Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden
Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden
Hej
Håller på att bygga Triumph Dolomite 16 Sprint motor för Group1 racing. Det finns inte mycket att justera och fixa men rykten från gamla goda tider är att det är möjligt ha ca 200 hp ut av Trumpan.
Det är lagligt att använda 2 st 48 Weber och kam med mycket duration (312).
Ventiltider
Lyft (tum).4260.4260
ventil öpp 48-84
ventil stäng 84-48
Dur 312
LSA108
Kompet ligger på 10,7:1
Avgassystem är fri men orginal grenrör är ett måste. Utlopp diameter är 45 mm. Som inte syns i grenrör är att 1+4 och 2+3 är kopplat ihop, liksom i B20. Mått mellan kanaler / cylindrar är ca 11-12 cm (c-c)
Nu till frågan:
Vi ska bygga y-rör men längder är jag lite osäker på totallängden ? Det är 40 cm från cyl 1. till flänsen och bara 5 cm från cyl 4. Ska y-rör vara lika långa? Och vilken längd är bra att börja? Bilen ska köras på rullar att hitta rätt längden.
Håller på att bygga Triumph Dolomite 16 Sprint motor för Group1 racing. Det finns inte mycket att justera och fixa men rykten från gamla goda tider är att det är möjligt ha ca 200 hp ut av Trumpan.
Det är lagligt att använda 2 st 48 Weber och kam med mycket duration (312).
Ventiltider
Lyft (tum).4260.4260
ventil öpp 48-84
ventil stäng 84-48
Dur 312
LSA108
Kompet ligger på 10,7:1
Avgassystem är fri men orginal grenrör är ett måste. Utlopp diameter är 45 mm. Som inte syns i grenrör är att 1+4 och 2+3 är kopplat ihop, liksom i B20. Mått mellan kanaler / cylindrar är ca 11-12 cm (c-c)
Nu till frågan:
Vi ska bygga y-rör men längder är jag lite osäker på totallängden ? Det är 40 cm från cyl 1. till flänsen och bara 5 cm från cyl 4. Ska y-rör vara lika långa? Och vilken längd är bra att börja? Bilen ska köras på rullar att hitta rätt längden.
Re: Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden
Nu vet jag inte hur grenröret såg ut. Men på den tiden dom körde med tex v4an i std B. satte man lösa plåtar för att dela av portar och grenrör om dom satt ihop. Använde även träklossar som packning för att få längre insug och få bort värme från förgasaren. Läste ngt om flat nos kamaxel också. Men förklaringen jag läste verkade inte trolig.
Niklas
Re: Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden
Motorn har samma cylider block som Saab 1850 rak fyra. Toppen var den första massproducerade (över 20000 bilar) fyrventilsystem i europeiska personbilar efter andra världskriget . , ventilsystem är lite konstig med bara ett kamaxel. Insug opereras direkt men avgas ventil öppnas med vipparm, med samma kamnock.
Tog bilden från Rimmers webbutik av grenrör.
https://images.app.goo.gl/DgdVA6J3n753GY5c9
Tog bilden från Rimmers webbutik av grenrör.
https://images.app.goo.gl/DgdVA6J3n753GY5c9
Senast redigerad av OttoB den tis jun 02, 2020 9:56 pm, redigerad totalt 2 gång.
Re: Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden
Rätt modigt att påstå att en motor från 1973 skulle vara första 4v-motorn i världen när den använder Cosworth-design ifrån 60-talet
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden
första serietillverkade kanske?Pacman skrev:Rätt modigt att påstå att en motor från 1973 skulle vara första 4v-motorn i världen när den använder Cosworth-design ifrån 60-talet
merlin-motorn som satt i bla spitfire har 4 ventiler per cylinder natriumkylda avgasventiler enkel överliggande kamaxel, tvåstegskompressor, torrsump, och så plana toppdeck och topplock så ingen topp-packning behövdes.utvecklad under slutet på -20 och början på -30talet. "inget är nytt under solen"
mvh! Jonathan Hall
Re: Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden
Fixat. Jag var lika modig som volvo när dom påstod att ha första framhjuldriven transfermonterad rak sexa i världen.
Re: Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden
Inte ens första europeiska, Jensen Healy hade lotus 16v motor 1972.
Nissan s20 hade 4v teknik 1969
Nissan s20 hade 4v teknik 1969
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Triumph avgaslimpa och sekundär lägnden
Fixat lite till.