Sida 1 av 5

Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön jul 14, 2019 12:28 pm
av Jens Gustavsson
Hej klipper ut från en annan tråd som jag tycker är intressant ämne i vad som gör en bra högeffekts turbo motor och hur man får de att hålla skapligt.

innan jag börjar med vad jag tror är de viktiga ingredienserna vad tycker ni andra som byggt såna motorer i verkligheten?

vi kan också gå in lite i hur de bromsas och används .... svep hastigheter i bänk och i bil på vilka rpm??


om vi kan hålla en lugn och trevlig ton kan det bli en mycket intressant och givande tråd tror jag.

mvh jens

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: mån jul 15, 2019 7:54 pm
av Erland Cox
Turbon är väl det som bestämmer mest och sen hållbarheten på det som ska turboladdas.
Högeffekts definieras ju av användningsområdet.
Snabbast i dynon eller snabbast på banan eller var man nu ska köra.
Olika motorsporter kräver ju olika typer av motorer.

Erland

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: mån jul 15, 2019 11:47 pm
av p.hedman
Lyssna på denna video så får ni en bra grund (tycker jag) en mycket sympatisk kille.
/ Peter
www.youtube.com/watch?v=1pV_tLbZY0A&t=552s

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: tis jul 16, 2019 7:11 am
av StefanM
Jag tror de största begränsningarna sitter i den som bygger.........det gäller nog att veta vad man gör och ha lite mer kunskap i annat än att bara klicka hem lite balla delar.

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: tis jul 16, 2019 10:37 am
av Kadett4wd
Kylning samt stabilitet.
Sen går det att tvinga liv i vafan som helst :)

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: tor jul 18, 2019 9:21 am
av OttoB
Maximalt cylindertryck ligger mellan 300-400 bar. Över det blir ont om plats med kolvtapp. Oilfilm bryts ner för hastigheten mellan ytorna är lågt.

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: tor jul 18, 2019 10:55 am
av Krullert
Jag har fått för mig att man alltid kämpar emot spikningar och att det är dessa tendenser som till stor del begränsar vad man kan uppnå, har man kommit så pass långt nu att det är ett mindre problem i sammanhanget? Eller är spikningar underförstått en del av problemet av det ni redan nämnt?

Postat: tor jul 18, 2019 3:46 pm
av Big Al
-

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: tor jul 18, 2019 4:35 pm
av Baxman
Jens Gustavsson skrev:Hej klipper ut från en annan tråd som jag tycker är intressant ämne i vad som gör en bra högeffekts turbo motor och hur man får de att hålla skapligt.

innan jag börjar med vad jag tror är de viktiga ingredienserna vad tycker ni andra som byggt såna motorer i verkligheten?

vi kan också gå in lite i hur de bromsas och används .... svep hastigheter i bänk och i bil på vilka rpm??


om vi kan hålla en lugn och trevlig ton kan det bli en mycket intressant och givande tråd tror jag.

mvh jens
Ett åpent og rundt spörsmål. men hvis man ser til USA så er det färre og färre som bygger höyeffektmotorer på originale motorblokker og originale topplokk. Begrensningene ser derfor först og fremst ut til å väre den fysiske styrken på OEM blokker og topper.

Hvis vi så ser til Dragweek o.l. hvor mange kjörer Billet motorblokker osv., så er det ventilsystemet som skaper de fleste utfordringene.

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: fre jul 19, 2019 4:12 pm
av Kadett4wd
Här kan ni väl kika lite och inspireras av vad han lagt fokus på:
https://www.youtube.com/watch?v=Dx-zPNxsrIs&t=463s

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: fre jul 19, 2019 5:50 pm
av super7
Bra koll på läget då man håller fast motorn så länge :thumbright:

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: lör jul 20, 2019 10:24 am
av Jens Gustavsson
jo såg den filmen för några dagar sen och det är imponerande :thumbright: men 1 bar ladd och 7000rpm är väl inte en högeffekts turbo direkt? står full trottel inte full boost.

inget speciellt men ca 30 sec pull 2012 med förgasare i en b200 den motorn som sitter i min SN turbo RC 240 i dag. https://www.youtube.com/watch?v=lVJFwtA ... bX&index=7

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: lör jul 20, 2019 10:41 am
av Kadett4wd
jaså.. då vart det värdelöst då mao? *lol*
det är ju iaf 1200hk på 4.2liter i fem minuter.
lite som som att köra en b20 på 2.1 liter och 600hk i fem minuter på ynka 1bar, fixa det först ;)

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: lör jul 20, 2019 2:58 pm
av p.hedman
Låter som vilken röd blockare som helst i drifting svängen !!!!!!!!!!!!!!!!
Och dom har väl mer än 1bar laddtryck...
Jo det är väl bra men inte direkt jätte impad.
MBs AMG motorer är väl mer avancerade.

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: lör jul 20, 2019 6:21 pm
av Jens Gustavsson
som jag sa det är imponerande (inte värdelöst :lol: ) men inte en högeffekts turbo motor med mycket laddtryck och cylindertryck heller. man såg alldrig effekten heller på vidion tror inte den ger 1200hk vid 1 bar och 7000rpm på 260cui

mvh jens