Porta spridare typ weber
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: ons feb 10, 2016 3:06 pm
Re: Porta spridare typ weber
Jonas, det är klart jag vill ha både 48:or, ballare kam och ståltryckare med mer. Men i nuläget finns inte pengar. Jag håller precis på med slutfasen på min Ascona A med utgifter för lack väghållning å allt vad det kan vara. Jag vill inte få en pallbocksräcer som aldrig kommer ut. Därför blir motorn en kompromiss. Men jag vill göra en bra kompromiss och därför frågar jag mycket.
Vad tros om 295 vid 0,30, 265 vid 1mm, 105 i nock och och 13,1 i lyft? Fortfarande för vass?
Mvh Anders
Vad tros om 295 vid 0,30, 265 vid 1mm, 105 i nock och och 13,1 i lyft? Fortfarande för vass?
Mvh Anders
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Porta spridare typ weber
En sådan kam skulle nog kunna funka, men jag hade helre provat en Enem K15 profil den går bra att slipa på ett std ämne, kam data enligt Enem 292dur 108 nok och 12,5 lyft.
/Jonas E
/Jonas E
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: ons feb 10, 2016 3:06 pm
Re: Porta spridare typ weber
Tack för svar!
Har kollat mkt kamaxlar senaste halvåret så har kollat den oxå. Men med tanke på hur Enem mäter så kan det vara mer duration på den än va den jag angav har. Står dom mäter vid ca 0,5. Får se vad det blir i slutändan!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har kollat mkt kamaxlar senaste halvåret så har kollat den oxå. Men med tanke på hur Enem mäter så kan det vara mer duration på den än va den jag angav har. Står dom mäter vid ca 0,5. Får se vad det blir i slutändan!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Porta spridare typ weber
K15 skall gå bra att köra med std sprut, så då bör den gå med 40 or också
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Porta spridare typ weber
Det kan vara värt att dessutom designa om spridaren så det drar soppa hårdare från flottörhuset, då man kan köra större halsring istället, för att få flöde där.
Går väl nästan att köra utan halsring då i 40mm förgasare antar jag.
Går väl nästan att köra utan halsring då i 40mm förgasare antar jag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Porta spridare typ weber
Det är precis det man gör genom att välja storlek på spridare.....
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Porta spridare typ weber
jag tänkte på ny design
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Porta spridare typ weber
Intressant läsning.
Hur gick det med kugelfisch?
/Peter
Hur gick det med kugelfisch?
/Peter
Re: Porta spridare typ weber
Kugelfisher systemet fungerade alldeles utmärkt, tillverkade nya pumpelement där jag gick från original 6mm till 9mm. Bitarna läppades in med ett spel på 1/1000 mm. Insprutningspumpen försågs med ny 3D kona samt tryckregulator som utnyttjade choke funktionen på sprutet. Som tryckklocka använde jag delar från en Öhlins dämpare, denna klocka försågs med en konisk fjäder för att få en icke linjär kurva. Spridarna tog från Porsche Carrera (18bars öppningstryck)
Här ser man kuggremsdrivningen och dess spännhjul
Inställningen av pumpen gjordes med hjälp av gradskiva och två indikatorklockor
Här ser man kuggremsdrivningen och dess spännhjul
Inställningen av pumpen gjordes med hjälp av gradskiva och två indikatorklockor
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Porta spridare typ weber
Wow! Vilket bygge! Den skulle jag verkligen vilja se, och framförallt höra.
Finns den kvar?
Hur ändrade man 3D-konan om man ville ändra något?
/Peter
Finns den kvar?
Hur ändrade man 3D-konan om man ville ändra något?
/Peter
Re: Porta spridare typ weber
Allt finns kvar nedpackat i en låda förutom själva turbon, den såldes av 1985.
Beroende på typ av insprutningspump så har man olika strategier vad gäller "3D" konan.
På den äldre typen som syns på bilderna ovan så struntar man 3D och går på 2D istället eftersom man kan använda choke funktionen för att öka på soppamängden vid laddtryck. För att få till en bra kona så får man räkna en hel del så att bränslekurvan följer laddtryckskurvan perfekt.
På dom senare racespruten från Kugelfisher/Bosch så kunde man få en låsbar kona med drygt 10 olika frästa kurvor som kunde ställas in genom en enkel vridning av konan utifrån.
Dom sista modellerna av sprutet modell P01 satt original på BMW Tii och turbo. På turbomodellen vreds konan med hjälp av en tryckklocka, så där är man tvungen att slipa till konan i 3D, lite knepigare att få till, men allt går.
Några av dom konor jag provade, från början tillverkade jag dom i silverstål som härdades, men kom senare på att det gick lika bra med mässing. I det senare fallet kan man ju kroma ytan då man väl hittat rätt form.
Gången på motorn är som om den står och steppar i högklackat på tomgång för att sedan ge ett momentant gassvar upptill 9-10000 rpm, för att sedan gå ner och gå på tomgång på runt 5-700 rpm.
Beroende på typ av insprutningspump så har man olika strategier vad gäller "3D" konan.
På den äldre typen som syns på bilderna ovan så struntar man 3D och går på 2D istället eftersom man kan använda choke funktionen för att öka på soppamängden vid laddtryck. För att få till en bra kona så får man räkna en hel del så att bränslekurvan följer laddtryckskurvan perfekt.
På dom senare racespruten från Kugelfisher/Bosch så kunde man få en låsbar kona med drygt 10 olika frästa kurvor som kunde ställas in genom en enkel vridning av konan utifrån.
Dom sista modellerna av sprutet modell P01 satt original på BMW Tii och turbo. På turbomodellen vreds konan med hjälp av en tryckklocka, så där är man tvungen att slipa till konan i 3D, lite knepigare att få till, men allt går.
Några av dom konor jag provade, från början tillverkade jag dom i silverstål som härdades, men kom senare på att det gick lika bra med mässing. I det senare fallet kan man ju kroma ytan då man väl hittat rätt form.
Gången på motorn är som om den står och steppar i högklackat på tomgång för att sedan ge ett momentant gassvar upptill 9-10000 rpm, för att sedan gå ner och gå på tomgång på runt 5-700 rpm.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Porta spridare typ weber
kul läsning och fina B20 bilder
det med kortade acc pump munstycken är en halv hemlis jag använt mig av länge men fått höra i modärn tid att det fins kortare redan som du också säger. (allt man tror man uppfunnit finns oftast haha) varför har inte alla weber dem från fabrik? blir mycket bättre acc pump på små tps vinklar
mvh jens
det med kortade acc pump munstycken är en halv hemlis jag använt mig av länge men fått höra i modärn tid att det fins kortare redan som du också säger. (allt man tror man uppfunnit finns oftast haha) varför har inte alla weber dem från fabrik? blir mycket bättre acc pump på små tps vinklar
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/