Matchportning av avgaskanaler i topplock?

Diskussioner för erfaret folk
MagnumR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jul 20, 2010 3:23 pm
Ort: Oskarshamn

Matchportning av avgaskanaler i topplock?

Inlägg av MagnumR »

Jag har en Saab B205/B235-topp nere i källaren som jag tänkte fixa till lite. Bland annat så ska jag sätta i hårdare ventilfjädrar och vassare kammar (från B204/B206/B234) i den.

När jag mäter utloppen på avgaskanalerna så är dessa ungefär 3mm mindre på både bredden och höjden jämfört med motsvarande inlopp i grenröret.

Min tanke är att "fixa till" detta med en roterande fil för att ta bort ungefär 1,5mm runt om hela utloppet.

Tankar kring detta?
Är det värt besväret?
Riskerar jag att snarare ställa till med något så resultatet snarare blir sämre än innan?

Frågade på forum.saabturboclub.com och fick enbart ett enda svar och detta om att stegökningen i kanalarea till och med kunde vara bra för eventuella avgaspulsekon och på Garaget.org fick jag inga svar över huvud taget så därför frågar jag här för att få ytterligare input kring mina tankar.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Matchportning av avgaskanaler i topplock?

Inlägg av psa »

Jag har ingen specifik kunskap i just dom SAAB motorerna, så någon annan kanske har mer exakt kunskap att erbjuda.
Men, generellt vill man inte kona upp för fort, om det är ett problem på just dom topparna vet jag inte.
Man kan ibland också tjäna på att ha kanter kvar om det är lite mottryck, det agerar lite som backventil.
MagnumR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jul 20, 2010 3:23 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Matchportning av avgaskanaler i topplock?

Inlägg av MagnumR »

psa skrev:Man kan ibland också tjäna på att ha kanter kvar om det är lite mottryck, det agerar lite som backventil.
Det var det svaret jag fick på Saabforumet också: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... (B205-235)

Det jag undrar är bara vad denna "backventil" ska vara bra för?
Bygger man ett pulssplittat grenrör sen så blir det ju inga såna "ekon" i kanalerna eller?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Matchportning av avgaskanaler i topplock?

Inlägg av Jens Gustavsson »

man behöver "rätt" aria i avgaskanalen men vad det är är sällan nån exakt vetenskap. spelar ingen roll på flödet en sån liten kant.

oftast är avgas kanaler för stora ändå på 4v toppar tills vi snackar om riktigt högvarviga motorer grovt sett.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Matchportning av avgaskanaler i topplock?

Inlägg av whilliam »

MagnumR skrev:
psa skrev:Man kan ibland också tjäna på att ha kanter kvar om det är lite mottryck, det agerar lite som backventil.
Det var det svaret jag fick på Saabforumet också: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... (B205-235)

Det jag undrar är bara vad denna "backventil" ska vara bra för?
Bygger man ett pulssplittat grenrör sen så blir det ju inga såna "ekon" i kanalerna eller?
Mest troligt är att det blir sämre av att porta, precis som flera skrivit.

Det blir dynamiska backpulser på alla motorer, är det en turbomotor du menar att du ska köra med puls-split så kommer du att förbättra området på låga varv av 2 olika anledningar.
1. Eftersom det är en 4-cylindrig så kommer inga pulser att motverka själva motorns andning genom att pulsen förstör "mellan bankerna"
2. Den lägre volymen i grenrörets "ena halva" kommer att ge starkare tryck (kortvarig "stöt"/puls) till turbinhjulet, detta helt enkelt för att den inte "späds ut" av den andra halvan (som det skulle ha skett vid single entry)

Punkt ett gör alltså så att motorn jobbar bättre, mestadels upp till c:a 2500rpm men även ganska mycket upp till 4500rpm och i vissa fall även något på ännu högre varv.
Punkt två förbättrar turbons möjlighet att spoola och det högre laddtrycket (under spoolförloppet) ger då ökad effekt där.

Det finns jättemycket info i denna tråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 6&start=45
MagnumR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jul 20, 2010 3:23 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Matchportning av avgaskanaler i topplock?

Inlägg av MagnumR »

Tack för tipsen!
Blir nog att enbart slipa bort lite gjutskägg i avgaskanalerna då.

Men när jag ändå har er på tråden, på insugssidan ser det ut såhär:
Bild

Klumpen som jag har ringat in med grönt är jag sugen på att slipa bort, vad är den till för och får det några negativa konsekvenser om jag tar bort den? Vilka konsekvenser i så fall?
Varje insugskanal delar ju upp sig i två (eftersom att det är totalt 8 insugsventiler) och det är bara i 4 av dessa 8 kanaler som den förekommer, alltså en med klump och en utan klump i var och en av de 4 insugskanalerna.

Det jag kan tillägga är att den förekommer inte i topparna från de lite äldre B204/B234-motorerna som satt i 900, 9000 och 9-3 från 1994-2000 utan bara i B205/B235 som satt i 9-3 2000-2002 och 9-5 1997-2010.
Senast redigerad av MagnumR den sön maj 03, 2020 11:49 am, redigerad totalt 1 gånger.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Matchportning av avgaskanaler i topplock?

Inlägg av fugazi »

För att den bilden ska synas måste man va inloggad på SaabTCS...
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Matchportning av avgaskanaler i topplock?

Inlägg av The »

Finns väl ungefär en miljard olika sätt att hosta bilder, allt från Google photos och Facebook till egna servrar
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
MagnumR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jul 20, 2010 3:23 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Matchportning av avgaskanaler i topplock?

Inlägg av MagnumR »

Testa nu om det funkar! :)
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Matchportning av avgaskanaler i topplock?

Inlägg av fugazi »

Näe... samma på Google, måste va inloggad.
Finns säkert nån inställning där så den ligger "öppen".
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Matchportning av avgaskanaler i topplock?

Inlägg av Ersviken »

ja delar man via google photos måste bilden ligga i ett "delat" album, det går att ställa in på varje album.
Skriv svar