Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 24, 2019 9:41 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: tis aug 06, 2019 5:49 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Vad har du kört för program Jens?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 09, 2019 4:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Får svar på mina frågor i en helt annan tråd på ett annat forum.
https://www.sae.org/publications/techni ... 2-01-0714/
Ni som kan läsa SAE får gärna berätta för mig.

LoganD skrev:
I work with Mahle A LOT on intake manifolds and charge air parts, there's never been a debate about making longer runners. We make the runners long enough to control tumble and get the motion where we want it, and that's it.

Detta citat säger kanske halva svaret.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 09, 2019 11:04 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Killen är antingen efterbliven eller okunnig.
Eller helt ointresserad av max effekt, bara av emissioner och att få plats med grejerna.
Man kan ställa frågor på olika sätt, antingen för att lära sig eller för att få det svar man vill ha och inte lära sig.
Men om du har en bil så har jag en rullande landsväg där vi kan testa.
Resultatet är ju ganska absolut och sen kan man diskutera varför det blev så.
Delarna måste ju till att börja med passa ihop.
Jag får ut ca 100 hästar per liter per bar under 7000 varv, vad får du ut?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 10, 2019 10:44 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9437
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
96.4hk per liter per bar 6447rpm Volvo B230 8v

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 11, 2019 8:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Vad jag menade med citatet var att de bryr sig mer om tumble än om den dynamiska pulsen och att en längre tratt kan påverka det.

Den frågan jag ställer mig nu är vad händer med pulsen när det är chokat flöde i toppen/tratten? Jag tror mig ha svaret men väntar och ser om någon annan är inne på samma spår.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 11, 2019 9:08 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Effekten faller som en sten långt innan du när chokat flöde.
Ungefär Mach 0,62 är max på en sugmotor.
Jag bygger turbomotorer likadant som sugmotorer, dvs. mina chokar inte.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 12, 2019 8:23 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm
Inlägg: 39
Rätt strömningsmönster är ju sjukt viktig för att få en stabil förbränning, liten cykel till cykel variation, snabb förbränning, samt så knacktålig som möjligt för att få bra förbränningsfasning. Speciellt om dom inte är ute efter så mycket effekt, utan förbrukning och lång livslängd.

I OEM världen är problemställningen ofta mycket mer komplicerad och mångfacetterad än i trimmarvärlden. Ett rätt kul exempel är porsches anti-tryckpulsinsug, helt upp och ner vända världen för den som är van att trimma traditionellt.

Här kan ni grotta ner er i en rapport om deras insugsmanifoldutredningar.
https://www.gtisoft.com/wp-content/uplo ... ressed.pdf


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 12, 2019 10:16 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Jo Porsches insug är något som jag verkligen tror på om man vill ha en motor som håller.
Läst om det tidigare och tyckte då att det var riktigt smart sätt att sänka insugstemp på. För laddtryck kan man ofta öka. :)

Erland: Vad händer med pulsen när den möter ett chokat flöde?

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 12, 2019 12:11 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Det har jag inte funderat på eftersom man inte får någon effekt med chokat flöde.
Det är ju ganska enkelt att beräkna eller få hjälp med det så att man undviker chokat flöde.
Enda gången på en racerbil som man har chokat flöde någonstans är på en bil med restriktor.
Men där chokar det utanför turbon eller insuget och hur tryckvågorna reflekteras i restriktorn måste jag läsa på.
Man försöker ha ganska stor plenumvolym på en motor med restriktor och reflektionerna från kanalerna är som vanligt.
Däremot är trycket i plenumet lägre än atmosfärstrycket på en sugmotor och det begränsas på en turbomotor.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010