Sida 2 av 5

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: lör jul 20, 2019 7:42 pm
av Kadett4wd
Det är väl högeffekt kontra laddtryck.. eller?
Är väl bara ordna med högre ladd, säg 2bar, teoretiskt då 2400hk,, högeffekt då?

Varför skulle den inte kunna ge 1200hk på 1bar på 4.2liter och 7000rpm?
Det är ju 285liter hk vid 1bar.
Mao ca 142.25hk som sugmotor.

Vad skulle han tjäna på att mörka i filmen?
Då skjuter han ju sig själv i foten.

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: lör jul 20, 2019 9:26 pm
av Tore Bjerke
142 hk pr liter v 7000 betyr at du skal ha 142 Nm pr liter, sugmotor. På en 2 ventiler. .. ? Jeg trodde 115 Nm pr liter var bortimot maksimalt.

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön jul 21, 2019 12:23 am
av Kadett4wd
Det blir lite lite knas att beräkna det rakt av, detta pga mottrycket över turbon(tryckbalansen) kan vara gynnsammare än vad sugmotorn nånsin får av moder jord ;)

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön jul 21, 2019 9:03 am
av Tore Bjerke
"Det blir lite lite knas att beräkna det rakt av, detta pga mottrycket över turbon(tryckbalansen) kan vara gynnsammare än vad sugmotorn nånsin får av moder jord ;)" Det er helt riktig, men du skal ha en veldig effektiv 2V sugmotor for å ha 115 Nm/liter. Uansett : Begrensningen i en høgeffekts turbo motor er vel cylindertrykket ?

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön jul 21, 2019 9:10 am
av Kadett4wd
Sen finns det olika bränslen ;)
4pistons K24 på 2.7 liter bromsar 280Lbft, det är 140Nm per liter, iofs en 4ventilsmaskin, så jag räknade lite på en nascarmotor, de ligger runt 127-131Nm av det jag hittade.
Och nascarmotorn var inte helt friflödande pga max 830cfm förgasare.

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön jul 21, 2019 9:52 am
av Tore Bjerke
Ja jeg ser at Nascar-motorene er drygt 125Nm men jeg har ikke sett noen som klarer slike siffrer på en europeisk motor.

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön jul 21, 2019 9:55 am
av DreRacing@
Kadett4wd skrev:Det är väl högeffekt kontra laddtryck.. eller?
Är väl bara ordna med högre ladd, säg 2bar, teoretiskt då 2400hk,, högeffekt då?

Varför skulle den inte kunna ge 1200hk på 1bar på 4.2liter och 7000rpm?
Det är ju 285liter hk vid 1bar.
Mao ca 142.25hk som sugmotor.

Vad skulle han tjäna på att mörka i filmen?
Då skjuter han ju sig själv i foten.
det blir 1800hk teoretisk på 2bar, inte 2400

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön jul 21, 2019 10:43 am
av Kadett4wd
oj,, räkneblunder =)
aja,, fortfarande en del pulver,, eller?

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön jul 21, 2019 12:05 pm
av Jens Gustavsson
som vanligt blir en sån här diskution om nått annat än det viktiga :lol:

men ok, i min värd baserat på grejor i min dyno så kanske man når i extremt bra förhålande 100liter/sug hk vid 7000 rpm på en turbo motor men det har aldrig hänt än. (man kan få det vid 6500 rpm i en riktigt bra rc sugmotor men inte med turbo. räknat på det viset utan mini räknare så blir sug effekten max ca 420hk sen med drygt ett bar ladd som man fick se i filen så får man ut ca 850hk (så som jag räknar effekt i en turbo motor utan en massa väder kompensering). det är fränt att kunna hålla fast en 850 hk motor i så lång tid och kräver bra kylning på allt men det är inte höga cylindertyck vi snackar om ca 200-220nm/ liter vid drygt 1 bar därför så säger jag att det inte är en hög effekts turbo motor som vi snacka om i denna tråd. men för att va super tydlig en imponerande motor nelsson byggt och tuff bromsning :thumbright:

mvh jens

Postat: sön jul 21, 2019 12:42 pm
av Big Al
-

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön jul 21, 2019 1:00 pm
av Jens Gustavsson
många av de riktigt påkostade turbo v8 motorerna ger bara ca 90 hk/litern sug men det är nog mycket för att en v8 pulsar väldigt konstigt mellan cylindrarna. jag bruka skämtsamt säga att en vanlig v8 det är 8 stycken olika 1 cylindriga motor med en vevaxel :) fungerar ok vid sugmotor men blir mer och mer problem då man laddar på mer och mer då det blir mer och mer kritiskt med rätt lamda och tändpunkt mm.

svårt att få bra specefik effekt med turbo också med bara 2 ventiler per cylinder. 100hk är rekordet fortfarande här i sävar och där har bara 3 motorer varit . min comp B18, min 900hk B230 test motor samt zeke vargs B230.

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön jul 21, 2019 1:24 pm
av Baxman
Töffeste dynotesten jeg har sett: https://www.youtube.com/watch?v=xbB1qwhKaaE&t=800s

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön jul 21, 2019 4:34 pm
av Jens Gustavsson
jo den filmen har man sett flera gånger! tur att man med modärna dynos kan svepa turbo motorer och ändå få alla data. fins ingen anledning förutom båt racing att hålla fast på samma rpm långa stunder. gick inte så bra för ford BDT motorn trots fina grejor där uppe i rpm (10000+rpm) trots måttliga laddtryck.

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön jul 21, 2019 6:22 pm
av Erland Cox
Det blir väldigt stor skillnad med högre kompression.
Rc och wrc restriktormotorerna kör ju med max tillåten kompression.
Kompressionsförhållande är något jag skulle vilja testa.
Inte för max effekt med maximerat laddtryck utan för en bred körbar effektkurva som blir snabb utanför drag racing banan.

Erland

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön jul 21, 2019 8:56 pm
av Kadett4wd
I staterna då se trimmar Honda K motorn är det vanligt med upp mot 13-1 i komp och E85