Sida 5 av 5

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: lör aug 03, 2019 9:49 pm
av Erland Cox
Ringarna måste täta, alltså ha en tryckskillnad mellan ovansida och undersida.
Släpper ringen från kolvringsspårets nedre kant så den slutar täta förlorar man massor med effekt.
Men har man otäta ventiler eller repor i cylindrarna gör det inte mycket.
Jag övervarvade i bänken och krökte 3 insugningsventiler. Volvo B230.
Motorn gick inte på tomgång, den släckte ett stift.
Normalt 16,5 bar i komptryck och här 4-6-12 och 16.
Tappade bara 11 hästar på runt 240 hästar med ventiler som inte ens stängde riktigt.
Många år sen körde jag sönder ett stift på en dragracing motor och fick ungefär 10 djupa repor i en cylinder.
Bilen gjorde 5,25-225 nästan överallt.
Borrade från 4,50" till 4,53" och körde fortfarande 5,25-225.
Små areor verkar inte hinna läcka mycket men om hela ringen tappar tätning så är det katastrof.

Erland

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön aug 04, 2019 1:06 pm
av Tore Bjerke
Min sønn hadde en Yamaha R1 motor i en Seven racing- bil, og denne hadde begynt å bruke olje. Derfor åpna jeg motoren for å hone /skifte ringer.
Motoren var helt slutt. Slitekant i cylindrer, ventilstyringer også helt slutt. Men motoren gikk som et skudd. Overraskende at en så sliten motor kunne gå så bra.

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: tis aug 06, 2019 8:15 am
av Cedric
På jobbet har vi dessa för att mäta blow by gaser, gjorda av Jtec i USA, dom gillar jag verkligen, inte hysteriskt dyra heller, även fast det är rejält med pengar för en privatperson. Har funderat på att låna hem en för att mäta på egen motor, ger ju en fin 0-5v signal så väldigt enkelt att koppla in i loggern och få ut l/min.

Kanske blev lite extra intressant när jag fick det här problemet med mina cylindrar, får se om ringarna orkar med att täta, annars får jag ansluta till klubben här som kört med läck.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=96997


Bild

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: tis aug 06, 2019 10:28 pm
av Erland Cox
Det ser mindre bra ut.
Men bara ringen kan glida över utan att skadas så funkar det.

Erland

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: ons aug 07, 2019 8:57 am
av Cedric
Ringarna kommer nog inte må bra över tid, men hoppas det kan hålla en säsong eller två så man hinner bygga ihop en bottendel vid sidan av.

Tillbaka till blow-by mätning , kör man bromsbänk och kan köra statiskt så är en rotameter/(svävkropp i glastub) en bra och billig flödesmätare om man inte vill lägga massa pengar. Gäller bara att hitta en med rätt flödesrange, och se till att göra rent den med jämna mellanrum från oljeklegg.

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: ons aug 07, 2019 11:15 am
av Daniel-635
När jag läster om flödes mätning tänker jag direkt en gammal sånhär.

Bild

Kostar billigt på skroten, och ger analogt värde.

Ni som har fina Flödes bänkar kan väl ganska lätt skala in analog värdet :wink:

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: ons aug 07, 2019 12:13 pm
av Kadett4wd
Och en del Japanska bilar har 'kopior' som är mycket mindre.

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: lör sep 07, 2019 6:09 pm
av SWR
Tore Bjerke skrev:142 hk pr liter v 7000 betyr at du skal ha 142 Nm pr liter, sugmotor. På en 2 ventiler. .. ? Jeg trodde 115 Nm pr liter var bortimot maksimalt.
Mener jeg har lest at 155Nm / liter er full stopp.

Bygde en Yamaha FZR 1186 for såder 20 år siden som leverte 132Nm ut på hjul, 98 oktan og 14.2:1 i komp... gikk ganske så greit. :)

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: mån sep 09, 2019 7:00 pm
av Jarmo Y
Erland Cox skrev: Men har man otäta ventiler eller repor i cylindrarna gör det inte mycket.
Små areor verkar inte hinna läcka mycket men om hela ringen tappar tätning så är det katastrof.

Erland
Det är just så. Verkar inte mycket till effekten fast ventilerna är krökta. Har hört flera gånger att ventilerna är inte täta så motorn förlorar kanske 20 hk..Har sagt att det gör ingenting, har varit med om sånt ofta men de som har inte dyno vet mer tror de. :)

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: mån sep 09, 2019 8:59 pm
av DreRacing@
jag åkte rundt med alla (8) avgasventilerna krökte en sommar. märkte inget :shock:

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: fre sep 13, 2019 6:07 pm
av Krullert
SWR skrev:
Tore Bjerke skrev:142 hk pr liter v 7000 betyr at du skal ha 142 Nm pr liter, sugmotor. På en 2 ventiler. .. ? Jeg trodde 115 Nm pr liter var bortimot maksimalt.
Mener jeg har lest at 155Nm / liter er full stopp.

Bygde en Yamaha FZR 1186 for såder 20 år siden som leverte 132Nm ut på hjul, 98 oktan og 14.2:1 i komp... gikk ganske så greit. :)
Både F1 och NASCAR toppar på ca 120Nm/l i motorn

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön sep 15, 2019 1:49 pm
av SWR
Ja.. og 132Nm / 1.186 liter = 111,3Nm/liter. Motor-Nm var kanskje 142Nm eller såder, neppe mer enn 6-7% drivverkstap på en MC. Om enn så mye. I så fall hadde vi 142 / 1.186 = 123Nm/liter i motor, helt greit oppe blant dagens produksjonsbiler.. :)

F1 på 120Nm/liter..??! Rart at Novitec da tunet en 458 Speciale gatebil til over F1-nivå..

"When the Ferrari 458 Italia and Speciale came out, they became the most torque-specific naturally-aspirated car ever with 540 Newton meters (398.3 foot-pounds) out of a 4.497-liter V8 engine, which is 88.57 foot-pounds per liter, which is also 120.09 Newton meters per liter. Novitec Group tuned a Speciale to produce 572 Newton meters (421.89 foot-pounds), which translates to 93.82 foot-pounds per liter (or 127.20 Newton meters per liter).

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön sep 15, 2019 2:04 pm
av Tore Bjerke
115 nm/liter på 2 ventiler og 125 nm/liter på 4 ventiler har lenge vært en magisk grense som har vært vanskelig å komme forbi. Nascar har litt over 115 nm/liter. Utviklingen går jo hele tiden.

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: sön sep 15, 2019 3:00 pm
av loop
Daniel-635 skrev:När jag läster om flödes mätning tänker jag direkt en gammal sånhär.

Bild

Kostar billigt på skroten, och ger analogt värde.

Ni som har fina Flödes bänkar kan väl ganska lätt skala in analog värdet :wink:
Ja. En MAF borde väl funka? Men kan man inte lika gärna montera en MAPsensor och få reda på förändringar i vevhuset?

Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Postat: tis sep 17, 2019 1:37 pm
av Cedric
För förändringar funkar det, men det är svårt att säga så mycket om det absoluta BB flödet med bara tryckgivare, det visar dock hur bra du lyckats med ditt vevhusgasystem i förhållande till BB mängd.