Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 24, 2019 9:40 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre aug 02, 2019 8:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Synd att Amerikanarna laddar så lite, hade vart mycket mer intressant att se samma tester på t.ex 2 bar ist för 7psi. (eller varför inte på en turbo med bottnad kompressor?)
Men jag tycker att svaret börjar visa sig.
Kompressor eller turbo spelar mindre roll, båda insugsavstämningarna betedde sig lika (iaf på 7psi)
Högre laddtryck ger svagare avstämning och det behövs tydligen inte mycket för att det ska börja visa sig (7psi). Själv trodde jag det behövdes mycket högre tryck innan det skulle börja visa sig.
Laddtryck förflyttar upp avstämningen. Detta fenomen ser man tydligt på turboladdade standardmotorer, frågan kvarstår varför? Tål att kluras på.


Min idé om plenumvolymen över insugsventilerna samt pulsavstämning mellan plenumet och intercoolergaveln ser i teorin ut att vara en vinnare ännu. De långa runners hade ett mycket brett register i botten som de verkligen hjälpte, bättrar man då på detta för att stämma av på 1:a pulsen i närheten av turbons spoolområde så borde det påverka spool väldigt positivt. Får man sedan volymen på insugsventilerna så bör det hjälpa ifrån effekttappet från vanliga trattars restriktion på höga varv. Dvs ha kakan men ändå äta den.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 02, 2019 10:15 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Du svarade inte på frågan om motorspecen. Och nej, du har helt fel.
Det går att plocka massor med effekt på en turbomotor med rätt avstämning för varvtalet där man vill ha effekten.
Stämmer man av med för långt insug för att få kraft där turbon inte laddar tappar man effekt på höga varv.
Stämmer man inte av tappar man både dynamiska och pulstuningen och tappar överallt.
Men har man ingen duration på kammen så behöver man troligen ingen pulstuning heller eftersom insugningsventilen stänger för tidigt.
Upp med motorspecen så att vi får analysera.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 02, 2019 11:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
240grader vid 0.1mm (gissningsvis 220 vid 0.05")
200mm längd korta
470mm längd långa
40C insugstemp

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 03, 2019 9:02 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Är längden längden på insuget eller avståndet från ventil till kanten på insuget?
Man brukar kunna ta angiven duration gånger 0,85 för att få en ungefärlig 1,27 duration, blir i så fall runt 205.
En snäll standard kam.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 03, 2019 9:15 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 253
Det går faktiskt att ha dubbelavstämning på insuget, räknade en hel del på det i början av 80-talet. Enklast är det att ha dubbla insugssystem med olika längd och med spjäll emellan. Sedan kan man också roa sig med att ha ett insugssystem vars fysiska rörlängd styrs av motorns varvtal antingen via stegmotorer eller pneumatiskt, inget nytt under solen... :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 03, 2019 9:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Från ventil till kanten av tratten såklart. Räkna på 220 har hittat data på att det kan stämma.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 03, 2019 11:26 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1076
Ort: Flisa, norge
har ni kollat vad bmw gjort på sin s38 motor? jag har kjørt båda med och utan spjäldet i plenum aktiverat i bänken. skiljer en god det. vad som händer med turbo på detta har jag inte testat


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 03, 2019 9:38 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
BMW:s system är helmholzresonans, även vissa Porschar har det.

Avstämningen av insugningssystemet funkar genom att undertrycksvågen innan max kolvhastighet reflekteras
vid änden på insuget och återvänder innan insuningsventilen stänger.
Tiden vågen har på sig att gå fram och åter bestäms av varvtalet och kamaxelns duration.
Mer duration släpper vågen tidigare och tar emot den senare vilket kräver ett längre insug för samma varvtal.
Tiden det tar för vågen att gå fram och äter bestäms av längden som vågen ska gå och hastigheten på gasen i röret.
450mm insugningslängd med standard kam tror jag stämmer av runt 3000 varv.
200mm insugslängd borde stämma av runt 7000 varv, jag kan räkna på det imorgon.
Så det är en ganska värdelös motor att dra några slutsatser från.
En motor med 265 grader vid 1,27 och ca 375mm insugningslängd jämförd mot 200mm hade varit mer relevant.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 03, 2019 11:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Korta 3:e = 10800 rpm
Korta 4:e = 8100 rpm
(Korta 5:e = 6500 rpm) <--mkt svag

Långa 2:a = 6900 rpm
Långa 3:e = 4600 rpm
Långa 4:e = 3500 rpm

Varvstopp 6800rpm

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 03, 2019 11:39 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Den formeln kan inte ta hänsyn till kammens duration.
Kammen räcker ju bara till maxeffekt vid 4500 varv.
Blir lite högre varv med turbo beroende på installation.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 04, 2019 9:33 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Que?
Det är min egen formel som jag använt att räkna ut avstämningarna och den tar hänsyn till kammens duration.
Räkna med dina och se om de säger lika.
Den räckte då till varvstopp med de korta runners.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 04, 2019 9:03 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
OK, tog fram en David Vizard bok och räknade och fick helt cp resultat med lite duration.
Felet på formeln är att den räknar på pulstuningen under ventil stängd som är ganska ointressant.
Ju kortare tid ventilen är öppen desto längre tid är den stängd av de 720 graderna som en takt tar.
Räknar man då på reflektioner vid stängd ventil blir insuget längre med kortare duration.
Det funkar ju inte för ventil öppen fasen som släpper pulsen senare och måste fånga den tidigare.
Det går ju inte med ett långt insug, då hinner pulsen inte tillbaka förrän långt efter ventilen har stängt.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 04, 2019 9:21 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Körde i senaste Pipemax och där blev resultatet rätt.
Kortare insug med mindre duration vid samma varv.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 05, 2019 12:27 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20826
Ort: Tomterna/sävar
jag har kommit fram till att dynon bestämmer insugs längd inte nått program! :)

ett insug som inte går att justera längden på är i mina ögon ganska kasst om man vill ha ut allt ur motorn!

beror så mycket på också hur man vill ha registret på lägre varv och också hur grenröret samarbetar med insug och kam och allt det är svårt att få fram i nått enklare sortens program.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 05, 2019 1:45 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Jag räknar ut vad jag behöver som kortast och sen provar jag olika längder i bänken.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010