Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 24, 2019 9:34 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jul 22, 2019 10:31 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Hur höga effektuttag kan de få med så högt komp?
Det måste finnas en gräns för medeltrycket som gör att man måste gå ner i komp.
Man borde förlora effekt på att backa tändningen för mycket?
Det måste finnas en cylindertrycksgräns för varje bränsle vid en viss temperatur.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 22, 2019 10:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9437
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Runt 900-1000hk har jag sett, de varvar ganska bra så cylindertrycket är väl 'under kontroll', tändning runt 14grader
Sen har jag sett runt 11-1 på de som plockar runt 1400-1500hk men tror de kör metanol då.
Och runt 9.5-1 med ca 2000+hk

Här är setup på en, men han kör nån racebensin:
https://dsportmag.com/the-cars/features ... tchback/4/

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 22, 2019 11:38 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Intressant.
Som du sa så varvar de ganska bra och Hondan har ganska liten cylinderdiameter med, 84mm.
Stora ventiler ändå eftersom dom har så brant ventilvinkel.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 23, 2019 11:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9437
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
K24 tror jag har 87mm borr.

Var såna kolvar jag hade i kadetten.
23mm kolvbult.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 24, 2019 12:37 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1336
Ort: BjörnL Uddevalla
En kompis hade byggt en "vass sugis" han hade försökt få så mycket komp som möjligt eller nåt tror han hade planat topp 3.5mm och block 0.5mm och plana kolvar. Den började spika på e85 redan vid ett bar och det blev skrot direkt av motorn.

Låter otroligt att man kan ladda så hårt på 13:1 I kompa, det kan låta lite läskigt när man laddar på friskt och knacklyssnar på e85. Har slutat lyssna på det för om kompet är vettigt så verkar det inte gå att spika sönder motorn på e85 om allt är som det ska såklart med jämna spridare och temperaturer under kontroll.

Tycker det är skumt, men har inte räknat på det.. men motorn som spikade sönder den gav inte direkt mycket vrid maxtrycket i förbränningsrummet är väl det som gör att det spikar, så det är konstigt att en maskin på 9 i kompa kan ladda 3bar å leverera sjukt med vrid utan att spika men den högkompade bara dog rätt av..

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 24, 2019 4:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 240
Jeg har aldri forstått hvorfor det skal være så bra med høg kompresjon på en turbomotor.( Se bort fra restriktor, ladetrykksbegensning ) Hvor mye skal du øke ladetrykket for å kompensere for lavere kompresjon ? Hvor mye skal du retardere tenningen før du taper på høgre kompresjon ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 24, 2019 4:36 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Jag kikade i en bok som heter Ford 4,6 and 5,4 on the dyno.
Där var tester med kompressor och turbo med olika komp och det var stor skillnad.
För min del är det intressanta att fylla upp låga varv med komp innan turbon laddar.
Men WRC motorerna klarar ju att ladda fullt med 12,5:1.
Det det handlar om är att inte få för hög tryckpik så att tryck och temp går över vad bränslet klarar utan att självantända.
Jag ska titta lite i Race tech artiklar om WEC bilar.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 24, 2019 5:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 240
Mulig jeg er litt ensporet vedr baneracing, men på en racemotor er det uinteressant hvor mye effekt du har uten ladetrykk. Det blir for lite uansett. Blir selvfølgelig
annerledes med en 4-5 liter v8.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 24, 2019 7:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9437
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag laddade 2.1bar på 11-1 i komp, det funkade förträffligt, men jag var feg så jag sänkte till 10.5-1 som jag körde innan jag höjde till 11-1, nu i efterhand då jag vet mer hade jag inte sänkt igen, utan höjt mer ;)
Tändning var vid vridmax 12 grader minns jag, med 11-1.
Tricket är ju att mappa den lite fetare än vad den vill ha för att ge max vrid.
Man använder då bränslets kylande egenskaper som en intern intercooler, och motorn ser då ett 'virtuellt' högre oktantal, så man kan ladda lite mer, eller ha mer komp.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 24, 2019 8:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1076
Ort: Flisa, norge
vad behöver man komp till när man har turbo?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 24, 2019 8:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9437
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Behöver man förklara det?
Mer effekt INNAN turbon spoolar, och med det spoolar den större turbos snabbare.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 25, 2019 12:16 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Kompressionen och kammens duration hänger ihop.
Ju mer duration kammen har och desto högre varvtal man försöker ta ut effekten på desto högre kompression klarar motorn.

https://dsportmag.com/the-tech/boost-vs ... -benefits/

http://www.mustangandfords.com/how-to/e ... 46l-engine



Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 25, 2019 9:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1076
Ort: Flisa, norge
Kadett4wd skrev:
Behöver man förklara det?
Mer effekt INNAN turbon spoolar, och med det spoolar den större turbos snabbare.


jo det vet jag. men här pratar vi hög effekt turbomotor och ni pratar högkomp.
jag siktar på 8 i komp när jag bygger mina motorer, kan inte säga dom spoolar trögt ändå. skulle varit kul att öka till 9 och 10 och se om det spoolar tidligare.

på den andra sidan hur lågt kan man gå på en högeffekts turbo motor? 6? sen ladda 4 bar så blir ju kompet rätt högt ändå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 25, 2019 11:49 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9437
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nu är väl inte 1400-1500hk 'låg' effekt i en 2 liters 4a anser jag.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 25, 2019 1:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 240
De Hondamotorene det refereres til er jo veldig høgvarvige motorer og det blir noe helt annet hvis du varver 6-7000.
Men jeg ser ikke annet enn at de som har 9:1 i komp har dobbelt så høg effekt som de høgkomprimerte...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010