Sävar Turbo Site
http://forum.savarturbo.se/

Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=96982
Sida 1 av 5

Författare:  Jens Gustavsson [ sön jul 14, 2019 12:28 pm ]
Inläggsrubrik:  Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Hej klipper ut från en annan tråd som jag tycker är intressant ämne i vad som gör en bra högeffekts turbo motor och hur man får de att hålla skapligt.

innan jag börjar med vad jag tror är de viktiga ingredienserna vad tycker ni andra som byggt såna motorer i verkligheten?

vi kan också gå in lite i hur de bromsas och används .... svep hastigheter i bänk och i bil på vilka rpm??


om vi kan hålla en lugn och trevlig ton kan det bli en mycket intressant och givande tråd tror jag.

mvh jens

Författare:  Erland Cox [ mån jul 15, 2019 7:54 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Turbon är väl det som bestämmer mest och sen hållbarheten på det som ska turboladdas.
Högeffekts definieras ju av användningsområdet.
Snabbast i dynon eller snabbast på banan eller var man nu ska köra.
Olika motorsporter kräver ju olika typer av motorer.

Erland

Författare:  p.hedman [ mån jul 15, 2019 11:47 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Lyssna på denna video så får ni en bra grund (tycker jag) en mycket sympatisk kille.
/ Peter
www.youtube.com/watch?v=1pV_tLbZY0A&t=552s

Författare:  StefanM [ tis jul 16, 2019 7:11 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Jag tror de största begränsningarna sitter i den som bygger.........det gäller nog att veta vad man gör och ha lite mer kunskap i annat än att bara klicka hem lite balla delar.

Författare:  Kadett4wd [ tis jul 16, 2019 10:37 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Kylning samt stabilitet.
Sen går det att tvinga liv i vafan som helst :)

Författare:  OttoB [ tor jul 18, 2019 9:21 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Maximalt cylindertryck ligger mellan 300-400 bar. Över det blir ont om plats med kolvtapp. Oilfilm bryts ner för hastigheten mellan ytorna är lågt.

Författare:  Krullert [ tor jul 18, 2019 10:55 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Jag har fått för mig att man alltid kämpar emot spikningar och att det är dessa tendenser som till stor del begränsar vad man kan uppnå, har man kommit så pass långt nu att det är ett mindre problem i sammanhanget? Eller är spikningar underförstått en del av problemet av det ni redan nämnt?

Författare:  Big Al [ tor jul 18, 2019 3:46 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Med alkoholbränslen så kan man få andra problem och det är att det går höja tändningen för långt utan att det spikar och man får en farlig tryckstegring.
Problemet uppstår t.ex när man letar efter MBT på en motor som har lågt avgasmottryck, I bänken så ökar man tändningen och momentet ökar, problemet är att du har redan låtit peaktrycket hamna före den optimala vevaxelgrad där du får maximalt av peaktrycket mot vevaxeln.
Du har nu fått ett peaktryck som är på ett ytterst ogynnsamt ställe för motorns hållbarhet.

Ofta så är det tyvärr så att folk är hos mappare som inte har koll på detta och letar blint efter MBT och max effekt på bakhjulen och mapparen går på med tändning tills max effekt är uppnådd och gärna med så lågt laddtryck som möjligt (då peaktrycket blir ännu skadligare om det hamnar fel).
( Bänkas bilen/motorn på ett ställe med cylindertrycksmätning så är detta inte ett problem då bänkoperatören har koll på var peaktrycket ligger. )
Ägaren av bilen far sedan och kör på stan eller på en racingbana och får då helt annan svephastighet , motorn som redan gick med peaktrycket för tidigt hamnar då vid vissa tillfällen med ett peaktryck ÄNNU tidigare och motorhaveri är ett faktum.

Jag har alltid förespråkat att bänka bilen på bensin först och spara ner tändmappen för att sen byta bränsle och ytterst försiktigt lägga på tändning från bensin mappen med alkohol i tanken. Då säkerställer man att tändningen inte är ljusår ifrån "rätt MBT" då bensin nästan alltid spikar före peaktrycket hamnar på fel vevaxelgrad.
Tips till er som är rädd om motorn.

Författare:  Baxman [ tor jul 18, 2019 4:35 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Jens Gustavsson skrev:
Hej klipper ut från en annan tråd som jag tycker är intressant ämne i vad som gör en bra högeffekts turbo motor och hur man får de att hålla skapligt.

innan jag börjar med vad jag tror är de viktiga ingredienserna vad tycker ni andra som byggt såna motorer i verkligheten?

vi kan också gå in lite i hur de bromsas och används .... svep hastigheter i bänk och i bil på vilka rpm??


om vi kan hålla en lugn och trevlig ton kan det bli en mycket intressant och givande tråd tror jag.

mvh jens

Ett åpent og rundt spörsmål. men hvis man ser til USA så er det färre og färre som bygger höyeffektmotorer på originale motorblokker og originale topplokk. Begrensningene ser derfor först og fremst ut til å väre den fysiske styrken på OEM blokker og topper.

Hvis vi så ser til Dragweek o.l. hvor mange kjörer Billet motorblokker osv., så er det ventilsystemet som skaper de fleste utfordringene.

Författare:  Kadett4wd [ fre jul 19, 2019 4:12 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Här kan ni väl kika lite och inspireras av vad han lagt fokus på:
https://www.youtube.com/watch?v=Dx-zPNxsrIs&t=463s

Författare:  super7 [ fre jul 19, 2019 5:50 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Bra koll på läget då man håller fast motorn så länge :thumbright:

Författare:  Jens Gustavsson [ lör jul 20, 2019 10:24 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

jo såg den filmen för några dagar sen och det är imponerande :thumbright: men 1 bar ladd och 7000rpm är väl inte en högeffekts turbo direkt? står full trottel inte full boost.

inget speciellt men ca 30 sec pull 2012 med förgasare i en b200 den motorn som sitter i min SN turbo RC 240 i dag. https://www.youtube.com/watch?v=lVJFwtA ... bX&index=7

Författare:  Kadett4wd [ lör jul 20, 2019 10:41 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

jaså.. då vart det värdelöst då mao? *lol*
det är ju iaf 1200hk på 4.2liter i fem minuter.
lite som som att köra en b20 på 2.1 liter och 600hk i fem minuter på ynka 1bar, fixa det först ;)

Författare:  p.hedman [ lör jul 20, 2019 2:58 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

Låter som vilken röd blockare som helst i drifting svängen !!!!!!!!!!!!!!!!
Och dom har väl mer än 1bar laddtryck...
Jo det är väl bra men inte direkt jätte impad.
MBs AMG motorer är väl mer avancerade.

Författare:  Jens Gustavsson [ lör jul 20, 2019 6:21 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?

som jag sa det är imponerande (inte värdelöst :lol: ) men inte en högeffekts turbo motor med mycket laddtryck och cylindertryck heller. man såg alldrig effekten heller på vidion tror inte den ger 1200hk vid 1 bar och 7000rpm på 260cui

mvh jens

Sida 1 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/