Tapper en cylinder efter hård körning (Logg)
Postat: mån sep 09, 2019 11:18 am
Hej.
Har ett fenomen på en motor ja håller på med.
Om man kör full gas vxl 3-6 sen motorbroms och nerväxling till vxl 3 sen trycker ner kopplingen för o gå ner på tomgång.
Då tappar den 4ans cylinder ett tag sen hoppar den igång igen. Samma sak varje gång.
Med reservmotorn som är av samma grundkontruktion händer detta ej.
Bilen har ganska rejält med sensorer och har letat ganska ordentligt i loggarna och hittar ej något fel.
Här finns loggen
https://drive.google.com/open?id=1cGiQA ... FyuH7B0-A1
Första gaspådraget i loggen sen efter nerväxlingarna ser man att egt 4 tappar långsamt för att sen återhämta sig.
Setupen ser ut så här
Motorn är en Honda k24 4 piston k400.
Reservmotorn är en k24 stock
Sugmotor
Seklåda
Gearcut
Thottleblip
Elspjäll
Maxxecu
4 spridare
4 spolar
2 triggers
4 egt 50 mm från topplock
1 lambda
Insugs vvt
Vtec
Vattentemp ligger på 75g och mäts i slutet av slingan i motorn.
Vattenflödet är inverterat så att de går in i bakkant på motorn.
Dom sakerna jag speciellt har kollat efter utan resultat är följande
VVT som hänger kvar.
Vtec som kärvar.
Spole som e dålig.
Tändstift som e slitet.
Spridare som hänger sig.
Kompenseringar i sprutet som dummar sig.
Och vad som händer i sprutet när den börjar gå på alla 4 cylindrar.
Ända som syns i sprutet är att egt 4 ändrar sig när den hoppar igång.
Motorn funkar i övrigt bra utan missar osv.
Någon som kan ha någon teori här tro för motorleverantören är ganska ohjälpsam.
MVH Johnny Borg
Har ett fenomen på en motor ja håller på med.
Om man kör full gas vxl 3-6 sen motorbroms och nerväxling till vxl 3 sen trycker ner kopplingen för o gå ner på tomgång.
Då tappar den 4ans cylinder ett tag sen hoppar den igång igen. Samma sak varje gång.
Med reservmotorn som är av samma grundkontruktion händer detta ej.
Bilen har ganska rejält med sensorer och har letat ganska ordentligt i loggarna och hittar ej något fel.
Här finns loggen
https://drive.google.com/open?id=1cGiQA ... FyuH7B0-A1
Första gaspådraget i loggen sen efter nerväxlingarna ser man att egt 4 tappar långsamt för att sen återhämta sig.
Setupen ser ut så här
Motorn är en Honda k24 4 piston k400.
Reservmotorn är en k24 stock
Sugmotor
Seklåda
Gearcut
Thottleblip
Elspjäll
Maxxecu
4 spridare
4 spolar
2 triggers
4 egt 50 mm från topplock
1 lambda
Insugs vvt
Vtec
Vattentemp ligger på 75g och mäts i slutet av slingan i motorn.
Vattenflödet är inverterat så att de går in i bakkant på motorn.
Dom sakerna jag speciellt har kollat efter utan resultat är följande
VVT som hänger kvar.
Vtec som kärvar.
Spole som e dålig.
Tändstift som e slitet.
Spridare som hänger sig.
Kompenseringar i sprutet som dummar sig.
Och vad som händer i sprutet när den börjar gå på alla 4 cylindrar.
Ända som syns i sprutet är att egt 4 ändrar sig när den hoppar igång.
Motorn funkar i övrigt bra utan missar osv.
Någon som kan ha någon teori här tro för motorleverantören är ganska ohjälpsam.
MVH Johnny Borg