twin scroll på en V8a

Diskussioner för erfaret folk
Turbo Z
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jul 05, 2020 10:24 pm
Ort: Fristad

twin scroll på en V8a

Inlägg av Turbo Z »

Har nu suttit och funderat ett tag på en V8 diesel med hot v, finns i princip bara en utgående avgas kanal från var cylinder bank. Hur mycket vitts är det att använda ett twin scroll aggregat på en sådan set up om någon? dvs blir det någon vinning i spol up gämfört med en single scrollutförande, altså bara en turbo. Är vinsterna små så tappar man ju ca 3% i turbinverkningrad med en twin scroll jämför med singel men kan pulserna användas för spol up can det vara en vinst som på en sexa men där är pulserna jämna.

Hade det gått att komma åt alla cylinderportana direkt hade det ju varit enkelt...

Har hållt på en del med sexor och då twin scroll och biturbo som HP turbos i både sekventielt och compound utförande men nu fått en ny leksak att fundera på att trimma. Orginal turbons förmåga är inte så där inbjudande och uppgraderings jävulen väcktes snart till liv...

Tacksam om någon kunde upplysa mig bättre då mina kunskaper om 8 or är klart begränsad för tillfället, faktiskt den första jag tagit händerna på
Henrik Bengtsson
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: twin scroll på en V8a

Inlägg av whilliam »

Turboaggregat är en mycket komplicerad historia och jag rekommenderar att man skapar sig en fullständig koll på kompressorsidan och kompressordiagramstolkning innan man ger sig på turbinsidan.

De flesta förstår sig inte på kompressorsidan (inte ens de som jobbat med turbo i flera år) och ändå är den inte i närheten av lika full av komplexitet som turbinsidan och detta beror på att turbinsidan jobbar med och genomflödas av både pulser och "jämnt" massflöde.

Den siffra du fått fram om skillnad på 3% turbinverkningsgrad är helt ointressant i sammanhanget, det är nämligen inte av intresse vad turbinen har för intern verkningsgrad om man använder W/G i systemet (där släpper du ändå ut energi som gör så att du får enorm försämring av systemets verkningsgrad)


Så kortfattat jag bara kan så ska jag förklara huvudfördelarna med twin och varför det blir bättre spool.
1. Arrangeras grenrörsdragningen rätt så kommer motorn att andas bättre för att "rätt" kolvar stiger när de ska, separationen av bankerna blir bättre och motorn kommer att ge högre vridmoment på grund av effektivare cylindertömning.

Man kan säga att "motorn mår bättre" av twin! Detta gäller knappast på en V8, inte ens om du har 2st twinturbos (man måste då oftast, dra grenrör som paras från ena sidan till den andra för att pulståget ska stämma för motorn) det gör dock stor nytta på 4:or och sexor.

2. Drar man grenrör med låg volym (korta och smala) så bevarar man downpulstrycket (det tryck som släpps ut i grenrör, precis när avgasventil öppnas) i en högre nivå.
Beroende på hur turbon är dimensionerad och utformad så kan man vinna en hel del i spool, utan att tappa toppeffekt, när hårdare pulser når turbinen.
En twin entry gör så att grenrörssystemets volym blir nästan halverad och därmed kan man säga att "turbon mår bättre"

Denna punkt blir lika förbättrad oavsett vilken motor som används, är även prövat på 5-cylindriga motorer, med påstått, gott resultat (körts i bänkar där även många rallycrossmotorer körs)
Skriv svar