Sida 3 av 3

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: tis aug 06, 2019 5:49 pm
av Erland Cox
Vad har du kört för program Jens?

Erland

Postat: fre aug 09, 2019 4:46 pm
av Big Al
-

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: fre aug 09, 2019 11:04 pm
av Erland Cox
Killen är antingen efterbliven eller okunnig.
Eller helt ointresserad av max effekt, bara av emissioner och att få plats med grejerna.
Man kan ställa frågor på olika sätt, antingen för att lära sig eller för att få det svar man vill ha och inte lära sig.
Men om du har en bil så har jag en rullande landsväg där vi kan testa.
Resultatet är ju ganska absolut och sen kan man diskutera varför det blev så.
Delarna måste ju till att börja med passa ihop.
Jag får ut ca 100 hästar per liter per bar under 7000 varv, vad får du ut?

Erland

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: lör aug 10, 2019 10:44 am
av Kadett4wd
96.4hk per liter per bar 6447rpm Volvo B230 8v

Postat: sön aug 11, 2019 8:54 pm
av Big Al
-

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: sön aug 11, 2019 9:08 pm
av Erland Cox
Effekten faller som en sten långt innan du när chokat flöde.
Ungefär Mach 0,62 är max på en sugmotor.
Jag bygger turbomotorer likadant som sugmotorer, dvs. mina chokar inte.

Erland

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: mån aug 12, 2019 8:23 am
av Cedric
Rätt strömningsmönster är ju sjukt viktig för att få en stabil förbränning, liten cykel till cykel variation, snabb förbränning, samt så knacktålig som möjligt för att få bra förbränningsfasning. Speciellt om dom inte är ute efter så mycket effekt, utan förbrukning och lång livslängd.

I OEM världen är problemställningen ofta mycket mer komplicerad och mångfacetterad än i trimmarvärlden. Ett rätt kul exempel är porsches anti-tryckpulsinsug, helt upp och ner vända världen för den som är van att trimma traditionellt.

Här kan ni grotta ner er i en rapport om deras insugsmanifoldutredningar.
https://www.gtisoft.com/wp-content/uplo ... ressed.pdf

Postat: mån aug 12, 2019 10:16 am
av Big Al
-

Re: Insugsavstämning på turbobil

Postat: mån aug 12, 2019 12:11 pm
av Erland Cox
Det har jag inte funderat på eftersom man inte får någon effekt med chokat flöde.
Det är ju ganska enkelt att beräkna eller få hjälp med det så att man undviker chokat flöde.
Enda gången på en racerbil som man har chokat flöde någonstans är på en bil med restriktor.
Men där chokar det utanför turbon eller insuget och hur tryckvågorna reflekteras i restriktorn måste jag läsa på.
Man försöker ha ganska stor plenumvolym på en motor med restriktor och reflektionerna från kanalerna är som vanligt.
Däremot är trycket i plenumet lägre än atmosfärstrycket på en sugmotor och det begränsas på en turbomotor.

Erland