Sida 1 av 1

Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Postat: lör maj 16, 2020 12:27 pm
av MagnumR
Saab "T7"-topp.
Vad händer om jag slipar bort de inringade detaljerna i insugskanalerna?
Bättre äller sämre för flödet?
Bild
Bild
Klumpen som jag har ringat in med grönt/blått är jag sugen på att slipa bort, vad är den till för och får det några negativa konsekvenser om jag tar bort den? Vilka konsekvenser i så fall?
Varje insugskanal delar ju upp sig i två (eftersom att det är totalt 8 insugsventiler) och det är bara i 4 av dessa 8 kanaler som den förekommer, alltså en med klump och en utan klump i var och en av de 4 insugskanalerna.

Det jag kan tillägga är att den förekommer inte i topparna från de lite äldre B204/B234-motorerna som satt i 900, 9000 och 9-3 från 1994-2000 utan bara i B205/B235 som satt i 9-3 2000-2002 och 9-5 1997-2010.

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Postat: lör maj 16, 2020 1:05 pm
av nkro
Säkert ngt tänkt egr hål.

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Postat: lör maj 16, 2020 5:04 pm
av The
Det som händer om du slipar bort den är att den försvinner!

Säkert ingen nackdel att ta bort den, om inte annat så är ju likformighet snyggt!

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Postat: lör maj 16, 2020 8:08 pm
av fugazi
Är dom där för att skapa "swirl"?

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Postat: lör maj 16, 2020 8:34 pm
av kolvbult
är det vatten bakom, eller är det safe att slipa bort den ?

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Postat: sön maj 17, 2020 8:13 am
av MagnumR
Det lär inte vara vatten bakom, det är snarare så att denna knöl fortsätter inuti vattenkanalen av nån konstig anledning. Typ som att man har gjutit in en aluminiumcylinder eller hur jag nu ska förklara det.

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Postat: sön maj 17, 2020 8:17 am
av MagnumR
fugazi skrev:Är dom där för att skapa "swirl"?
Du menar att denna skulle göra så man får så att flödeshastigheten in genom den ena ventilen blir något lägre än genom den andra och att detta på något sätt skulle vara possitivt för finfördelningen av bränslet i insugsluften?

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Postat: sön maj 17, 2020 7:23 pm
av fugazi
MagnumR skrev:
fugazi skrev:Är dom där för att skapa "swirl"?
Du menar att denna skulle göra så man får så att flödeshastigheten in genom den ena ventilen blir något lägre än genom den andra och att detta på något sätt skulle vara possitivt för finfördelningen av bränslet i insugsluften?
Vet inte, det var en frågeställning...

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Postat: sön maj 17, 2020 8:57 pm
av MagnumR
Som sagt, jag är bara hobbymekaniker och har ingen aning om portning av topplock. Anledningen till att jag ställer frågan är för att det känns som att det finns ganska mycket kunnigt folk här när det gäller trimmning av motorer.
Hur skulle ni andra ha gjort, slipat dän eller låtit det vara kvar?

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Postat: mån maj 18, 2020 11:49 am
av Steve
Lär väl säkert vara förberedelse för nån avgasrening eller nåt som nån skrev

Man lär ju vilja ha alla portar så lika som möjligt så tycker inte det är så svår frågeställning

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Postat: mån maj 18, 2020 12:53 pm
av Pacman
Saab är kända för att ha jobbat mycket med swirl, och olika sätt att skapa den.
Vissa toppar hade olika profiler på kamaxlarna på de två ventilerna, andra hade olika form på kanalerna där en gick högt och en annan lågt. Detta är säkert en tredje variant där de stryper flödet något i ena kanalen.
Slipa bort skiten och gör toppen bra!

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Postat: mån maj 18, 2020 10:06 pm
av MagnumR
Jo en sån insugskam där nockarna skiljer sig åt har jag liggandes, men jag har ingen större nytta av den. :)
Grejen är ju den att om an kollar riktigt noga på bilderna så ser man att det aldrig kommer att bli 100% lika mellan kanalerna.
Det kommer att bli en liten grop precis efter knölen innan ventiltallriken. Men det kanske inte spelar nån roll?

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Postat: tor maj 21, 2020 8:36 am
av MagnumR
Jag själv skrev:Det kommer att bli en liten grop precis efter knölen innan ventiltallriken. Men det kanske inte spelar nån roll?
Inga kommentarer kring detta?
Är lite sugen att sätta roterande filen i toppen snarast annars :)

Re: Slipa bort "knölar" i insugskanalerna på topplock?

Postat: lör jun 13, 2020 5:06 pm
av hauge
jag skulle inte ta bort dem... chevrolet har på en del toppar linknande "bumps", fat de har det i botten på kanalen och de förbättrar förbränniningen/effekten.... just sayin