Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jul 17, 2019 11:56 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ~1200hk genom a/r .63
InläggPostat: lör maj 11, 2019 5:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9407
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
https://youtu.be/G4M3BS5pFRg

8900rpm.
3liter motor.
2v per cylinder.

Imponerande.!

Killen har koll på grejerna.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ~1200hk genom a/r .63
InläggPostat: lör maj 11, 2019 1:33 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6133
Ort: Lund
Tyckte dom sa T3 turbin. Hur stor diameter kan en sån ha?
Motorn lät fint.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ~1200hk genom a/r .63
InläggPostat: lör maj 11, 2019 1:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 559
Ort: lycksele
Gt 45 core i ett t3 hus med ar63
Antar det finns många olika men i nån gammal säljesannons på forumet på en gt45 av lastbilsmodell stod det 79mm exduser.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ~1200hk genom a/r .63
InläggPostat: sön maj 12, 2019 8:00 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9407
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Erland Cox skrev:
Tyckte dom sa T3 turbin. Hur stor diameter kan en sån ha?
Motorn lät fint.

Erland


Den turbomedvetne vet att DET är totalt omöjligt ;)
CÅ har rätt.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ~1200hk genom a/r .63
InläggPostat: sön maj 12, 2019 8:09 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Inlägg: 315
Ort: KarlGustav/Varberg
Körde inte någon här på forat en S-480 med K-27 T3 med gott resultat? (minnet säger Micke Holmström??) Har för mig att det mesta av exducern hamnade i avgasröret...
MVH Basse

_________________
H-O "Basse" Karlsson
viewtopic.php?f=34&t=57716" onclick="window.open(this.href);return false;


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ~1200hk genom a/r .63
InläggPostat: sön maj 12, 2019 4:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm
Inlägg: 501
Jo de stämmer, christerNLR gjorde den

83mm turbin i t3 hus, typ 13cm??
Bild
Bild

_________________
MG Performance


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ~1200hk genom a/r .63
InläggPostat: mån maj 13, 2019 5:10 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9407
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
De här små avgashusen är ju sällan designade för så stora turbiner, om de inte har lika trim(eller i närheten) som Garret´s R-trim.
R-trim har samma diam på inducer och exducer.

Om det skulle vara lika som P-trim men större diametrar så skulle ju inducern sticka ut i snäckan.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ~1200hk genom a/r .63
InläggPostat: mån maj 13, 2019 8:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Inlägg: 1361
Ort: Åland
den turbon funkade snuskigt bra :thumbright:
från början hade den en 71mm kompressor, men det var inga problem att köra kompressorn i botten med det avgashuset. Gav 917whp vid 2.6bar i ppfs dynapac på en vitfemma, var slut på luft där.
Bytte sen till en s 380 core i samma avgashus, bromsade aldrig den då, men åkte första säsongen i cavaliern med den turbon. vid drygt 3bar ladd va avgastrycket ikapp. gick 7.38 302 med 1003kg på startplattan, så den som kan räkna tar reda på vad den kan ha gett i effekt.
känns kanske som att kompressor/turbinförhållandet blir lite fel med en sån turbo, 80 in/75ut, men den va bra tyckte jag då iaf.

skulle jag sätta en sån turbo med 71mm kompressor på en femma igen skulle jag nog välja 9 eller kanske 11cc avgashus.

Hemligheten till att få det att funka är nog Etanol

_________________
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ~1200hk genom a/r .63
InläggPostat: ons maj 15, 2019 10:41 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Inlägg: 58
Ort: Göteborg
Vad det inte den här Bassek menade ?
Den gjorde jag till Andreas Åhlman och hans 2,2L Audi femma. Har för mig att han bromsade
960HK på naven. Den hade en 91-81mm turbin I ett KKK K27 13cm2 avgashus. Exducern på
turbinhjulet låg jämns med änden på avgashuset.
/Christer
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ~1200hk genom a/r .63
InläggPostat: ons maj 15, 2019 3:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Inlägg: 315
Ort: KarlGustav/Varberg
Jepp, tror det var den jag såg på bild.
Ser ju grymt fräsig ut.
MVH Basse

_________________
H-O "Basse" Karlsson
viewtopic.php?f=34&t=57716" onclick="window.open(this.href);return false;


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010