Sida 1 av 2

Golf Gti 16v GrpA, timing?

Postat: tor maj 16, 2019 6:43 am
av Johanc
Håller på att bygga en replika av en 1985 års GrpA golf Gti 8v, men stötte på en fundering då jag bläddrade i fabriksdokument över bil-setupen för reglementet:

https://photos.google.com/share/AF1QipO ... ZaQm9sRE9R

på 96-98oct soppa vill de ha OT -26grader före, och 98-102oct soppa vill de ha OT -28grader innan.
(iofs är detta 16V motorn, men den bör ha ett bättre förbränningsrum än 8v Gti toppen..? Så kanske överförbart??)

Är detta p.g.a att få flamman i förbränningsrummet att komma precis innan OT eller strax dess innan?? Vad är trolig ökning av effekt iom denna inställning?

OBS! bilen måste köras med orginal K-jetronik för att klassa in i reglementet, så väldigt få möjligheter att justera div saker..

Re: Golf Gti 16v GrpA, timing?

Postat: tor maj 16, 2019 7:49 am
av nkro
Det fanns en bygge skrivning från din rallybutiq. Där kan det kanske stå ngt som kan hjälpa dig.

Re: Golf Gti 16v GrpA, timing?

Postat: tor maj 16, 2019 9:15 am
av Johanc
Tack för svaret, har du en länk?

Re: Golf Gti 16v GrpA, timing?

Postat: tor maj 16, 2019 7:30 pm
av nkro
Jag ska kolla. Annars kan jag scanna.

Re: Golf Gti 16v GrpA, timing?

Postat: fre maj 17, 2019 1:25 pm
av Erland Cox
Om du vill veta optimal tändpunkt så kan du ju köra bilen på en rullande landsväg när du har den klar.
Få rätt på bränslet först eftersom både för feta och för magra blandningar kräver mer förtändning.

Erland

Re: Golf Gti 16v GrpA, timing?

Postat: fre maj 17, 2019 3:36 pm
av Johanc
Tack för svar Erland,
Har skaffat kmpl renoveringsats för bränslehuvudet, nya spridare, 500ml mätglas med 1ml gradering, å tack och lov så går detta bränslehuvud att justera separat per spridare.
Funderar på pyrometer anslutningar på grenröret, men kanske är lite för avancerat?

Re: Golf Gti 16v GrpA, timing?

Postat: lör maj 18, 2019 12:05 am
av Erland Cox
Jag har för mig att pyrometer är ganska långsam jämfört med lambda.
Sen mäter lambda inte bränsle luftblandningen vid förbränning utan syre i avgaserna.
Och det skiljer ganska mycket beroende på kammens överlapp.
En VOC bil går bra på 12,5:1 menad en mera trimmad Volvo motor gillar att ha 13,6 vid varvet för max vrid.
Lambdan är bara en indikation så man får prova sig fram till vad som ger mest effekt.

Erland

Re: Golf Gti 16v GrpA, timing?

Postat: sön maj 19, 2019 10:42 am
av dundersmurfen
Jag bara flikar in att jag har märkt att man trots vassa kammar kan gå efter lambdavärdet. Vilket är lite konstigt för som Erland säger så vassa kammar släpper över färsk gas och bensin på varv utanför avstämingen som kammen är tänkt för. Men såklart får man vara vaken och testa och känna vad maskinen vill ha, men lambda underlättar mycket för att komma nära rätt

Re: Golf Gti 16v GrpA, timing?

Postat: sön maj 19, 2019 12:50 pm
av jompazx
Men hur funkar egentligen lambdasonden hur kan den mäta en fet blandning? då är väl allt syre förbränt?

Re: Golf Gti 16v GrpA, timing?

Postat: sön maj 19, 2019 1:49 pm
av The
Fet blandning är ju jämfört med stökiometriskt förhållande, inte att det är "slut" syremolekyler

Re: Golf Gti 16v GrpA, timing?

Postat: sön maj 19, 2019 3:20 pm
av jompazx
The skrev:Fet blandning är ju jämfört med stökiometriskt förhållande, inte att det är "slut" syremolekyler
Okej,

jag trodde stökiometriskt förhållande var 14.7 molmassor O2 per molmassa bränsle alltså perfekt mängdförhållande för en balanserad reaktion hur har man annars kommit fram till den siffran vad betyder den då? För oktan är det ju 12.5 molmassor O2 per molmassa bränsle(25 O2 + 2 C8H18 → 16 CO2 + 18 H2O + energy)(vilket är det närmsta man hittar bensin så tänkte att om siffran för oktan är 12.5 så är det rimligt att motsvarande siffra för bensin är 14.7).

Re: Golf Gti 16v GrpA, timing?

Postat: mån maj 20, 2019 8:10 am
av JLundin
Bensin är ju inte ett ämne utan innehåller i dagens läge upptill 100 olika kolväten, alkylatsoppa om ger renare avgaser innehåller runt 10 olika kolväten och är därmed lättare att förbränna på ett korrekt sätt

Re: Golf Gti 16v GrpA, timing?

Postat: mån maj 20, 2019 8:32 am
av Erland Cox
Jag menade inte att man inte kunde använda lambdamätare med mycket överlapp
utan bara att det blev ett annat riktvärde än för en kam med mindre överlapp.
Sen ger överfett max effekt så att varje syremolekyl hittar en bränslemolekyl att förbränna.
4% CO i avgaserna brukar ge max effekt.

Erland

Re: Golf Gti 16v GrpA, timing?

Postat: mån maj 20, 2019 8:53 am
av Cedric
Det går att finjustera rätt mycket även utan att helt byta ut grejer på Kjet, så nog ska en bra bränslekurva gå att få till. Montera en bredbandslambda så ska det nog gå bra.

Re: Golf Gti 16v GrpA, timing?

Postat: mån maj 20, 2019 9:01 am
av jompazx
JLundin skrev:Bensin är ju inte ett ämne utan innehåller i dagens läge upptill 100 olika kolväten, alkylatsoppa om ger renare avgaser innehåller runt 10 olika kolväten och är därmed lättare att förbränna på ett korrekt sätt
Det stämmer att bensin har massa kolväten i sig men 14.7 är ju misstänkt nära 12.5 vilket var skälet till att jag trodde att det var det som siffran betydde, att stökiometrisk förhållande är helt enkelt en balanserad reaktion och efter en balanserad reaktion ska det ju egentligen inte finnas nån syrgas kvar och den som är kvar pga bristfällig blandning borde ju bli kväveoxider?