Restriktor oljetillförsel turbo

Diskussioner för erfaret folk
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av FrasseTurbo »

Hej!
Jag kör med en precision 66/67mm A/R0.82.
Aggregatet är väldigt segspoolat plus att jag inte kan få upp laddet mer än 2.3bar vad jag än gör.
Motorn i fråga är en b230. Allt runt omkring är byggt för effekt så att säga.
Så jag tänkte lite om det kan ha med oljetillförseln att göra, kan det vara så att turbon överfylls med olja?
Turbon i övrigt är i bra skick!
Tacksam för svar :)
//frasse
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av hauge »

En normal turbo har glidlager som med för högt tryck/flöde på oljetillförseln gör att lagren går trögare, så ja det kan mycket väl påverka.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stribeck_curve
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av FrasseTurbo »

Låt säga att min adapter jag använder har en innerdiameter på cirka 4mm (verkar vara det såg jag efter en snabb googling).
Segspoolad blir den ju verkligen då! Men turbon förde ett skumt ljud uppe i det höga registret, tjöt nästan. Surge? Helt bomstopp vid 2.3bar vad vi än gjorde :/
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror inte det är olje flödets fel. nått är trasigt i turbon eller nått fel i motorn eller wg. eller traser m i ladd kylare eller liknande...

prata med firman du köpt turbon av om hjälp och råd.

mvh jens
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av FrasseTurbo »

Märkte nu när jag satt och kollade på en film från bänkningen. Hör ingen dumpventil som dumpar något tryck, där av surge kanske?
För dumpventilen fungerade med gamla turbon. Kanske är igensatt!
Kan dett vara något?
//frans
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av Ersviken »

Om dumpventilen är tätt och inte öppnar borde inte påverka att turbon inte ger den effekt/ladd som den ska, borde på sin höjd bara påverka hur länge turbon håller.
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av FrasseTurbo »

Så med andra ord påverkar det inte att turbon går in i surge? Endast slitage på turbon?
//Frasse
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av Kwirk »

Dumpen kanske läcker och du övervarvar turbon
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av FrasseTurbo »

Inte omöjligt! För innan jag bytte turbo så hörde man dumpen tydligt mellan gaspådragen. Men ingenting nu mera :s
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av Steve »

Provtryckt systemet?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av FrasseTurbo »

Japp, tätat inloppet på turbon och tryckt med tryckluft utan några läckage! Känns så konstigt att det bara tog stopp, inga glapp eller någon rök från turbon. Blir den turbon galen för motorn tro?
Har iof bara provtryckt "insugssidan", hur provtrycker man enklast wg:n monterad på grenröret?
//frasse
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av whilliam »

66mm inlopp är en stor turbo, det ställer krav på att motorn klarar att flöda tillräckligt med luft (enklaste sättet att lösa detta är att köra med kammar som har överdrivet överlapp)
Skulle nog säga att det är risk för att du valt en för stor turbo.

Det som händer är, förmodligen, att du kör alldeles för långt åt vänster i kompressordiagrammet och ligger i surgeområdet. När detta händer så kan det ibland medföra att laddtrycket inte går att höja över en viss nivå (kraftig surge, rättare sagt väldigt fel turbo)

Ojetillförseln skall man inte behöva experimentera med (förutsatt att inte motorn ligger på extrema oljetryck) och det påverkar bara spool i lägre delen av registret.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av Pacman »

2,3 bar med en 66mm turbo låter som en bra bit över 600hk.
Var ligger du i effekt ungefär. Kan ju bidra till diskussionen huruvida turbon ligger och jobbar i rätt område.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av whilliam »

Ungefär så som Pacman skriver, va också min tanke. Precision har ju dåligt med kompressormappar men kollar man på en Garrett GT 4088 (som har ungefär liknande mått på kompressor) så gäller det att man passerar 450 Hp på 2.3 bar för att vara säker på att inte riskera surge.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Restriktor oljetillförsel turbo

Inlägg av JLundin »

Surge gränsen är inget man passerar obemärkt, det brukar höras rejält, antingen som ett fräsande ljud och då käkar det kolvar, eller som poppande ljud/ljudbangar. Vid surge så går verkningsgraden på kompressorn ner mot noll med kraftig temperaturhöjning som följd... :wink:
Skriv svar