Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Diskussioner för erfaret folk
MagnumR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jul 20, 2010 3:23 pm
Ort: Oskarshamn

Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Inlägg av MagnumR »

Saab "T7"-topp.
Vad händer om jag slipar bort de inringade detaljerna i insugskanalerna?
Bättre äller sämre för flödet?
Bild
Bild
Klumpen som jag har ringat in med grönt/blått är jag sugen på att slipa bort, vad är den till för och får det några negativa konsekvenser om jag tar bort den? Vilka konsekvenser i så fall?
Varje insugskanal delar ju upp sig i två (eftersom att det är totalt 8 insugsventiler) och det är bara i 4 av dessa 8 kanaler som den förekommer, alltså en med klump och en utan klump i var och en av de 4 insugskanalerna.

Det jag kan tillägga är att den förekommer inte i topparna från de lite äldre B204/B234-motorerna som satt i 900, 9000 och 9-3 från 1994-2000 utan bara i B205/B235 som satt i 9-3 2000-2002 och 9-5 1997-2010.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Inlägg av nkro »

Säkert ngt tänkt egr hål.
Niklas
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Inlägg av The »

Det som händer om du slipar bort den är att den försvinner!

Säkert ingen nackdel att ta bort den, om inte annat så är ju likformighet snyggt!
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Inlägg av fugazi »

Är dom där för att skapa "swirl"?
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Inlägg av kolvbult »

är det vatten bakom, eller är det safe att slipa bort den ?
MagnumR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jul 20, 2010 3:23 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Inlägg av MagnumR »

Det lär inte vara vatten bakom, det är snarare så att denna knöl fortsätter inuti vattenkanalen av nån konstig anledning. Typ som att man har gjutit in en aluminiumcylinder eller hur jag nu ska förklara det.
MagnumR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jul 20, 2010 3:23 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Inlägg av MagnumR »

fugazi skrev:Är dom där för att skapa "swirl"?
Du menar att denna skulle göra så man får så att flödeshastigheten in genom den ena ventilen blir något lägre än genom den andra och att detta på något sätt skulle vara possitivt för finfördelningen av bränslet i insugsluften?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Inlägg av fugazi »

MagnumR skrev:
fugazi skrev:Är dom där för att skapa "swirl"?
Du menar att denna skulle göra så man får så att flödeshastigheten in genom den ena ventilen blir något lägre än genom den andra och att detta på något sätt skulle vara possitivt för finfördelningen av bränslet i insugsluften?
Vet inte, det var en frågeställning...
MagnumR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jul 20, 2010 3:23 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Inlägg av MagnumR »

Som sagt, jag är bara hobbymekaniker och har ingen aning om portning av topplock. Anledningen till att jag ställer frågan är för att det känns som att det finns ganska mycket kunnigt folk här när det gäller trimmning av motorer.
Hur skulle ni andra ha gjort, slipat dän eller låtit det vara kvar?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Inlägg av Steve »

Lär väl säkert vara förberedelse för nån avgasrening eller nåt som nån skrev

Man lär ju vilja ha alla portar så lika som möjligt så tycker inte det är så svår frågeställning
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Inlägg av Pacman »

Saab är kända för att ha jobbat mycket med swirl, och olika sätt att skapa den.
Vissa toppar hade olika profiler på kamaxlarna på de två ventilerna, andra hade olika form på kanalerna där en gick högt och en annan lågt. Detta är säkert en tredje variant där de stryper flödet något i ena kanalen.
Slipa bort skiten och gör toppen bra!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
MagnumR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jul 20, 2010 3:23 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Inlägg av MagnumR »

Jo en sån insugskam där nockarna skiljer sig åt har jag liggandes, men jag har ingen större nytta av den. :)
Grejen är ju den att om an kollar riktigt noga på bilderna så ser man att det aldrig kommer att bli 100% lika mellan kanalerna.
Det kommer att bli en liten grop precis efter knölen innan ventiltallriken. Men det kanske inte spelar nån roll?
MagnumR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis jul 20, 2010 3:23 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Inlägg av MagnumR »

Jag själv skrev:Det kommer att bli en liten grop precis efter knölen innan ventiltallriken. Men det kanske inte spelar nån roll?
Inga kommentarer kring detta?
Är lite sugen att sätta roterande filen i toppen snarast annars :)
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Inlägg av hauge »

jag skulle inte ta bort dem... chevrolet har på en del toppar linknande "bumps", fat de har det i botten på kanalen och de förbättrar förbränniningen/effekten.... just sayin
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar