Tips på kompressor till Volvo B36
Tips på kompressor till Volvo B36
Hej, har en Volvo B36 som måste få liter mer flås, det är 120 hk varianten med 2-ports förgasaren och 7.6:1 i komp.
Tanken är att montera en "mindre" variant utav någon skruvkompressor typ Eaton m90 lr liknande och ladda på med ca 0,5 bar extra.
Vill inte hänga på någon "Roots Blower" typ 4-71, utan något mordernare och effektivare pump.
Har sökt runt men inte hittat något vettigt då jag helst önskar montera förgasaren uppe på komressorn och inte i bakkant.
Tacksam för inputs
Tanken är att montera en "mindre" variant utav någon skruvkompressor typ Eaton m90 lr liknande och ladda på med ca 0,5 bar extra.
Vill inte hänga på någon "Roots Blower" typ 4-71, utan något mordernare och effektivare pump.
Har sökt runt men inte hittat något vettigt då jag helst önskar montera förgasaren uppe på komressorn och inte i bakkant.
Tacksam för inputs
Amazon Sport -63
Amazon TIC -65
Amazon TIC -65
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Tips på kompressor till Volvo B36
hej jag kan inte så mycket om sånna kompressorer men att tänka på är att flödet i kompressorn inte ger lika många hk i en sån motor som i en liten modärn motor så se till att den räcker till.
släng gärna upp lite bilder och info sen, jag gillar lite udda och gamla motorer som denna
släng gärna upp lite bilder och info sen, jag gillar lite udda och gamla motorer som denna
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Tips på kompressor till Volvo B36
Nyare kompressorer andas ofta från ena gaveln.
Så vill du ha klassiskt stuk blir det ju gamla GMC kompressorer som gäller.
Så vill du ha klassiskt stuk blir det ju gamla GMC kompressorer som gäller.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Tips på kompressor till Volvo B36
Jo jag vet att dom andas från bakre gaveln och inte ger det ”klassiska” utseendet och det skulle väl gå att leva med.., följdfrågan blir ju då vilken förgasare som skulle kunna passa bäst där och till en konfiguration med en förslagsvis Eaton M90?
Har sett varianter på mindre kompressorer med enkel Weber i bakkant så möjligen en enkel Weber 50-55? Insprutning är inte aktuellt i det här fallet.
Har sett varianter på mindre kompressorer med enkel Weber i bakkant så möjligen en enkel Weber 50-55? Insprutning är inte aktuellt i det här fallet.
Amazon Sport -63
Amazon TIC -65
Amazon TIC -65
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Tips på kompressor till Volvo B36
jag tror att en holley 4150 600-750cfm DP skulle fungera mycket bättre. eller 1 st su per 100hk.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Tips på kompressor till Volvo B36
M90 låter spontat liten? En M112 från en Ford Lightning har intaget ovanpå, längst bak iofs. Dyker ofta upp på ebay till hyffsade priser.
Tycker själv att en 4-71 eller liknande passar bättre in "motortidsestetiskt" men jag är av den åsikten att man ska bygga som man själv vill och strunta i vad andra tycker
Tycker själv att en 4-71 eller liknande passar bättre in "motortidsestetiskt" men jag är av den åsikten att man ska bygga som man själv vill och strunta i vad andra tycker
Re: Tips på kompressor till Volvo B36
Vad jag kan minnas av att ha tittat på B36 så har de väldigt grovhuggna och trånga kanaler samt att den har siames-avgasportar i mitten på var sida. Ett rejält portningsjobb hjälper nog motorn att andas lite friare och gör säkert skillnad på effekten med. Har för mig att det finns grenrör med en "tunga" som går in och delar på siamesporten så det blir separata pipor.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Tips på kompressor till Volvo B36
Beror väl på effektmål. En M90 pumpar luft för 250-270hk i alla fall, portad kan dom pumpa för drygt 300hk.Thunderbo1t skrev:M90 låter spontat liten? En M112 från en Ford Lightning har intaget ovanpå, längst bak iofs. Dyker ofta upp på ebay till hyffsade priser.
Tycker själv att en 4-71 eller liknande passar bättre in "motortidsestetiskt" men jag är av den åsikten att man ska bygga som man själv vill och strunta i vad andra tycker
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Tips på kompressor till Volvo B36
Jag tror att M90 och m112 funkar lika bra , du lär hålla koll på trycket se är det bara att dreva rätt.
Ang förgasare 650/750 funkar bra , kompressor motorer "bryr sig inte i motors vakuum utan suger i sig det de vill ha bättre för stor än för liten.
/ Peter
Ang förgasare 650/750 funkar bra , kompressor motorer "bryr sig inte i motors vakuum utan suger i sig det de vill ha bättre för stor än för liten.
/ Peter