Sida 1 av 1

~1200hk genom a/r .63

Postat: lör maj 11, 2019 5:18 am
av Kadett4wd
https://youtu.be/G4M3BS5pFRg

8900rpm.
3liter motor.
2v per cylinder.

Imponerande.!

Killen har koll på grejerna.

Re: ~1200hk genom a/r .63

Postat: lör maj 11, 2019 1:33 pm
av Erland Cox
Tyckte dom sa T3 turbin. Hur stor diameter kan en sån ha?
Motorn lät fint.

Erland

Re: ~1200hk genom a/r .63

Postat: lör maj 11, 2019 1:55 pm
av
Gt 45 core i ett t3 hus med ar63
Antar det finns många olika men i nån gammal säljesannons på forumet på en gt45 av lastbilsmodell stod det 79mm exduser.

Re: ~1200hk genom a/r .63

Postat: sön maj 12, 2019 8:00 am
av Kadett4wd
Erland Cox skrev:Tyckte dom sa T3 turbin. Hur stor diameter kan en sån ha?
Motorn lät fint.

Erland
Den turbomedvetne vet att DET är totalt omöjligt ;)
CÅ har rätt.

Re: ~1200hk genom a/r .63

Postat: sön maj 12, 2019 8:09 am
av Bassek
Körde inte någon här på forat en S-480 med K-27 T3 med gott resultat? (minnet säger Micke Holmström??) Har för mig att det mesta av exducern hamnade i avgasröret...
MVH Basse

Re: ~1200hk genom a/r .63

Postat: sön maj 12, 2019 4:14 pm
av MGP
Jo de stämmer, christerNLR gjorde den

83mm turbin i t3 hus, typ 13cm??
Bild
Bild

Re: ~1200hk genom a/r .63

Postat: mån maj 13, 2019 5:10 am
av Kadett4wd
De här små avgashusen är ju sällan designade för så stora turbiner, om de inte har lika trim(eller i närheten) som Garret´s R-trim.
R-trim har samma diam på inducer och exducer.

Om det skulle vara lika som P-trim men större diametrar så skulle ju inducern sticka ut i snäckan.

Re: ~1200hk genom a/r .63

Postat: mån maj 13, 2019 8:47 pm
av Kökarmicke
den turbon funkade snuskigt bra :thumbright:
från början hade den en 71mm kompressor, men det var inga problem att köra kompressorn i botten med det avgashuset. Gav 917whp vid 2.6bar i ppfs dynapac på en vitfemma, var slut på luft där.
Bytte sen till en s 380 core i samma avgashus, bromsade aldrig den då, men åkte första säsongen i cavaliern med den turbon. vid drygt 3bar ladd va avgastrycket ikapp. gick 7.38 302 med 1003kg på startplattan, så den som kan räkna tar reda på vad den kan ha gett i effekt.
känns kanske som att kompressor/turbinförhållandet blir lite fel med en sån turbo, 80 in/75ut, men den va bra tyckte jag då iaf.

skulle jag sätta en sån turbo med 71mm kompressor på en femma igen skulle jag nog välja 9 eller kanske 11cc avgashus.

Hemligheten till att få det att funka är nog Etanol

Re: ~1200hk genom a/r .63

Postat: ons maj 15, 2019 10:41 am
av Christer
Vad det inte den här Bassek menade ?
Den gjorde jag till Andreas Åhlman och hans 2,2L Audi femma. Har för mig att han bromsade
960HK på naven. Den hade en 91-81mm turbin I ett KKK K27 13cm2 avgashus. Exducern på
turbinhjulet låg jämns med änden på avgashuset.
/Christer
Bild

Re: ~1200hk genom a/r .63

Postat: ons maj 15, 2019 3:04 pm
av Bassek
Jepp, tror det var den jag såg på bild.
Ser ju grymt fräsig ut.
MVH Basse