Sida 2 av 3

Postat: fre aug 02, 2019 8:32 pm
av Big Al
-

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: fre aug 02, 2019 10:15 pm
av Erland Cox
Du svarade inte på frågan om motorspecen. Och nej, du har helt fel.
Det går att plocka massor med effekt på en turbomotor med rätt avstämning för varvtalet där man vill ha effekten.
Stämmer man av med för långt insug för att få kraft där turbon inte laddar tappar man effekt på höga varv.
Stämmer man inte av tappar man både dynamiska och pulstuningen och tappar överallt.
Men har man ingen duration på kammen så behöver man troligen ingen pulstuning heller eftersom insugningsventilen stänger för tidigt.
Upp med motorspecen så att vi får analysera.

Erland

Postat: fre aug 02, 2019 11:29 pm
av Big Al
-

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: lör aug 03, 2019 9:02 am
av Erland Cox
Är längden längden på insuget eller avståndet från ventil till kanten på insuget?
Man brukar kunna ta angiven duration gånger 0,85 för att få en ungefärlig 1,27 duration, blir i så fall runt 205.
En snäll standard kam.

Erland

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: lör aug 03, 2019 9:15 am
av JLundin
Det går faktiskt att ha dubbelavstämning på insuget, räknade en hel del på det i början av 80-talet. Enklast är det att ha dubbla insugssystem med olika längd och med spjäll emellan. Sedan kan man också roa sig med att ha ett insugssystem vars fysiska rörlängd styrs av motorns varvtal antingen via stegmotorer eller pneumatiskt, inget nytt under solen... :wink:

Postat: lör aug 03, 2019 9:45 am
av Big Al
-

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: lör aug 03, 2019 11:26 am
av DreRacing@
har ni kollat vad bmw gjort på sin s38 motor? jag har kjørt båda med och utan spjäldet i plenum aktiverat i bänken. skiljer en god det. vad som händer med turbo på detta har jag inte testat

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: lör aug 03, 2019 9:38 pm
av Erland Cox
BMW:s system är helmholzresonans, även vissa Porschar har det.

Avstämningen av insugningssystemet funkar genom att undertrycksvågen innan max kolvhastighet reflekteras
vid änden på insuget och återvänder innan insuningsventilen stänger.
Tiden vågen har på sig att gå fram och åter bestäms av varvtalet och kamaxelns duration.
Mer duration släpper vågen tidigare och tar emot den senare vilket kräver ett längre insug för samma varvtal.
Tiden det tar för vågen att gå fram och äter bestäms av längden som vågen ska gå och hastigheten på gasen i röret.
450mm insugningslängd med standard kam tror jag stämmer av runt 3000 varv.
200mm insugslängd borde stämma av runt 7000 varv, jag kan räkna på det imorgon.
Så det är en ganska värdelös motor att dra några slutsatser från.
En motor med 265 grader vid 1,27 och ca 375mm insugningslängd jämförd mot 200mm hade varit mer relevant.

Erland

Postat: lör aug 03, 2019 11:23 pm
av Big Al
-

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: lör aug 03, 2019 11:39 pm
av Erland Cox
Den formeln kan inte ta hänsyn till kammens duration.
Kammen räcker ju bara till maxeffekt vid 4500 varv.
Blir lite högre varv med turbo beroende på installation.

Erland

Postat: sön aug 04, 2019 9:33 am
av Big Al
-

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: sön aug 04, 2019 9:03 pm
av Erland Cox
OK, tog fram en David Vizard bok och räknade och fick helt cp resultat med lite duration.
Felet på formeln är att den räknar på pulstuningen under ventil stängd som är ganska ointressant.
Ju kortare tid ventilen är öppen desto längre tid är den stängd av de 720 graderna som en takt tar.
Räknar man då på reflektioner vid stängd ventil blir insuget längre med kortare duration.
Det funkar ju inte för ventil öppen fasen som släpper pulsen senare och måste fånga den tidigare.
Det går ju inte med ett långt insug, då hinner pulsen inte tillbaka förrän långt efter ventilen har stängt.

Erland

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: sön aug 04, 2019 9:21 pm
av Erland Cox
Körde i senaste Pipemax och där blev resultatet rätt.
Kortare insug med mindre duration vid samma varv.

Erland

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: mån aug 05, 2019 12:27 pm
av Jens Gustavsson
jag har kommit fram till att dynon bestämmer insugs längd inte nått program! :)

ett insug som inte går att justera längden på är i mina ögon ganska kasst om man vill ha ut allt ur motorn!

beror så mycket på också hur man vill ha registret på lägre varv och också hur grenröret samarbetar med insug och kam och allt det är svårt att få fram i nått enklare sortens program.

mvh jens

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: mån aug 05, 2019 1:45 pm
av Erland Cox
Jag räknar ut vad jag behöver som kortast och sen provar jag olika längder i bänken.

Erland