Tips på kompressor till Volvo B36

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
122 Sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: lör aug 23, 2008 9:30 pm
Ort: Jämtland

Tips på kompressor till Volvo B36

Inlägg av 122 Sport »

Hej, har en Volvo B36 som måste få liter mer flås, det är 120 hk varianten med 2-ports förgasaren och 7.6:1 i komp.
Tanken är att montera en "mindre" variant utav någon skruvkompressor typ Eaton m90 lr liknande och ladda på med ca 0,5 bar extra.
Vill inte hänga på någon "Roots Blower" typ 4-71, utan något mordernare och effektivare pump.
Har sökt runt men inte hittat något vettigt då jag helst önskar montera förgasaren uppe på komressorn och inte i bakkant.
Tacksam för inputs ;)
Amazon Sport -63
Amazon TIC -65
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tips på kompressor till Volvo B36

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag kan inte så mycket om sånna kompressorer men att tänka på är att flödet i kompressorn inte ger lika många hk i en sån motor som i en liten modärn motor så se till att den räcker till.

släng gärna upp lite bilder och info sen, jag gillar lite udda och gamla motorer som denna :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tips på kompressor till Volvo B36

Inlägg av Kadett4wd »

Nyare kompressorer andas ofta från ena gaveln.
Så vill du ha klassiskt stuk blir det ju gamla GMC kompressorer som gäller.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
122 Sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: lör aug 23, 2008 9:30 pm
Ort: Jämtland

Re: Tips på kompressor till Volvo B36

Inlägg av 122 Sport »

Jo jag vet att dom andas från bakre gaveln och inte ger det ”klassiska” utseendet och det skulle väl gå att leva med.., följdfrågan blir ju då vilken förgasare som skulle kunna passa bäst där och till en konfiguration med en förslagsvis Eaton M90?
Har sett varianter på mindre kompressorer med enkel Weber i bakkant så möjligen en enkel Weber 50-55? Insprutning är inte aktuellt i det här fallet.
Amazon Sport -63
Amazon TIC -65
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tips på kompressor till Volvo B36

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror att en holley 4150 600-750cfm DP skulle fungera mycket bättre. eller 1 st su per 100hk.

mvh jens
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Tips på kompressor till Volvo B36

Inlägg av Thunderbo1t »

M90 låter spontat liten? En M112 från en Ford Lightning har intaget ovanpå, längst bak iofs. Dyker ofta upp på ebay till hyffsade priser.
Tycker själv att en 4-71 eller liknande passar bättre in "motortidsestetiskt" men jag är av den åsikten att man ska bygga som man själv vill och strunta i vad andra tycker :thumbright:
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Tips på kompressor till Volvo B36

Inlägg av Pacman »

Vad jag kan minnas av att ha tittat på B36 så har de väldigt grovhuggna och trånga kanaler samt att den har siames-avgasportar i mitten på var sida. Ett rejält portningsjobb hjälper nog motorn att andas lite friare och gör säkert skillnad på effekten med. Har för mig att det finns grenrör med en "tunga" som går in och delar på siamesporten så det blir separata pipor.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Tips på kompressor till Volvo B36

Inlägg av Cassius »

Thunderbo1t skrev:M90 låter spontat liten? En M112 från en Ford Lightning har intaget ovanpå, längst bak iofs. Dyker ofta upp på ebay till hyffsade priser.
Tycker själv att en 4-71 eller liknande passar bättre in "motortidsestetiskt" men jag är av den åsikten att man ska bygga som man själv vill och strunta i vad andra tycker :thumbright:
Beror väl på effektmål. En M90 pumpar luft för 250-270hk i alla fall, portad kan dom pumpa för drygt 300hk.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Tips på kompressor till Volvo B36

Inlägg av p.hedman »

Jag tror att M90 och m112 funkar lika bra , du lär hålla koll på trycket se är det bara att dreva rätt.
Ang förgasare 650/750 funkar bra , kompressor motorer "bryr sig inte i motors vakuum utan suger i sig det de vill ha :) bättre för stor än för liten.
/ Peter
Skriv svar