Restriktor oljetillförsel turbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Restriktor oljetillförsel turbo
Hej!
Jag kör med en precision 66/67mm A/R0.82.
Aggregatet är väldigt segspoolat plus att jag inte kan få upp laddet mer än 2.3bar vad jag än gör.
Motorn i fråga är en b230. Allt runt omkring är byggt för effekt så att säga.
Så jag tänkte lite om det kan ha med oljetillförseln att göra, kan det vara så att turbon överfylls med olja?
Turbon i övrigt är i bra skick!
Tacksam för svar
//frasse
Jag kör med en precision 66/67mm A/R0.82.
Aggregatet är väldigt segspoolat plus att jag inte kan få upp laddet mer än 2.3bar vad jag än gör.
Motorn i fråga är en b230. Allt runt omkring är byggt för effekt så att säga.
Så jag tänkte lite om det kan ha med oljetillförseln att göra, kan det vara så att turbon överfylls med olja?
Turbon i övrigt är i bra skick!
Tacksam för svar
//frasse
Re: Restriktor oljetillförsel turbo
En normal turbo har glidlager som med för högt tryck/flöde på oljetillförseln gör att lagren går trögare, så ja det kan mycket väl påverka.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stribeck_curve
https://en.wikipedia.org/wiki/Stribeck_curve
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Restriktor oljetillförsel turbo
Låt säga att min adapter jag använder har en innerdiameter på cirka 4mm (verkar vara det såg jag efter en snabb googling).
Segspoolad blir den ju verkligen då! Men turbon förde ett skumt ljud uppe i det höga registret, tjöt nästan. Surge? Helt bomstopp vid 2.3bar vad vi än gjorde :/
Segspoolad blir den ju verkligen då! Men turbon förde ett skumt ljud uppe i det höga registret, tjöt nästan. Surge? Helt bomstopp vid 2.3bar vad vi än gjorde :/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Restriktor oljetillförsel turbo
jag tror inte det är olje flödets fel. nått är trasigt i turbon eller nått fel i motorn eller wg. eller traser m i ladd kylare eller liknande...
prata med firman du köpt turbon av om hjälp och råd.
mvh jens
prata med firman du köpt turbon av om hjälp och råd.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Restriktor oljetillförsel turbo
Märkte nu när jag satt och kollade på en film från bänkningen. Hör ingen dumpventil som dumpar något tryck, där av surge kanske?
För dumpventilen fungerade med gamla turbon. Kanske är igensatt!
Kan dett vara något?
//frans
För dumpventilen fungerade med gamla turbon. Kanske är igensatt!
Kan dett vara något?
//frans
Re: Restriktor oljetillförsel turbo
Om dumpventilen är tätt och inte öppnar borde inte påverka att turbon inte ger den effekt/ladd som den ska, borde på sin höjd bara påverka hur länge turbon håller.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Restriktor oljetillförsel turbo
Så med andra ord påverkar det inte att turbon går in i surge? Endast slitage på turbon?
//Frasse
//Frasse
Re: Restriktor oljetillförsel turbo
Dumpen kanske läcker och du övervarvar turbon
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Restriktor oljetillförsel turbo
Inte omöjligt! För innan jag bytte turbo så hörde man dumpen tydligt mellan gaspådragen. Men ingenting nu mera :s
Re: Restriktor oljetillförsel turbo
Provtryckt systemet?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Restriktor oljetillförsel turbo
Japp, tätat inloppet på turbon och tryckt med tryckluft utan några läckage! Känns så konstigt att det bara tog stopp, inga glapp eller någon rök från turbon. Blir den turbon galen för motorn tro?
Har iof bara provtryckt "insugssidan", hur provtrycker man enklast wg:n monterad på grenröret?
//frasse
Har iof bara provtryckt "insugssidan", hur provtrycker man enklast wg:n monterad på grenröret?
//frasse
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Restriktor oljetillförsel turbo
66mm inlopp är en stor turbo, det ställer krav på att motorn klarar att flöda tillräckligt med luft (enklaste sättet att lösa detta är att köra med kammar som har överdrivet överlapp)
Skulle nog säga att det är risk för att du valt en för stor turbo.
Det som händer är, förmodligen, att du kör alldeles för långt åt vänster i kompressordiagrammet och ligger i surgeområdet. När detta händer så kan det ibland medföra att laddtrycket inte går att höja över en viss nivå (kraftig surge, rättare sagt väldigt fel turbo)
Ojetillförseln skall man inte behöva experimentera med (förutsatt att inte motorn ligger på extrema oljetryck) och det påverkar bara spool i lägre delen av registret.
Skulle nog säga att det är risk för att du valt en för stor turbo.
Det som händer är, förmodligen, att du kör alldeles för långt åt vänster i kompressordiagrammet och ligger i surgeområdet. När detta händer så kan det ibland medföra att laddtrycket inte går att höja över en viss nivå (kraftig surge, rättare sagt väldigt fel turbo)
Ojetillförseln skall man inte behöva experimentera med (förutsatt att inte motorn ligger på extrema oljetryck) och det påverkar bara spool i lägre delen av registret.
Re: Restriktor oljetillförsel turbo
2,3 bar med en 66mm turbo låter som en bra bit över 600hk.
Var ligger du i effekt ungefär. Kan ju bidra till diskussionen huruvida turbon ligger och jobbar i rätt område.
Var ligger du i effekt ungefär. Kan ju bidra till diskussionen huruvida turbon ligger och jobbar i rätt område.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Restriktor oljetillförsel turbo
Ungefär så som Pacman skriver, va också min tanke. Precision har ju dåligt med kompressormappar men kollar man på en Garrett GT 4088 (som har ungefär liknande mått på kompressor) så gäller det att man passerar 450 Hp på 2.3 bar för att vara säker på att inte riskera surge.
Re: Restriktor oljetillförsel turbo
Surge gränsen är inget man passerar obemärkt, det brukar höras rejält, antingen som ett fräsande ljud och då käkar det kolvar, eller som poppande ljud/ljudbangar. Vid surge så går verkningsgraden på kompressorn ner mot noll med kraftig temperaturhöjning som följd...