Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 06, 2019 9:06 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
InläggPostat: lör aug 03, 2019 9:49 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6209
Ort: Lund
Ringarna måste täta, alltså ha en tryckskillnad mellan ovansida och undersida.
Släpper ringen från kolvringsspårets nedre kant så den slutar täta förlorar man massor med effekt.
Men har man otäta ventiler eller repor i cylindrarna gör det inte mycket.
Jag övervarvade i bänken och krökte 3 insugningsventiler. Volvo B230.
Motorn gick inte på tomgång, den släckte ett stift.
Normalt 16,5 bar i komptryck och här 4-6-12 och 16.
Tappade bara 11 hästar på runt 240 hästar med ventiler som inte ens stängde riktigt.
Många år sen körde jag sönder ett stift på en dragracing motor och fick ungefär 10 djupa repor i en cylinder.
Bilen gjorde 5,25-225 nästan överallt.
Borrade från 4,50" till 4,53" och körde fortfarande 5,25-225.
Små areor verkar inte hinna läcka mycket men om hela ringen tappar tätning så är det katastrof.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 04, 2019 1:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 252
Min sønn hadde en Yamaha R1 motor i en Seven racing- bil, og denne hadde begynt å bruke olje. Derfor åpna jeg motoren for å hone /skifte ringer.
Motoren var helt slutt. Slitekant i cylindrer, ventilstyringer også helt slutt. Men motoren gikk som et skudd. Overraskende at en så sliten motor kunne gå så bra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 06, 2019 8:15 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm
Inlägg: 59
På jobbet har vi dessa för att mäta blow by gaser, gjorda av Jtec i USA, dom gillar jag verkligen, inte hysteriskt dyra heller, även fast det är rejält med pengar för en privatperson. Har funderat på att låna hem en för att mäta på egen motor, ger ju en fin 0-5v signal så väldigt enkelt att koppla in i loggern och få ut l/min.

Kanske blev lite extra intressant när jag fick det här problemet med mina cylindrar, får se om ringarna orkar med att täta, annars får jag ansluta till klubben här som kört med läck.

viewtopic.php?f=12&t=96997


Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 06, 2019 10:28 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6209
Ort: Lund
Det ser mindre bra ut.
Men bara ringen kan glida över utan att skadas så funkar det.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 07, 2019 8:57 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm
Inlägg: 59
Ringarna kommer nog inte må bra över tid, men hoppas det kan hålla en säsong eller två så man hinner bygga ihop en bottendel vid sidan av.

Tillbaka till blow-by mätning , kör man bromsbänk och kan köra statiskt så är en rotameter/(svävkropp i glastub) en bra och billig flödesmätare om man inte vill lägga massa pengar. Gäller bara att hitta en med rätt flödesrange, och se till att göra rent den med jämna mellanrum från oljeklegg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 07, 2019 11:15 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2475
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
När jag läster om flödes mätning tänker jag direkt en gammal sånhär.

Bild

Kostar billigt på skroten, och ger analogt värde.

Ni som har fina Flödes bänkar kan väl ganska lätt skala in analog värdet :wink:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 07, 2019 12:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9533
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Och en del Japanska bilar har 'kopior' som är mycket mindre.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 07, 2019 6:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Inlägg: 797
Ort: Lillestrøm, Norge
Tore Bjerke skrev:
142 hk pr liter v 7000 betyr at du skal ha 142 Nm pr liter, sugmotor. På en 2 ventiler. .. ? Jeg trodde 115 Nm pr liter var bortimot maksimalt.

Mener jeg har lest at 155Nm / liter er full stopp.

Bygde en Yamaha FZR 1186 for såder 20 år siden som leverte 132Nm ut på hjul, 98 oktan og 14.2:1 i komp... gikk ganske så greit. :)

_________________
-Bjørn


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 09, 2019 7:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 571
Ort: Lapua Finland
Erland Cox skrev:
Men har man otäta ventiler eller repor i cylindrarna gör det inte mycket.
Små areor verkar inte hinna läcka mycket men om hela ringen tappar tätning så är det katastrof.

Erland


Det är just så. Verkar inte mycket till effekten fast ventilerna är krökta. Har hört flera gånger att ventilerna är inte täta så motorn förlorar kanske 20 hk..Har sagt att det gör ingenting, har varit med om sånt ofta men de som har inte dyno vet mer tror de. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 09, 2019 8:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1101
Ort: Flisa, norge
jag åkte rundt med alla (8) avgasventilerna krökte en sommar. märkte inget :shock:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 13, 2019 6:07 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jul 27, 2012 2:03 pm
Inlägg: 17
SWR skrev:
Tore Bjerke skrev:
142 hk pr liter v 7000 betyr at du skal ha 142 Nm pr liter, sugmotor. På en 2 ventiler. .. ? Jeg trodde 115 Nm pr liter var bortimot maksimalt.

Mener jeg har lest at 155Nm / liter er full stopp.

Bygde en Yamaha FZR 1186 for såder 20 år siden som leverte 132Nm ut på hjul, 98 oktan og 14.2:1 i komp... gikk ganske så greit. :)


Både F1 och NASCAR toppar på ca 120Nm/l i motorn


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 15, 2019 1:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Inlägg: 797
Ort: Lillestrøm, Norge
Ja.. og 132Nm / 1.186 liter = 111,3Nm/liter. Motor-Nm var kanskje 142Nm eller såder, neppe mer enn 6-7% drivverkstap på en MC. Om enn så mye. I så fall hadde vi 142 / 1.186 = 123Nm/liter i motor, helt greit oppe blant dagens produksjonsbiler.. :)

F1 på 120Nm/liter..??! Rart at Novitec da tunet en 458 Speciale gatebil til over F1-nivå..

"When the Ferrari 458 Italia and Speciale came out, they became the most torque-specific naturally-aspirated car ever with 540 Newton meters (398.3 foot-pounds) out of a 4.497-liter V8 engine, which is 88.57 foot-pounds per liter, which is also 120.09 Newton meters per liter. Novitec Group tuned a Speciale to produce 572 Newton meters (421.89 foot-pounds), which translates to 93.82 foot-pounds per liter (or 127.20 Newton meters per liter).

_________________
-Bjørn


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 15, 2019 2:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 252
115 nm/liter på 2 ventiler og 125 nm/liter på 4 ventiler har lenge vært en magisk grense som har vært vanskelig å komme forbi. Nascar har litt over 115 nm/liter. Utviklingen går jo hele tiden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 15, 2019 3:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1582
Ort: Hässleholm
Daniel-635 skrev:
När jag läster om flödes mätning tänker jag direkt en gammal sånhär.

Bild

Kostar billigt på skroten, och ger analogt värde.

Ni som har fina Flödes bänkar kan väl ganska lätt skala in analog värdet :wink:


Ja. En MAF borde väl funka? Men kan man inte lika gärna montera en MAPsensor och få reda på förändringar i vevhuset?

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 17, 2019 1:37 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm
Inlägg: 59
För förändringar funkar det, men det är svårt att säga så mycket om det absoluta BB flödet med bara tryckgivare, det visar dock hur bra du lyckats med ditt vevhusgasystem i förhållande till BB mängd.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010