Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 24, 2019 9:40 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör jul 20, 2019 7:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9437
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det är väl högeffekt kontra laddtryck.. eller?
Är väl bara ordna med högre ladd, säg 2bar, teoretiskt då 2400hk,, högeffekt då?

Varför skulle den inte kunna ge 1200hk på 1bar på 4.2liter och 7000rpm?
Det är ju 285liter hk vid 1bar.
Mao ca 142.25hk som sugmotor.

Vad skulle han tjäna på att mörka i filmen?
Då skjuter han ju sig själv i foten.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 20, 2019 9:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 240
142 hk pr liter v 7000 betyr at du skal ha 142 Nm pr liter, sugmotor. På en 2 ventiler. .. ? Jeg trodde 115 Nm pr liter var bortimot maksimalt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 21, 2019 12:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9437
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det blir lite lite knas att beräkna det rakt av, detta pga mottrycket över turbon(tryckbalansen) kan vara gynnsammare än vad sugmotorn nånsin får av moder jord ;)

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 21, 2019 9:03 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 240
"Det blir lite lite knas att beräkna det rakt av, detta pga mottrycket över turbon(tryckbalansen) kan vara gynnsammare än vad sugmotorn nånsin får av moder jord ;)" Det er helt riktig, men du skal ha en veldig effektiv 2V sugmotor for å ha 115 Nm/liter. Uansett : Begrensningen i en høgeffekts turbo motor er vel cylindertrykket ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 21, 2019 9:10 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9437
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Sen finns det olika bränslen ;)
4pistons K24 på 2.7 liter bromsar 280Lbft, det är 140Nm per liter, iofs en 4ventilsmaskin, så jag räknade lite på en nascarmotor, de ligger runt 127-131Nm av det jag hittade.
Och nascarmotorn var inte helt friflödande pga max 830cfm förgasare.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 21, 2019 9:52 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 240
Ja jeg ser at Nascar-motorene er drygt 125Nm men jeg har ikke sett noen som klarer slike siffrer på en europeisk motor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 21, 2019 9:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1076
Ort: Flisa, norge
Kadett4wd skrev:
Det är väl högeffekt kontra laddtryck.. eller?
Är väl bara ordna med högre ladd, säg 2bar, teoretiskt då 2400hk,, högeffekt då?

Varför skulle den inte kunna ge 1200hk på 1bar på 4.2liter och 7000rpm?
Det är ju 285liter hk vid 1bar.
Mao ca 142.25hk som sugmotor.

Vad skulle han tjäna på att mörka i filmen?
Då skjuter han ju sig själv i foten.


det blir 1800hk teoretisk på 2bar, inte 2400


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 21, 2019 10:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9437
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
oj,, räkneblunder =)
aja,, fortfarande en del pulver,, eller?

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 21, 2019 12:05 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20826
Ort: Tomterna/sävar
som vanligt blir en sån här diskution om nått annat än det viktiga :lol:

men ok, i min värd baserat på grejor i min dyno så kanske man når i extremt bra förhålande 100liter/sug hk vid 7000 rpm på en turbo motor men det har aldrig hänt än. (man kan få det vid 6500 rpm i en riktigt bra rc sugmotor men inte med turbo. räknat på det viset utan mini räknare så blir sug effekten max ca 420hk sen med drygt ett bar ladd som man fick se i filen så får man ut ca 850hk (så som jag räknar effekt i en turbo motor utan en massa väder kompensering). det är fränt att kunna hålla fast en 850 hk motor i så lång tid och kräver bra kylning på allt men det är inte höga cylindertyck vi snackar om ca 200-220nm/ liter vid drygt 1 bar därför så säger jag att det inte är en hög effekts turbo motor som vi snacka om i denna tråd. men för att va super tydlig en imponerande motor nelsson byggt och tuff bromsning :thumbright:

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 21, 2019 12:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Kikar man på förra filmen på dendär motorn så plockar de bara ur 760hk vid 7000rpm ... inte direkt högeffekt :lol:

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 21, 2019 1:00 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20826
Ort: Tomterna/sävar
många av de riktigt påkostade turbo v8 motorerna ger bara ca 90 hk/litern sug men det är nog mycket för att en v8 pulsar väldigt konstigt mellan cylindrarna. jag bruka skämtsamt säga att en vanlig v8 det är 8 stycken olika 1 cylindriga motor med en vevaxel :) fungerar ok vid sugmotor men blir mer och mer problem då man laddar på mer och mer då det blir mer och mer kritiskt med rätt lamda och tändpunkt mm.

svårt att få bra specefik effekt med turbo också med bara 2 ventiler per cylinder. 100hk är rekordet fortfarande här i sävar och där har bara 3 motorer varit . min comp B18, min 900hk B230 test motor samt zeke vargs B230.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 21, 2019 1:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 400
Ort: Norge
Töffeste dynotesten jeg har sett: https://www.youtube.com/watch?v=xbB1qwhKaaE&t=800s


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 21, 2019 4:34 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20826
Ort: Tomterna/sävar
jo den filmen har man sett flera gånger! tur att man med modärna dynos kan svepa turbo motorer och ändå få alla data. fins ingen anledning förutom båt racing att hålla fast på samma rpm långa stunder. gick inte så bra för ford BDT motorn trots fina grejor där uppe i rpm (10000+rpm) trots måttliga laddtryck.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 21, 2019 6:22 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Det blir väldigt stor skillnad med högre kompression.
Rc och wrc restriktormotorerna kör ju med max tillåten kompression.
Kompressionsförhållande är något jag skulle vilja testa.
Inte för max effekt med maximerat laddtryck utan för en bred körbar effektkurva som blir snabb utanför drag racing banan.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 21, 2019 8:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9437
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
I staterna då se trimmar Honda K motorn är det vanligt med upp mot 13-1 i komp och E85

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010