Bygg, trimma, gasa och ha kul !

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Bygg, trimma, gasa och ha kul !

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej känner att jag skulle vilja peppa lite folk som sitter och klurar på byggen men som kanske skräms av kostnader och hur komplext allt värkar va att komma ut i garaget här i vinter mörkret och skapa nått kul!

1 Det handlar inte om hur häftiga grejor man har utan hur kul man har och hur mycket man kan göra och lära sig.

2 Bygg inte för svåra saker som aldrig blir klara utan börja med nått enkelt och se till att få köra varje sommar sen utveckla på vintrarna i små steg.

3 Försök tävla lite med fordonen också det är jätte kul än om man inte har nån chans att vinna (fast det har man nog oftast ändå). nu snackar jag kanske lite mer om Dragrace/street race då jag har mitt hjärta där men kan lika gärna handla om drifting, Time attack, Rally, Rally cross mm.

4 försök teama ihop med kompisar då hinner man mycket mer och man kan dela på kostnader och för många så kan olika saker va roliga så medans man hjälps till med en massa saker så kan man nörda in sig på lite olika saker på bygget.

5 Utbudet på billiga och bra motorer och delar har aldrig varit så bra!

6 Lägg pengarna på "rätt" ställe och köp inte onödiga saker. oftast är motorn billigast på en bygge och lägg hällre pengarna på drivlinan, däck och chassit det gör bilen snabbare i nästan alla motor sporter.

7 Lägg tid och pengar på lite dyno på vintern eller tidigt på våren det är otroligt kul och lärorikt och det gör att bilen fungerar under sommaren också.

8 Bygg så det blir lätt mekat mer än att det blir optimalt.



Kom gärna med idéer om roliga koncept på byggen som kan prestera bra och som inte är så svåra eller dyra som kan inspirera! jag ska komma med några senare här!

mvh jens




Detta var nog årets roligaste nya låg-budjet bygge här uppe i landet iallafall enligt mig! lagt tid och pengar på rätt saker som är lätt att vidareutveckla också. supra sug motor med turbo, PG, ford 9" axel i korta drag på den bilen.
bygg tråd http://www.300power.com/forum/index.php ... pic=9657.0

Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Bygg, trimma, gasa och ha kul !

Inlägg av Steve »

Ingen kommer troligen att lyssna på dom här tipsen, men hade gärna fått dom råden själv(och haft vett att lyssna på dom) när jag började med bilar

1. Köp ett fräscht objekt! Även om det kan kännas billigt och enkelt att ta en bil i närheten som nästan är gratis så är det nästan alltid billigare i slutändan att köpa en fräsch men dyr bil(ofta är skillnaden mellan ett rostigt lik och en fräsch bil inte så stor heller)
Det är många som lägger tiotusentals kronor och hundratals timmar på rostlagning, sen tappar dom suget och säljer bort bilen. I 99,99% av fallen blir en rostlagad bil aldrig lika bra som en osvetsad bil
Bättre att få börja bygga med det roliga på en gång

Köp inte heller ett påbörjat projekt om du inte är 100% säker på att det är bra byggt eller byggt som du vill
Köp inte en ungdomsbil eller liknande som är sönderskruvat.
Så mycket enklare att börja med en gubbkörd originalbil

2. Bygg inte om allt på en gång även om det skulle bli billigare i slutändan att göra så än att bygga om flera ggr. Risken är stor att man handlar på sig grejer och sen tar allt för lång tid/blir för dyrt och så blir det inget alls. Bygg i omgångar och håll bilen rullande så mycket som möjligt

3. Börja inte med ett stort projekt om du aldrig har gjort nåt liknande tidigare. När jag hållit på med en bil lär jag mig alltid saker jag skulle göra annorlunda på nästa bil, man kan inte vara fullärd från början(många tror kanske att dom är det, men tro mig...dom har fel! :D )

4. Börja inte med att byta kolvar och stakar till smidda saker. Ofta blir det fel när någon som aldrig skruvat i en motor börjar plocka ihop saker och har ingen koll på spel eller hur det ens satt ihop från första början. Bygg grejerna runtomkring så dom funkar på ett bra sätt(blir ofta dyrt bara det) så kommer du att ha en rolig motor ändå. En original topp+bottendel som funkat i 20.000 mil funkar ofta tillräckligt bra i dom få mil dom plågas i en entusiastbil bara kringutrustningen är byggd på rätt sätt
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Bygg, trimma, gasa och ha kul !

Inlägg av Steve »

Och ifrågasätt "experter" som säger att "du måste göra så här", "du måste köpa det här", "du måste byta det här"

Ofta har "experten" lärt sig det av att lyssna på en annan "expert"...men ingen av dom vet varför man "måste" göra så. Det är bara nånting dom hört att så ska det vara och har alltid varit...men det behöver inte alltid stämma!

Säger inte att man aldrig ska lyssna på folk med erfarenhet, men det skadar inte att försöka själv och tänka själv
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bygg, trimma, gasa och ha kul !

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jo att börja på nått bra är ett bra tips! jag köpte min 142 1990 för 2000kr men det tog till -97 innan den gick för första gången mycket på grund av all rost lagning :thumbdown:
Behöver dock inte va en bil som är "inne" 343 är ett bra exempel även där. hur frän som helst men nästan gratis.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Bygg, trimma, gasa och ha kul !

Inlägg av dundersmurfen »

Alla verkar tro att man måste byta fuelrail och btr för minsta effektökning. Det stör mig mycket då det aldrig blir lika bra som orginal och ofta mest ställer till problem. 10 micron är väldigt populärt och det är för grovt, med tiden kommer spridarna sätta igen. Volvo orginal filter är på 2 micron och flödar för 1000hästar.

En bra bil att börja med är ju en 940 turbo då den är lättmekat billig och orginal sprutet är enkelt att mappa och klarar lätt 400whp, jag skulle vilja samarbeta med någon klurig och testa om det går att bygga en map sensor konverterare. Undvik att köpa chipp för dyra pengar när det bara är marginellt dyrare att mappa i bänk och då får man lambda och knack mm loggat och under kontroll. Då sparar man in inköpet av en bredbandslambda eftersom det ingår i bänkningen. Nog för att en bredbandslambda är en riktigt bra investering, men har märkt att väldigt många ändå inte vet vad dom ska göra med den..

Håller med övriga om att man ska hålla det enkelt och försöka få körtid, även att inte köpa massa dyra prylar. Vissa saker som spridare och koppling måste man nästan köpa nya delar. Eller ja man kan skaffa spridare på skroten och kappa av dom för att komma undan riktigt billigt, men man bör testa så dom flödar jämnt efteråt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Bygg, trimma, gasa och ha kul !

Inlägg av Cedric »

Något jag tycker är spännande är utvecklingen av extremt prisvärda styrsystem, det har ju verkligen förändrat insteget för ett byggprojekt. För någon enstaka tusenapp får man ett väldigt bra styrsystem, dessutom med helt öppen kod om det är något man vill ändra på. Speeduino är ett bra exempel, allt från PnP till byggasjälv kit, mappas med Tunerstudio, rätt kul för bilhobbyn helt klart !
Porsche 924 turbo
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygg, trimma, gasa och ha kul !

Inlägg av Erland Cox »

Jag har kört mina Volvo 240 banracers ganska mycket så i år rasade jag båda mina bra motorer.
Snurrade ett vevstakskager på den ena, sen blåste jag en toppackning på den andra.
Tog då toppen från motorn med vevlagret och körde av en ventil.
5 års hård gångtid på den motorn både på bana och i bänk och problem med ventilsläpp vid 8500 varv.
Plockade snabbt ihop en motor av delar och fick ut 220 hästar, hade 250 innan.
Den 2150 46-35 toppen vi skickade till Jens för många år sen bara låg och väntade.
En tidig 230 med ramlager i mitten med original Maule gjutna +0.30mm kolvar med minsta gropen, 0,4mm uppstick på kolven 2330cc.
Efter avslutad säsong så borjade jag testa gamla delar på den.
En 287-14 mm kam med 104 lobseparation jag fått från Agap för länge sen som en kund inte fick att gå.
Den höjde både effekt och vridmoment 260Nm och 230 hästar men var lite tråkig under 4500 varv.
Sen tog jag den gamla 48-40 toppen som satt på denna motorn när jag köpte min första ban 240 för 20000:-
Renoverade den och snyggade till den men vågade inte plana mer eftersom det är den tidiga toppen med stora vattenkanalerna.
Ca 11:1 i komp med den toppen på 2330cc.
Fick ut 236 hästar med DCO 48:or och 240,5 med DCO 50:or med portade spridare och putsad halsring.
Agap R37-267-15,3 in och R33-264-14 ut. Steg 4 grenrör funkade bäst men jag saknade ett steg 3 att testa med.
240,5 hästar vid 6900 varv men fortfarande 225 hästar vid 8500 och jag har varvat den 8700.
Inga problem med ventilsläpp mer nu när jag använder mina egna ventilfjädrar fast dom bara är lite hårdare än de jag hade innan.
Med original 88 och upp 230 stakar och originalkolvar med 1,75 ringar. Ingen ventilation från läckande ringar.
Så det går att bygga en bra och billig motor som är hållbar med.
Denna har överlevt några månader på bana och många pull i bänk.
Bottendelen har även varit utlånad till en rallyåkare medan vi renoverade hans motor.

Erland
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Bygg, trimma, gasa och ha kul !

Inlägg av Matti johansson »

Om du skulle riva isär den botten delen du hade på slutet o förbättra den. Vad skulle du då göra?
Plana kolvar? Plana block för uppstick? Andra kolvringar?,

Nu va ju din topp för lite planad, men säg att du hade haft för mkt kompa, vilken väg skulle du gå då? Grop i kolv?

O nu till det viktigaste, Erland fick du nån söndagsstek te medda?????

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygg, trimma, gasa och ha kul !

Inlägg av Erland Cox »

Den har redan 0,4mm uppstick.
Skulle man gjort något så är det nog ett topplocksbyte.
En riktigt bra 46-38 med samma kam och mer planing hade nog gett 10Nm och 10 hästar till.
Jag har jämört denna bottendelen mot en med smidda plana kolvar med 158mm lång stake istället för 152 och det skilde bara 5 hästar.
Nåt som hade varit intressant hade varit att leta gratishästar i oljetråget.
Svarvat veven så det blev samma diameter på alla motvikterna och sen slipat dom runda på sidan som går mot luften.
Få i nån bra sträckplåts windage tray för som det är nu kan man bara fylla oljan till mitten av stickan, den sista halvlitern vispar motorn ut direkt.
Prova med vakuumpump, borde kunna ge en del.
Bygga ett plenum och se vad man kan hitta för effekt med det.
Fixa till trattar som är enkla att ändra längden på att testa med.
Greja vidare med grenröret.

Erland
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: Bygg, trimma, gasa och ha kul !

Inlägg av PPRMicke »

Det beror på vad man skall leka med
Vi var ett gäng för några år sen som fick iden att köra ett 6 timmas lopp på bana
Insatsen var 3500 kr per gubbe ( 6 gubbar)
Bil blev en 244 som hade gått långt maskin var 23a med sprut
In med en båge bälte o stol o en frän ratt
Maskin fick vi rivet av toppen planade 2 mm fräst sätena sen längde vi primär rören o dit med 3 avgas
chassi modiferingen var att kapa fram fjädrana lite mer än bak och riva bort krängaren bak ökade spårviden 10 mm fram
nya stötdämpare fram o bak nya däck
Anmälde oss till tävling och körde som dårar en nästan en timma var för 21000 och det räckte till och med till soppa
Det är nog det billigaste jag har gjort någon gång i bilsport sammanhang
Att man kan ha så roligt för 3500 kr är svår slaget ( det blev en tävling till )
Sen att vi kom ganska bra var bara bonus
Dom som hade trimmat som fan o varvade som fan dog en efter en
( Vet hur det kan vara när man kör 24h racing dom som är värst i depån kommer sällan mer är 3 t innan det stannar )
Om man skall börja att köra banracing starta med långlopp för där får man mest tid bakom ratten innan man börjar med sprintracing (10-15 varv)

/// Micke
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygg, trimma, gasa och ha kul !

Inlägg av Erland Cox »

Man kan ha väldigt kul för nåstan inga pengar alls.

Erland
Skriv svar