spridare etc här spänningen på et sånt sprut och motor, det har kommit fram nu at motorns dynamo inte funkade i banken, så bilen blev kjört på batteri spänning och en booster, så enligt loggen jag fikk se var det bara 12.01 volt, mot 13.5-14v man brukar ha.

Jag vet inte hur kjännslig et sprut är på för lite ström?

mvh
Om man ligger på gränsen, kan ju även bränsle pumparnas kapacitet sjunka under vad som krävs.

På höga bränsle tryck tappar man mycket flöde mellan 14 och 12 volt.

Re: Vad hände här?

Postat: ons maj 08, 2019 7:26 pm
av MGP
Daniel-635 skrev:
MGP skrev:Hur stor innvirkning på coilar (VAG coil) sprut, spridare etc här spänningen på et sånt sprut och motor, det har kommit fram nu at motorns dynamo inte funkade i banken, så bilen blev kjört på batteri spänning och en booster, så enligt loggen jag fikk se var det bara 12.01 volt, mot 13.5-14v man brukar ha.

Jag vet inte hur kjännslig et sprut är på för lite ström?

mvh
Om man ligger på gränsen, kan ju även bränsle pumparnas kapacitet sjunka under vad som krävs.

På höga bränsle tryck tappar man mycket flöde mellan 14 och 12 volt.
Ja precis, dåm fick ju byta pumpar efteråt när den gikk på E100 men aven då var pumporna tom vid 2.5bar ladd, kansje felet ligger här :roll:

Re: Vad hände här?

Postat: tor maj 09, 2019 4:15 pm
av dundersmurfen
Pacman, kan du säga till Emu snubbarna att lägga lite jobb på att göra bättre default layout på flikarna och att man kan lägga till fler flikar.
Sen det jag saknar mest är att det inte finns en live markör i 3d vyn. Jag mappar bränsle mest i 3d vyn och det är jobbigt när man inte ser var den läser, sedan verkar det vara nåt skumt med map beräkningen för mappen blir inte platt aktig och följer vridet som det ska för att bli lättmappat och man lätt se om nåt är skumt. Har provat alla grundinställningar som exempelvis advanced fuel med map kompensering. Det är ett fint och stabilt sprut men tar av någon anledning 3 gånger så lång tid att få till bränslemappen jämfört med ett maxx eller vems